اصفهانیها با فرارسیدن اعیاد جنبوجوش بیشتری برای شرکت در جشنها و خرید لباس مجلسی پیدا میکنند؛
ولی کرونا بساط مراسم عروسی را در طول دو سال گذشته جمع یا کوچک کرد و بازار لباس مجلسی حالوهوای سابق را ندارد.
این روزها مردم از ترس ابتلا به کرونا و البته نوع جهشیافته آن، یعنی کرونا دلتا، ترجیح میدهند در برنامهها و مراسم شرکت نکنند.
زوجها نیز تمایل به برگزاری عروسی در خانه یا باغهای کوچک به جای باغوتالارهای بزرگ پیداکردهاند.
مشاهدات میدانی نشان میدهد بازار لباس مجلسی در اصفهان خلوت است و مشتریان حاضر در بازار فقط پوشاک ساده و قیمت پایین را انتخاب میکنند.
مزونهای بزرگ و معروف اصفهان زیر سایه سنگین کرونا به ملکهای متروکه و خالی از جنس تبدیل شدهاند.
انگارنهانگار که روزی اینجا انواع و اقسام لباسهای مجلسی به فروش میرسید و دهها نفر در این مزون نان میخوردند.
عروسیها آب رفت!
کرونا و تعطیلیها آثار ناخوشایندی بر کسبوکارها گذاشته است.
شیوع کرونا از سال 98 وضعیت بیشتر مشاغل را با بحران مواجه کرد و اکثر بازارها را از رونق انداخت که بازار پوشاک هم بهعنوان یکی از مهمترین کسبوکارها همچنان رکود شدیدی را تجربه میکند.
بازاریان معتقدند با وضعیت فعلی قدرت خرید مردم و افزایش چندباره قیمتها، رکود در این بازار بهزودی از بین نخواهد رفت و البته باید تغییر عادات مردم را به یکی از عوامل کسادی بازار پوشاک اضافه کرد.
هر سال مراسم زیادی بین فواصل دو عید قربان و غدیر برگزار میشد و بازار پوشاک مجلسی رونق پیدا میکرد؛
ولی جشنهای عروسی با شیوع کرونا بهصورت ساده و با حضور افراد کمی برپا میشود و زوجها مانند سابق به سراغ باغ و تالار و تجملات نمیروند؛
ازاینرو تقاضا برای لباس مجلسی در بازار اصفهان با کاهش بیسابقهای در طول دو سال گذشته مواجه شده است.
پیراهن؛ فقط ساده و ارزان
پیراهن مجلسی زنانه برای مراسم عروسی مشتریان زیادی دارد؛ ولی تحقیقات میدانی از بازار پوشاک مجلسی اصفهان نشان میدهد
خرید این نوع پوشاک کاهش یافته است و بازاریان از عرضه مدلهای جدیدتر به دلیل قیمت بالا و کسادی بازار اجتناب میکنند.
مهسا یوسفی، یکی از فروشگاهداران در پاساژ انقلاب چهارباغ، درباره بازار پیراهن مجلسی میگوید:
«اگر نگاهی به ویترینها کنید، متوجه خواهید شد بیشتر اجناس موجود همان مدلهای قبلی هستند و چون فروش نرفتهاند، من و همکارانم پیراهنهای جدید عرضه نمیکنیم.»
قیمت پیراهنهای مجلسی زنانه افزایش یافته است. تا دو سال قبل با 200 تا 400 هزار تومان امکان خرید یک پیراهن مطابق مد روز وجود داشت؛
ولی اکنون یک پیراهن جدید دستکم 500هزار تومان قیمت دارد. یوسفی ادامه میدهد:
«عرضه اجناس جدید برای خود کسبه هم دشوار است؛
زیرا پیراهنهایی با سبک جدید واقعا گران است و ریسک بالایی دارد که یک پیراهن با قیمت 600 و 700 هزار تومان بخریم و بعد منتظر بمانیم تا شاید یک مشتری از قشر مرفه پیدا شود.
این روزها فقط برای پیراهنهای ساده و ارزان مشتری پیدا میشود.»
هادی منتظری، از قدیمیهای پاساژ سپاهان هم دو ماسک رویهم به صورتش زده و به خبرنگار اصفهانزیبا میگوید:
«کرونا چه بلایی سر ما آورد؟! من هرسال برای اعیاد قربان و غدیر 10 تا فروشنده برای مزونم استخدام میکردم و بازهم از پس پاسخگویی به مشتریان برنمیآمدم؛
ولی کرونا بساط عروسیها را یا جمع یا کوچک و خانگی کرد. امسال برای عید قربان فقط چهارتا پیراهن مجلسی ساده با قیمت پایین فروختم.»
مشاهدههای میدانی از بازار لباس مجلسی زنانه در اصفهان از کاهش تعداد مزونها حکایت میکند
و مزونهای باقیمانده تعداد کمی پیراهن با طراحی ساده و رنج قیمت کمتر از 600هزار تومان عرضه میکنند؛
پیراهنهای پرزرقوبرق و قیمت بالا نیز بیشتر شامل همان اجناس قبلی میشود که فروش نرفتهاند.
فروش کم، قیمت بالا
هوشنگ محبی، یکی از فروشندگان کتوشلوار در پاساژ انقلاب، درباره وضعیت این روزها توضیح میدهد:
«کتوشلوار تنها لباس برای آقایان برای مجالس عروسی است و من که تا دو سال قبل برای عید قربان بیش از 10 دست کتوشلوار میفروختم،
الان در فاصله عید قربان و غدیر درمجموع 10 دست نفروختهام. دیروز یک مشتری برای کتوشلوار دامادی داشتم؛ چون مجلس آنها در خانه برگزار میشد، کتوشلوار قیمت پایینی انتخاب کرد.»
رضا رمضانیان، هم چراغ آقای محبی نیز ادامه میدهد: «میگویند کرونا عروسیها را ساده و راحتتر کرد؛ ولی ما را بدبخت کرد.
دیگه آقایون به بهونه اینکه عروسی تو خونه است، مراسم سادهایه و… کتوشلوار جدید نمیخرند و دامادها هم سادهپسند شدهاند.»
طبق بررسی میدانی از بازار کت و شلوارمردانه در اصفهان، میزان فروش کاهش یافته است و فروشگاهداران برای جبران ضررو زیان، قیمتهای خود را افزایش دادهاند.




