فعالان بازار خودرو مدعیاند خریدوفروش خودروی خارجی بهدلیل گرانی و هزینه بالای نگهداری تقریبا به صفر رسیده است و گاهی مالکان برای یافتن مشتری قیمت اتومبیلهای خود را کاهش محسوسی میدهند؛ درنتیجه اگر خوششانس باشید! میتوانید یک اتومبیل وارداتی با کارکرد کمتر از پنجهزار کیلومتر را با اختلاف قیمت صد میلیون تومان کمتر از صفرکیلومترها بخرید!
قیمت خودرو طی سه سال گذشته نوسانی بود تا پراید 20میلیون تومانی، 150میلیون تومان را هم پشت سر بگذارد و یکمیلیارد تومان کف قیمت خودروهای وارداتی باشد. در طول این سالها همزمان با گرانیها، در بازار خودرو تقاضا برای اتومبیلهای وارداتی وجود داشت؛ ولی اکنون فعالان بازار خودرو مدعیاند گرانی سرسامآور اتومبیلهای وارداتی، کاهش معاملات را به دنبال دارد و باوجود ممنوعیت واردات و تحریمها همچنان خودروی صفرکیلومتر در بازار عرضه میشود.
بررسی آگهیهای فروش خودروهای وارداتی نشان میدهد اتومبیلهای خارجی صفرکیلومتر تولید 2017 یا 2018 است و با قیمتی بیش از یکمیلیارد تومان معامله میشود؛ برای نمونه، در آگهی فروش اتومبیلهای صفرکیلومتر تویوتا پریوس 2017 یکمیلیارد و 200 میلیون تومان تا یکمیلیارد و 300 میلیون تومان، کیا سراتو و نیسان جوک 2017 یک میلیارد و 350 میلیون تومان، هیوندای النترا 2018 یک میلیارد و 385 میلیون تومان و رنو تالیسمان 2017 یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت خوردهاند.خودروهای وارداتی علاوه بر قیمت بالا، هزینه نگهداری زیادی دارند؛ برای نمونه، چراغ جلوی هیوندای سانتافه چهار تا پنج میلیون تومان قیمت خورده است و این گرانیها موجب شده فروش اتومبیل خارجی با کارکرد پایین در بازار افزایش یابد. در حال حاضر عرضه خودروهای وارداتی با کارکرد کمتر از 10هزار کیلومتر در بازار اصفهان بالاست و جالب این است که اختلاف قیمت بعضی مدل از خودروهای کمکارکرد با کارکرد بالا به 100میلیون تومان هم نمیرسد. بر اساس آگهیهای فروش خودروهای وارداتی، هیوندای سانتافه ix45 با هشت هزار کارکرد یک میلیارد و 270 میلیون تومان قیمت خورده است. همین مدل خودرو با 76 هزار کارکرد در آگهی دیگری با قیمت یک میلیارد و 210 میلیون تومان به فروش میرسد. در آگهی دیگری رنو کچر 2017 با شش هزار کارکرد حوالی 800 میلیون تومان قیمتگذاری شده است؛ ولی مدل 2017 با 90 هزار کارکرد با قیمت 750 میلیون تومان عرضه میشود؛ همچنین فروشندهای هیوندای النترا 2018 با هشت هزار کارکرد را با قیمت یکمیلیارد و 270 میلیون تومان معامله میکند و فروشنده دیگری النترا 2018 با 47هزار کارکرد را با قیمت یکمیلیارد و 210 میلیون تومان به فروش میرساند.درمقابل، نبود نظارت بر قیمتگذاری خودروهای وارداتی موجب شده است فروشندهها بهصورت سلیقهای اتومبیل خود را قیمتگذاری کنند. رصد بازار خودروهای وارداتی نشان میدهد بعضی از فروشندهها برای قیمتگذاری اتومبیلهای کم کارکرد بهاصطلاح دست خود را بالا میگیرند و اختلاف قیمت آنها با کارکردها به بیش از صد میلیون تومان میرسد؛ برای نمونه، قیمت کیا اسپورتیج 2017 با ششهزار کارکرد دو میلیارد تومان و کیا اسپورتیج 2017 با 33 هزار کارکرد یک میلیارد و 770 میلیون تومان است. یا در آگهی دیگری هیوندای، توسان (ix35) مدل 2017 با 4800 کارکرد یک میلیارد و 850 میلیون تومان، مدلهایی با 90 هزار و 67 هزار کارکرد به ترتیب یکمیلیارد و 550 میلیون تومان و یکمیلیارد و 460 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین رنو تالیسمان مدل 2018 با کارکرد دو هزار کیلومتر با قیمت یک میلیارد و 900 میلیون تومان، با 21 هزار کارکرد با بهای یک میلیارد و 680 میلیون تومان و با 68 هزار کارکرد با قیمت یک میلیارد و 530 میلیون تومان به فروش میرسد.قیمتگذاری خودروهای وارداتی لوکس نیز به همین منوال است و اختلاف قیمت چندصدمیلیون تومانی یا بیش از یک میلیارد تومان بین مدلهایی با کارکرد پایین و بالا به چشم میخورد؛ برای مثال، مرسدس بنز کلاس E200 مدل 2017 با 1600 کارکرد شش میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت دارد؛ ولی همین مدل با 14 هزار کارکرد با قیمت شش میلیارد و 300 میلیون تومان عرضه میشود. در آگهیهای فروش «بیامو» سری هفت مدل 2017 نیز قیمت خودرویی با 1500 کارکرد، هفت میلیارد تومان است و این رده قیمت برای مدلهایی با کارکرد بالا به کمتر از شش میلیارد تومان هم کاهش مییابد؛ مثل اتومبیلی با 47 هزار کارکرد که با قیمت ششمیلیارد و 100 میلیون تومان به فروش میرسد یا مدل دیگری با 52 هزار کارکرد که با بهای پنج میلیارد و 800 میلیون تومان معامله میشود.