طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر ازدحام جمعیت در مرزهای جنوبی کشور و بروز مشکلاتی برای زائران اباعبدالله الحسین(ع) منتشر شده است. با تجربهای که از فعالیت در کمیسیون مشترک ایران و عراق دارم، پیشنهاد میشود دولت با تجربهای که از اربعین امسال کسب کرد، امکان انتقال زائران از همه شهرهای کشور به سمت کربلا و نجف را فراهم کند؛ همانگونه که در گذشته در برخی شهرها مانند تهران و اصفهان شرکتهایی این مهم را انجام میدادند. زمانی که در حوزه بینالمللی وزارت مسکن فعالیت میکردم، مذاکراتی با وزارت حمل و نقل عراق انجام شد تا زائران بهصورت مستقیم از شهرهای کشور به شهرهای زیارتی عراق منتقل شوند. کشور مقصد یادآور شد که ممکن است فعالیت شرکتهای ایرانی موجب ناراحتی و اعتراض فعالان عراقی در این حوزه شود؛ البته آن زمان شرکتهای ایرانی اعلام کردند که میتوانیم نمایندگی شرکتهای خود را در عراق ثبت کنیم و با راننده و اتوبوس عراقی تردد مسافران انجام شود. تحقق این موضوع میتواند موجب رفاه اکثریت زائران شود؛ زیرا کشور عراق به لحاظ زیرساختی امکانات کمتری دارد.» موضوع گرفتن مبالغ زیاد برای عبور زائران از مرز ایران تا شهرهای عراق در ادامه صحبتهای نورصالحی جا گرفت: «برای رفع این مشکل باید در سطح ملی و وزارت کشور تصمیمگیری شود. در این راستا، ستاد اربعین پس از اتمام مراسم امسال تا اربعین ۱۴۰۲ حتی یک روز هم نباید تعطیل شود تا سال آینده زائران با امنیت و امکانات بیشتری سفر کنند.»
او در ادامه اشارهای هم داشت به فرهنگسازی برای زیارت امامحسین(ع) در ایام اربعین: «باید برای زیارت اربعین فرهنگسازی شود؛ زیرا آنچه در زیارت مردم عراق مشهور است، آنها به محض ورود به کربلا سلام میدهند و از محضر امامحسین(ع) مرخص میشوند تا دیگر زائران اذیت نشوند؛ مردم کشورمان نیز نباید هفتگی و ۱۰روزه در شهرهای زیارتی عراق بمانند.» در ادامه، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به اقدام شهر اصفهان در روز اربعین اشاره کرد: «نهادهای فرهنگی و مردمی پیشبینی کردند در روز اربعین بهصورت نمادین راهپیمایی بهسوی گلستان شهدا انجام شود؛ اعضای شورا نیز در کنار شهروندان در این حرکت مردمی شرکت خواهند کرد.» صحبتهای بعدی نورصالحی مربوط شد به اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران اصفهان: «دولت بر اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهراناصفهان اراده دارد و مجلس نیز با تصویب بودجه علاقهمندی خود را به اجرای این پروژه نشان داده است؛ اما کارشناسی بیمار در بدنه دولت، سازمان مدیریت و بانک مرکزی از اجرای این پروژه ممانعت میکند. هفته گذشته در صحن علنی شورا مطالبی درباره این پروژه مطرح کردم؛ اما برخی دوستان در حوزه راهوترابری تصور کردند شورای شهر به میزان هزینه شده اعتراض دارد. هماکنون 26 سال از کلنگزنی پروژه قطار سریعالسیر تهران اصفهان گذشته و ۱۲ سال نیز در بودجه کشور برای اجرای آن اعتبار اختصاص داده شده است.درحالیکه مشابه این پروژه در کشورهایی مانند اندونزی چهار سال انجام شده، در ایران بیش از ۲۰ سال طول کشیده وبر این اساس هزینههای آن نیز چند برابر شده است.»
اجرای 70درصد زیرسازیهای پروژه قطارشهری با سرمایهگذاریها
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه سخنانش از بوروکراسی موجود انتقاد کرد: «اکنون که دولت بر اجرای این پروژه اراده دارد و مجلس نیز با تصویب بودجه، علاقهمندی خود را به اجرای این پروژه نشان داده است، کارشناسی بیمار در بدنه دولت و سازمان مدیریت و بانک مرکزی از اجرای این پروژه ممانعت میکند؛ بنابراین سیستم باید به فکر اصلاح این بوروکراسی ناسالم و بیمار باشد تا موانع از سر راه این پروژه برداشته شود. 70درصد زیرسازیهای پروژه قطارشهری با سرمایهگذاریهایی اجرا شده و هر شش ماه سود این سرمایهگذاری توسط دولت پرداخت میشود. اینکه اکنون مطرح شود این پروژه صرفه اقتصادی ندارد،جای ایراد است. چرا در کشور، دولت و وزارت راه اراده و تسلط مدیریتی وجود ندارد و عدهای که مخالف اجرای پروژه هستند سنگاندازی میکنند؛ البته این مشکل در دیگر پروژههای حیاتی ملی نیز دیده میشود.» آخرین صحبتهای نورصالحی هم به پروژه موزه بزرگ شهر اصفهان منتهی شد: «در این پروژه نیز شاهد سوء مدیریت و سوء جریانهایی بودیم که این پروژه 10 سال طول کشید؛ البته شهردار اصفهان اطلاع داد که در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تصمیمهایی برای رفع موانع این پروژه گرفته شده است که امیدواریم به زودی اصفهان شاهد راهاندازی موزه ملی در یکی از شهرهای تاریخی دنیا باشد.»