به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره حمله عصر روز یکشنبه به سفارت ایران در لندن و پایینکشیدن پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد، به لحاظ ارزش، اقدام بیارزشی است؛ اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کنند و پرچم کشور را پایین بکشند، فینفسه بیارزش است؛ اما موضوع حائزاهمیت در این زمینه، مسئولیت دولت پذیرنده است که طبق قوانین بینالمللی باید امنیت مکانهای دیپلماتیک را تأمین کند. او افزود: دولت انگلیس ازجمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تأسف دارد در چنین کشوری تاکنون چندین بار نمایندگی ایران در مقاطع مختلف مورد تعرض قرار گرفته است. کنعانی ادامه داد: جای تأسف است که در کشورهای مدعی در این زمینه، آنها به وظایف خود در تأمین امنیت یک مکان دیپلماتیک عمل نمیکنند. انتظار داریم دولت انگلیس به وظایف خود در این زمینه عمل کند و اگر انگلیس نمیتواند امنیت را تأمین کند، به ایران اعلام کند. اگر مقابله با خشونت برای دولت انگلیس یک اصل است، به این موضوع در کشور خود عمل کرده و با خشونتطلبان برخورد کنند.
ایران با انتقاد مشکلی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد:ایران با انتقاد مشکلی ندارد؛ اما درباره خشونت موظف به تأمین امنیت برای شهروندان است؛ لذا رفتار کشورهای غربی، رفتار دوگانهای است. اینکه در کشورهایی که ادعای دموکراتیک میکنند، به گروههایی اجازه حضور میدهند که سابقه فعالیتهای تروریستی دارند، به آنها مجال و میدان میدهند که دست به خشونت بزنند. او اقدام وزارت امور خارجه درباره موضعگیری برخی کشورها در قبال سرکوب اغتشاشها در ایران گفت: موضوعهای داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به ایران است و جمهوری اسلامی در عالیترین سطح دیدگاه و مواضع خود را اعلام کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل و بررسی میکند و دیدگاههای روشنی اعلام شده است و پزشکی قانونی نتایج بررسیهای فنی و پزشکی و تخصصی خود را در این زمینه اعلام کرده است. اینکه کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل جمهوری اسلامی ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی را میدهند، چنین مداخلههایی کاملا مردود و غیرقابلقبول است.
عدم ارتباط روند مذاکرات رفع تحریمها با مسائل داخلی ایران
او درباره تأثیر حوادث اخیر ایران بر روند مذاکرات هستهای اظهار کرد:روند مذاکرات و گفتوگوهای رفع تحریم ارتباطی با تحولات داخلی در جمهوری اسلامی ایران ندارد و آن موضوع مسیر خاص خودش را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات احیای برجام و رفع تحریمها است. کنعانی افزود: ما معتقدیم اساسا موضوع داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمیدهیم کشوری در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند. موضوع مذاکرات، موضوع مشخصی است و چارچوب روشنی دارد و جزئیات کاملا برای طرفها روشن است؛ لذا مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران بارها بیانشده و آماده هستیم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تأمینکننده منافع همه طرفها باشد.
ایران برای همه شهروندان خارجی کشوری امن است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با بیانیه برخی از کشورهای اروپایی خطاب به شهروندانشان مبنی بر اینکه به ایران سفر نکنند یا ایران را ترک کنند و در این زمینه مباحثی در ارتباط با بازداشت برخی از شهروندانشان در ایران مطرح کردهاند، افزود: این اقدام برخی از کشورهای اروپایی فرافکنی است. این رفتار سیاسی است و منطبق با واقعیتهای موجود در ایران نیست. او تأکید کرد: ایران برای سفر تمام شهروندان خارجی که با اهداف گردشگری، تجاری و اهداف درمانی به ایران سفر میکنند، کشور امنی است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همانطور که اشاره کردم، اقدام صورتگرفته از سوی برخی کشورهای اروپایی یک اقدام سیاسی است. کنعانی ادامه داد: شاهد این هستیم که برخی از شهروندان ما در این کشورهای مدعی به دلایل واهی مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفتهاند که نمونه آن، بازداشت آقای حمید نوری است. بازداشت او بهصورت غیرقانونی و خودسرانه انجام شده است. بسیاری از نمایندگیهای ما درگیر این دست از بازداشتهای خودسرانه و غیرقانونی شهروندان ایرانی هستند. برخی از این شهروندان بهصورت طولانیمدت در بازداشت بودهاند و بعضا امکان دسترسی کنسولی نداشتهاند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به شهروندان خود توصیه میکنیم که در سفر به این نوع کشورها که سابقه انجام اینگونه بازداشتهای غیرقانونی و خودسرانه را دارند، هشیاری و دقت لازم را داشته باشند و اگر خداینکرده دچار مشکلی شدند، به سفارتخانههای ایران اطلاعرسانی لازم را انجام دهند.
ایران یکطرف جنگ اوکراین نیست
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبتهای خود مبنی بر اینکه ایران تأکید کرده که به هیچ طرفی در جنگ اوکراین ازنظر نظامی کمکی نکرده است، ولی از آنطرف برخی از مقامات اوکراین در این زمینه ادعاهایی را مطرح کردند و برخی از رسانههای روسی نیز به انتشار گزارشهایی در این زمینه پرداختهاند، گفت: همانطور که پیشازاین نیز گفتهایم، موضع ایران در این زمینه روشن است. ما یکطرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسباتمان با دو طرف درگیر در این جنگ در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده و در همین چارچوب ادامه پیدا کرده است. همکاریهای ما مبنای قانونی و رسمی دارد و ما اتهامهای مطرحشده را نپذیرفتهایم و نخواهیم پذیرفت.



