دانشگاه جلوی سلطه دشمن را میگیرد
رهبر معظم انقلاب اسلامی رکن مهم پیشرفت کشور را دانشگاه دانستند و با تأکید بر اینکه در دانشگاه هم عمدتا نخبگان علمی هستند، تصریح کردند: اینکه شما میبینید در مقاطع مختلف ــ نه فقط حالا دیروز و پریروزــ تلاش شده که دانشگاهها و ردهها تعطیل بشود، بچهها سر کلاس نروند، استاد نرود و…؛ این ناشی از این است که دانشگاه نقش اساسی دارد. ایشان افزودند: حالا آن کسی که استاد را تلفنی تهدید میکند که اگر بروید چنین و چنان – او حالا خودش معلوم نیست عامل اصلی باشد، عامل پشتصحنه مهم است- این به خاطر آن است که هرچه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند برای دشمنان کشور و برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است. ایشان دانشگاه را یکی از بزرگترین موانع در مقابل سلطه استکبار برشمردند و تأکید کردند: ما باید این را بدانیم که قدرتهای گردنکلفت جهانی هدفشان سلطه است؛ به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم؛ با علم هم سلطه پیدا میکنند. دانشگاه جلوی سلطه را میگیرد؛ یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بیاورید بالا، درمقابل سلطه دشمن یک مانعی ایجاد کردهاید.
با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبهپروری فراهم شد
رهبر انقلاب همچنین تأکید کردند: با همه اعتقــاد و با قابلیــت اثبـــات عرض میکنم با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبهپروری فراهم شد. واقعا باید از دانشگاهیها تشکر کنیم که نگذاشتند که محتاج غربیها بمانیم. ایشان افزودند: برای اینکه نخبه بتواند آن استعداد ذاتی را بروز بدهد و فرصت تلاش پیدا کند، زمینه لازم است. گاهی نخبه هست و آمادگی کار هم دارد؛ اما زمینه برایش فراهم نمیشود. این زمینه در دوران طاغوت وجود نداشت؛ اگر هم بود خیلی جزو سیاستهای رسمی طاغوت نبود؛ زمینه وجود نداشت. خیلیها بودند دارای استعدادهای خوب، آماده تلاش هم بودند؛ اما توی سرشان میزدند. من چون از اول انقلاب در مجموعه دانشجویی و دانشگاهی و دانشگاه تهران و دانشگاههای دیگر حضور داشتم، با استاد و با دانشجو و اینها دائم نشست و برخاست داشتم. من این را با همه اعتقاد و با قابلیت اثبات عرض میکنم که با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبهپروری فراهم شد. رهبر انقلاب به توسعه کمی و کیفی دانشگاهها در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و یادآور شدند: حدود 25برابر دانشجویان کشور رشد پیدا کردهاند؛ 25برابر خیلی است. سالهای اول انقلاب همان سالهای حدود ۵۹،۶۰ آنطور که در ذهنم هست حدود پنجهزار استاد هیئتعلمی در کشور بود. الان بیش از ۱۰۰هزار است.ایشان توسعه علم در کشور را با ارزش توصیف و آن را جزو زمینههای نخبهپروری دانستند و افزودند: باید از خود دانشگاهیها تشکر میکنیم؛ دانشگاهیهای ما نگذاشتند که ما محتاج غربیها بمانیم.
نخبگان دانشگاهی ما مایه آبروی ایران شدند
رهبـــر معظم انقـــلاب اســـلامی گفتــنـد: بدون مبالغه باید بگوییم، نخبگان دانشگاهی ما مایه آبروی ایران شدند. شما نسل جوان نخبگان هستید. قبل از شما هم نخبگان زیادی، نسلهای قبل از شما، در این چهلسال وجود داشتند که به کشور آبرو دادند. در هر مسئلهای دانشمندان ما ورود کردند و متمرکز شدند. کاری کردند که در محافل علمی جهان موردتحسین واقع شد. ایشان با برشمردن برخی دستاوردهای دانشمندان ایرانی افزودند: تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان نه فقط در مسئله سلولهای بنیادی، بلکه شبیهسازی حیوان زنده، در دنیا یک چیز کمیابی بود؛ این اتفاق افتاد. رهبر انقلاب انتقال ماهواره به فضا را که در اختیار چند کشور بود، نمونه دیگری از این موفقیتها برشمردند و اظهار کردند: خیلیها ماهواره در فضا دارند؛ ولی مال خودشان نیست؛ خودشان پرتاب نکردند. آنهایی که خودشان پرتاب میکنند تعداد معدودی کشورند. ما البته عقبیم؛ اما پرتاب کردیم، توانستیم، رفتیم. دانشمندان ما متمرکز شدند. ایشان ساخت رباتهای انساننما در دانشگاه تهران و دستاوردهای بنیادین در صنعت هستهای را یادآور شدند و تأکید کردند: ما به مسائل بنیادین در صنعت هستهای دست پیدا کردیم. ما دنبال سلاح و بمب و اینها نمیرویم؛ اما خود این صنعت خیلی برکات دارد. ما توانستیم دست پیدا کنیم. رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: ساخت تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی که چندسال پیش از این وقتی که عکسهایش منتشر میشد، میگفتند این فتوشاپ است. حالا میگویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است؛ چرا به فلان کس میفروشید؟! به فلان کس میدهید؟! ایشان ساخت واکسنهای پیچیده بهخصوص واکسن کرونا را نمونهای دیگر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در عرصههای مختلف دانستند و تأکید کردند: اینها کارهایی است که نخبه ایرانی انجام داده و این برای کشور آبروست.
چرا با انواع ترفندها جلوی هیئت علمی شدن نخبگان گرفته میشود؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه اشتغال مناسب با دانش و امکان ادامه تحقیقات را اصل خواسته نخبگان دانستند و تأکید کردند: بعضیها سنگ نخبه را به سینه میزنند؛ اما در عمل نخبه را مأیوس میکنند، ناامید میکنند، مانعتراشی میکنند. ایشان تصریح کردند: از دستگاهها توقع داریم که از نخبگان حمایت کنند. این حمایت همهاش به معنای پولدادن نیست؛ گاهی پول دادن مضر است، بلکه حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون باشد. نخبه، حالا چه نخبهای که در ایران درس خوانده چه نخبهای در خارج درس خوانده و آمده ایران، دو توقع دارد. یکی از موارد حمایت، این است که این دو توقع را برآورده کنیم. رهبر انقلاب اشتغال مناسب با دانش را یکی از توقعان نخبگان دانستند و امکان ادامه تحقیقات و ارتباط با مراکز علمی دنیا را دو توقع نخبگان برشمردند و تأکید کردند که توقع زیادی نیست. ایشان افزودند: بنده اطلاع دارم نخبهای که میخواهد در هیئتعلمی دانشگاه وارد بشود، با انواع و اقسام ترفندها جلویش را میگیرند و نمیگذارند. چرا؟ چرا از این نخبه استفاده نمیکنید؟ بعضی از نخبههای ما، نخبههای برجسته بیرون درس خواندند، آمدند اینجا به امیدی که بتوانند کار کنند؛ بر اثر همین رفتار برگشتند و رفتند. دیدند اینجا نمیشود زندگی کرد. خب من چه توقعی بکنم از این جوان؟ باید حمایت کرد. رهبر انقلاب خطاب به دستگاههای مسئول گفتند: نگذارید نخبه از دانشگاه مأیوس بشود. حالا حداقلش این است که بتواند در دانشگاه وارد بشود، جایگاهی پیدا کند. در این دیدار تعدادی از نخبگان نیز به بیان دیدگاههای خود پرداختند. در این نشست علاوه بر جمعی از نخبگان کشور، وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حضور داشتند. دوازدهمین همایش ملی نخبگان و معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان برای سرآمدی ایران» پس از سهسال تأخیر بهدلیل همهگیری کرونا، از روز سهشنبه، ۲۶ مهر با مشارکت ۵۰۰ نخبه و دستگاههای دولتی در سالن اجلاس سران در تهران آغاز به کار کرد.



