به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشتهشدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکاییها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری میکنند و هم رسما دروغ میگویند؛ آنها بارها از کانالهای مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تأکید میکنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام میدهند. کنعانی با تصریح اینکه صورتمسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاهها و مطالبات جمهوری اسلامی کاملا قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکاییها اعلام میکنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام میدهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطهها تأکید میکنند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. کنعانی افزود: آنها از روشهای غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند. او ادامه داد: در حال حاضر آمریکاییها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریمهای آنها تکرار همین اشتباهات غلط است؛ بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگر توافق نمیخواهند پس برای چه پیام میدهند.
رفتار غیر سازنده دولت انگلستان در ارتباط با تحولات اخیر ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم برخی نهادها و اشخاص انگلیسی از سوی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیتهای ایرانی اقدام متقابل و متناسب انجام داد؛ زیرا متأسفانه دولت انگلستان در ارتباط با تحولات اخیر ایران رفتار غیرسازندهای داشته است. کنعانی با برشمردن اقدامات دولت انگلستان در قبال آشوبهای اخیر در ایران اظهار داشت: اولا در آنجا به برخی جریانها و افراد و گروههای اغتشاش و آشوبطلب میدان دادند و آنها به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کردند. این اقدام کاملا مخالف مسئولیتهای قانونی و بینالمللی دولت انگلستان در ارتباط با حفاظت از اماکن دیپلماتیک است. او خــاطرنــشــان کرد: انــگلیس همچنین نسبت به اعمال تحریم علیه برخی شخصیتها و نهادهای جمهوری اسلامی اقدام غیرسازنده داشت و بنابراین هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه لیست تحریمها علیه نهادها و شخصیتهای تندروی دولت انگلستان را که هم در حمایت از جریانها و گروهها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را تحریم کرد. کنعانی با بیان اینکه برخی رسانه نماهای مستقر در لندن نیز مشمول تحریمهای ایران شدند، اظهار داشت: اینها اسم رسانه دارند؛ اما فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان میدهند؛ هم بیبیسی فارسی و هم رسانه موسوم به ایراناینترنشنال بهعنوان بازوی رسانهای تروریستی گروههای اغتشاش و آشوبطلب و گروههای تروریستی علیه ایران عمل میکنند. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در هفته گذشته لیستهای نهادهای تحریمشده از جمله مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا و همچنین چند مؤسسه و شرکت از جمله شرکتهای بلانت مدیا و گلوبال مدیا و بیبیسیفارسی و اینترنت اینترنشنال به عنوان شبکههای تابع این مؤسسات رسانهای دولت انگلستان را به طور رسمی اعلام کردیم.
تذکرات ایران به برخی سفارتخانههای خارجی
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره نقش سفارت آلمان در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: برخی از سفارتخانههای خارجی مقیم در تهران متأسفانه در طول دوره تحولات و اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتهاند که با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم داده شد. او با بیان اینکه به سفارتخانهها درباره التزام به شروط و شرح وظایف دیپلماتیک تذکر داده شده است، اظهار داشت: برخی سفرا و رؤسای نمایندگیهای برخی از کشورها توسط وزارت خارجه احضار شدند و در این رابطه هم اعتراض جدی و هم توجه و تذکر لازم به آنها داده شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم دقت نظر و اشراف لازم را دارد و هم دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود در این ارتباط بهموقع عمل کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها دیدگاه خود را در ارتباط با موضوع اوکراین و جنگ جاری در این کشور اعلام کرده است؛ مواضع ما صریح و روشن است. متأسفانه آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریکآمیز مشخصا دولت آمریکا آغازکننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد. کنعانی بیان کرد: اکنون با گسترش جنگ، جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای اطلاعات غلط به حمایت یکطرفه درگیر و جنگ در اوکراین متهم میکنند؛ در حالی که ایران بارها اعلام کرده ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. ما صادرکننده تسلیحات به هیچکدام از طرفها برای جنگ در اوکراین نیستیم و رابطه ما با هر دو طرف جنگ رابطه دوستانهای بوده است. او ادامه داد: متأسفانه اوکراین در نتیجه فضاسازی و جوسازی غلط طرفهای دیگر وارد یک رفتار غیرسازنده در ارتباط با ایران و تقلیل سطح رابطه شده است؛ اما همچنان ارتباطات ما برقرار است. کنعانی عنوان کرد: ما آمادگی داریم به پایان جنگی که از نظر ما جنگی غیرضروری است، کمک کنیم؛ اما کسانی که با فضاسازی رسانهای و یک رفتار فرافکنی و اتهامزدن بیحاصل جمهوری اسلامی ایران را متهم به طرفداری از یک طرف جنگ میکنند، خودشان در یک طرف جنگ قرار دارند.



