نام سردارسلیمانی در تاریخ ثبت خواهد شد

سخن‌گوی وزارت امور خارجه گفت: اگر نقش برجسته سردار سلیمانی در مبارزه با داعش نبود، امروز همه با این گروه تروریستی درگیر بودند. 
 
تاریخ انتشار: 10:20 - سه‌شنبه 10 آبان 1401
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
به گزارش ایرنا، در نشست خبری روز گذشته (۹ آبان ماه) ناصر کنعانی با اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه، ضمن محکوم‌کردن حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) گفت: جنایت رخ‌داده در حرم احمدبن موسی(ع) در شاهچراغ شیراز را از جانب خودم و از جانب همه خدمت‌گزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی محکــوم مــی‌کنـــم کــــه متـــأسفــانه منجر بـــه شهادت جمع زیادی از شهروندان عزیز و بی‌گناه ایرانی اعم از زن و کودک و نوجوان و خردسال و سالخورده شده است و جمعیت زیادی هم مجروح شدند.  سخن‌گوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: متــأسفانـــه کسانـــی کـــه خـــود را مدعی باغ‌نشینی و دیگران را مدعی جنگل‌نشینی توصیف می‌کنند، در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق بشر را حمایت از حقوق زن و حمایت از حقوق کودک را که همواره مدعی آن هستند به فراموشی سپرده‌اند و یا با عبارات و واژه‌های دوگانه و سه‌گانه مطالبی را اظهار می‌کنند و از کنار آن به‌سادگی و راحتی عبور می‌کنند و نقشه خود را در دامن‌زدن به خشونت و اغتشاش و تحریک و ایجاد زمینه برای این‌گونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپارند و مسئولیت خود را در این ارتباط نادیده می‌گیرند. کنعانی تأکید کرد: اگر نقش برجسته ایران و سردار نامدار، قاسم سلیمانی، در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی نبود، قطعا جامعه جهانی و همه دولت‌های مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و قطعا نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دورکردن این تهدید بزرگ از روی سر جامعه جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهانی حتما باانصاف و قضاوت عادلانه جهانی به این نگاه می‌کنند و نقش ایران و سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد. او در پاسخ به سؤالی در مورد مداخله کشورهای غربی در ایران، به‌خصوص کانادا و وزرای خارجه غربی تأکید کرد: متأسفانه در طول تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، شاهد اظهارات مداخله‌جویانه و هم اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه و اقداماتی  بــوده‌ایم کـــه عملا درخــواســـت‌های مسالمـــت‌جــویـــانـــه بخشــی از اقشـــار جامعــه فهیم ایــرانی را با اقــدامــات نسنجیـــده و تحــریــک‌آمیــــز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کرده‌اند که حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیــدگـــاه‌هـــای انتقــادی مسالمت‌آمیز بودند را تغییر دادند و زمینه را برای نقش‌آفرینی خشونت‌طلبان و اغتشاشگران فراهم کردند و مبنای ایــن مـــداخلات را هــم حمــــایـــت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند.
 
ایران به هیچ طرفی در جنگ اوکراین، سلاح صادر نمی‌کند
کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد ارسال تسلیحات نظامی به روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران صادرکننده سلاح به هیچ طرفی ازجمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. ایران همواره مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن است و ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی را برای حل‌وفصل اختلافات می‌داند. همه تلاش‌های دیپلماتیک ایران از ابتدای شکل‌گیری این بحران جنگ تا الان، برخلاف کشورهای مدعی است که علیه ایران فرافکنی می‌کنند و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات به یک‌طرف جنگ صادر می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران، رویکردش تلاش‌های سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای حل‌وفصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد. سخن‌گوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی در مورد حادثه جشن هالووین و دخالت‌های کره‌جنوبی در اتفاقات ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مواضع، رویکرد و عملکرد تک‌تک کشورها را با دقت بررسی کرده و موردتوجه قرار داده است و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به‌صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد، این اقدام را انجام داده است. ما یک واکنش انسانی نشان دادیم و مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در‌هم نمی‌آمیزیم. کشوری که ما در طول سالیان طولانی گذشته رابطه بسیـــار خــوبـــی با این کشــور داشتیـــم؛ اما متـــأسفـانـــه درنتیجـــه تأثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، در طول سال‌های اخیر به‌ویژه در بلوکه‌کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در مورد تحولات داخلی ما نیز موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشتند. او ادامه داد: اگر مدیریت بلد بودند، باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متأسفانه در این حادثه هم پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند.رویکرد ما انسان‌دوستانه و مبتنی بر نگاه انسانی بود و تسلیت گفتیم و ابراز همدردی نیز کردیم و امیدوار هستیم که دولت کره‌جنوبی هم بتواند با حسن‌تدبیر به وضعیت مجروحان رسیدگی کند. ما از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کرده و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.
 
فعالیت شبه‌رسانه اینترنشنال مانند یک رسانه تروریستی است
سخن‌گوی وزارت امورخارجه در مورد عملکرد شبکه اینترنشنال گفت: اخیرا گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان نبوده که این موضوع به‌طور مستقیم مطرح شود؛ اما به‌طورقطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را بــه‌طرف عربستــانی در ایــن ‌ارتباط به‌طورجدی اعلام کرده است. به‌درستی اشاره کردید؛ عملکرد این شبه‌رسانه همانند عملکرد یک اتاق جنگ و اتاق عملیات علیه ملت جمهوری اسلامی ایران اســت و فعــالیـــت‌هــایــش شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و جمهوری اسلامی ایران دراین‌ارتباط تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی با این شبکه در دست پیگیری دارد  که نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد. او در پاسخ به سؤالی در مورد اعمال تحریم‌ها ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تصمیم آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران تکرار اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آن‌ها نسبت به تحولات داخلی ایران است. در یک مقطعی به اینکه تحریم‌ها بی‌اثر است، علاقه‌مند به گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران شدند. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و نمی‌کند.