لزوم استفاده از روشهای خلاق در مدیریت پسماند
وزیر کشور با بیان اینکه وجود نگاه جدید مبتنی بر خلاقیت، نورآوری، استفاده از روشهای نوین و تکنولوژیهای روز اولین مسئله در روند مدیریت پسماند کشور است، گفت: بهرهگیری از روشهای جدید برای مدیریت پسماند در حل معضلات راهگشاست. احمد وحیدی در ارتباط تلفنی با نهمین نشست مدیران و رؤسای سازمانهای مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند یک موضوع بسیار مهم و چند وجهی است؛ به نحوی که به حوزههای خدماتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی مربوط میشود.به گفته او، مدیریت پسماند با مسائل زیست محیطی کشور عجین شده است؛ در همین راستا این موضوع باید مد نظر مردم و مدیران قرار گیرد.وزیر کشور با اشاره به اینکه بیتوجهی به مدیریت پسماند مشهود است و ما نسبت به آن غفلت کردهایم، اظهار کرد: این غفلت در بلند مدت نیز سبب بحرانی شدن مدیریت پسماند در برخی از نقاط کشور شد که گاهی ما را با چالش روبهرو کرده است. به گفته وحیدی، در حال حاضر بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان، امروز از پسماند تر میتوان به عنوان یک منبع تغذیه دام استفاده کرد، این موضوع در شهرهای کوچک اهمیت زیادی دارد، زیرا از هزینههای گزاف در آینده جلوگیری میکند. او نحوه استفاده از پسماند تر را در مدیریت پسماند به عنوان یکی از راهکارهای خلاق برشمرد و افزود: توجه به پسماند تر به عنوان غذای دام و بازگشت به چرخه طبیعت از اهمیت خاصی برخوردار است. وزیر کشور گفت: بازدید از شرکتهای دانش بنیان نشان داد، در این زمینه میتوانیم از ظرفیت دانش بنیانها بهره مند شویم.وحیدی ضرورت تفکیک پسماند از مبدأ را یکی از موضوعات مهم قلمداد کرد و گفت: فرهنگسازی در این زمینه ضروری است، البته ابهاماتی در زمینه مالکیت پسماندهای خارج از منزل وجود داشت که طی یک روند حقوقی دریافتیم این حق مالکیت متعلق به شهرداری است؛بنابراین شهرداریها زنجیره درستی را از جمعآوری، تفکیک از مبدأ، انتقال تا مدیریت نهایی پسماند طراحی کنند. او ادامه داد: نوع نگاه بهرهمندی از تکنولوژیها و فناوریهای نوین درباره نحوه فراوری پسماند نیز بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه شرکتها در این زمینه طی سالهای گذشته خوب فعالیت نکردهاند، اما میتوان گذشته را جبران کرد. در این راستا باید بهترین فناوریها را بشناسیم و از آنها در جهت مدیریت پسماند بهرهمند شویم. او خاطرنشان کرد: سوزاندن زبالهها در زمینه فراوری پسماندها، یکی از روشهای متفاوت مطرحشده در زمینه مدیریت پسماند است؛ اما از این روش و عملکرد نتایج خوبی به دست نیاوردهایم. وزیر کشور گفت: لندفیل ها و محلهای نگهداری پسماند مسئله مهم دیگری است که برای شهروندان شهرهای مختلف از منظر زیست محیطی مشکلاتی را ایجاد کرده است. وحیدی خاطرنشان کرد: با استفاده از تکنولوژیهای روز و با ورود شرکتهای دانش بنیان، روشهای نوین و سازوکارهای دقیق در زمینه مدیریت پسماند باید محقق شود که در این زمینه آسیبشناسی روشهای استفادهشده در گذشته و ارائه طرحهای جدید از سوی کلانشهرها قطعا به سوی راههای نجاتبخش در حوزه مدیریت پسماند منتهی میشود.
لزوم بهرهمندی از ظرفیت دانشبنیانها در مدیریت پسماند
مشاور وزیر کشور در امور فناوری در این نشست بر افزایش سهم مشارکت شــرکتهـــای دانــشبنیان و تــوسعـــه فناوریهای جدید در حوزه مدیریت پسماند تأکیــد کرد. حمیدرضا طهوری گفت: بهرهمندی از ظرفیت دانشبنیانها برای کاهش دفن پسماند و تبدیل آن به منابع باارزش افزوده، ضروری است.به بیان او، ایجاد تحول در زمینه مدیریت پسماند از ضروریات است. از بالاترین مقام اجرایی کشور، شخص رئیسجمهــور تــا معــاونــان و مــدیران میــانی نسبــت به مــدیریــت پسماند با کارایی و عملکرد بهتر توجه ویژه دارند؛ به طوری که در زمینه استفاده از تکنولوژی و فناوریهای جدید و بهروز در عرصه مدیریت پسماند فعالیتهایی انجام شده است که باید تقویت شود.او تصریح کرد: سال گذشته ابلاغیهای در زمینه مدیریت پسماند ازسوی وزارت کشور به شهرها و کلانشهرهای کشور ارسال شد که در آن بر موضوع تفکیک پسماند از مبدأ، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و توسعه فناوریها، حرکت به سمت اقتصــادیشــدن و جــذب مشـــارکـــت ســرمایهگــذاران در بخــش خصــوصی تأکید شده است. او گفت: افزایش سهم مشارکت شرکتهای دانشبنیان و توسعه فناوریهای جدید در این حوزه ضروری است. مشاور وزیر کشور در امور فناوری به لزوم حرکت مدیریت پسماند کشور به سمت اقتصادیشدن تأکید کرد و افزود: مدیریت پسماندهای کشور در حال حاضر باید با استفاده از فناوریهای جدید و بهروز دنیا به سمت اقتصادیشدن حرکت کنند. طهوری با اشاره به ضرورت فراخوان گسترده برای مشارکت سرمایهگذاران و ورود منابع مالی بخش خصوصی به صورت حداکثری در عرصه مدیریت پسماند، گفت: هم اکنون حضور فعال سرمایهگذاران بخش خصوصی میتواند در این زمینه راهگشا باشد.او با اشاره به اینکه حجم بازیافت و پسماند مدیریتنشده در کشور بسیار زیاد است، تصریح کرد: حضور حداکثری و البته فعال بخش خصوصی همراه با منابع مالی آنها در این عــرصــه بسیار تأثیرگذار است. مشاور وزیر کشور در امــور فنــاوری خــاطــرنشــان کـرد: کلانشهرها باتوجه به دسترسی به منابع بیشتر نسبت به دیگر شهرهای کوچک کشور در زمینه مدیریت پسماند موفقتر عمل کردهاند. طهوری ادامه داد: تأکید بر مشارکت و همکاری کلانشهرها با شهرهای کوچک ضروری است. شایسته است کلانشهرهای کشور با اشتــراکگــذاری تکنــولــوژیهای جــدید، معــرفی تجربــههـــای مــوفـــق در زمینه مدیریت پسمانــد و جــذب مشارکــت بخش خصوصی به شهرهای کوچک کمک کنند تا مدیریت پسمانــد به نحو احسن در کشور اجرا شود؛ البته در این میــان استانــــداریهـــا نقش تسهیلی و حمایتی دارند و از جایگاه خاصی برخوردارند تا این موضوع در زمینه مدیریت پسماند به تحقق برسد. به اعتقاد مشاور وزیر کشور در امور فناوری، در زمینه مدیریت پسماند در کشور دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا آنکه همچون کشورهای پیشرفته دنیا و با حمایت شرکتهای بزرگ مدیریت پسماند در شهرها و کلانشهرها را متمرکز کنیم و یا به شکل موزاییکی و نقطهای هر شهری تدابیر خودش را در زمینه مدیریت پسماند اجرا کند.
اتخاذ رویکرد جدید مجمع کلانشهرها در مدیریت پسماند
در ادامـــه ایـــن نشــســت رئیـــس کمیتــــه محیطزیست و خدمات شهری در شهرهای ایران گفت: مجمع کلانشهرها خوشبختانه با یک رویکرد جدیدی در مدیریت پسماند وارد شده است. علی نجفی تصریح کرد: مجمع کلانشهرها از نگاه تشکیلاتی و عنوان گذر کرده و وارد نگاه عملیاتی در شهرداریها شده است. او ادامه داد: شهر مشهد ریاست کمیسیون محیطزیست و خدمات شهری را بهعهده گرفت؛ اما در این زمینه مشکلات ساختاری بهوجود آمد که قابلحل بود. نجفــی ادامــه داد: بــرای رفـع مشکلات، تغییری در کمیتهها ایجاد شد و ریاست کمیته به عهــده معاونــت کمیته گذاشتـه شد و سایر کمیتهها با نظرسنجی انتخاب شدند و بهجهت اینکه در ساختار مشکلی ایجاد نشود مدیران عامل، دبیر اجرایی کمیتهها شدند. او ادامه داد: در حالحاضر موضوع تعاملات از اهمیت ویژهای برخورداراست که کلانشهرها باید به آننگاه ویژهای داشته باشند.
لزوم بهرهمندی از تجارب کلانشهرها در مدیریت پسماند
در ادامه مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور بر لزوم بهرهمندی از تجارب کلانشهرها در مدیریت پسماند تأکیــد کرد و گفــت: این مــوضــوع با تعاملات بین کلانشهرها رویکرد خوبی پیدا خواهد کرد و به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. سیدحبیب راضی تصریح کرد: بهمنظور ساماندهـی مدیریت پسمانـد بـرخی کارگاههای آموزشی در سازمان ملل برگزار شد که نتایج خوبی دربرداشت. او با اشاره به اینــکه فضــای تعاملی بیــن شهـــرهــا بهدلیــل وجــود کــرونـــا از هم گسیخته شده بود، خاطرنشان کرد: اغلب کلانشهرها تا پیش از کرونا با یکدیگر مراوده و تعامل داشتند که با وجود کرونا این تعاملات کمرنگ و تضعیف شد.راضی با بیان اینکه دوگروه مشاور در سطح ملی برنامههای مدیریت پسماند را از ۳۰پهنه آغاز کردهاند، تصریح کرد: دراینراستا باتوجه به اینکه وضع موجود در مدیریت پسماند در کلانشهرها بهخوبی تبیین نمیشود، نقد و بررسی اقدامات در ۳۰ پهنه در دستور کار قرار گرفته است که گزارش آن تا یکماه آینده برای وزیر کشور ارسال میشود.او با اشاره به اینکه این نشستهای راهبــردی میتـواند فـرصـت مغتنمـی برای حوزه مدیریت پسمانــد باشــد،
خاطـرنشـان کـرد: در حوزه خدمات شهری ۱۵ تا ۳۷۰وظیفه معین شــده اســت که هیــچکدام بهاندازه مدیریت پسماند از اهمیت قابلتوجهی برخوردار نیست.مدیرکــل دفتــر هماهنگــی عمـرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اینکه ظرفیت خوبی در حوزه کلانشهرها در حوزه مدیریت پسماند وجود دارد،گفت: در حال حاضر مجلس، دولت و وزارت کشور و چندمشاور در حوزه مدیریت پسماند وارد مباحث عملیاتی شدند تا اقدامات با موفقیت دنبال شود. راضی با تأکید بر بهرهمندی از تجارب همه کلانشهرها در موضوع مـدیــریــت پسمــاند، اظهــار کرد: اگر متخصصان این حوزه در تهیه، اجرا و نظارت برنامهها دخالت نکنند، اقدامات با شکست روبهرو خواهد شد. راضی با بیان اینکه همه کلانشهرها تجارب خوبی را به نتیجه رساندهاند که قابل دفاع است، گفت: شاید تا ۱۰سال گذشته تعاملات سست و ضعیف بود؛ اما در حال حاضر به برکت وجود تعاملات و جلسات کاربردی به نتایج خوبی در این حوزه خواهیم رسید.
سازمان محیطزیست همراه خوبی برای مدیریت پسماند نیست
در ادامــه ایــن نشسـت، معــاون سـازمـان انرژیهای تجدیدپذیر وزارت نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر بدونشک حضور سازمان محیطزیست در عرصه مدیریت پسماند بسیار ضروری است، اظهار کرد: متأسفانه محیطزیست کشور با توجه به عزم ملی در این زمینه، حضور پررنگی ندارد. رضا صمدی ادامه داد: نتیجه تخریبها به محیطزیست ختم میشود و در مقابل اقدامات در زمینه مدیریت پسماند، کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی را بهدنبال دارد. او تصریح کرد: مطالعات خوب و در حدکفایتی در حوزه مدیریت پسماند در سطح کشور انجام شده است. در این راستا اکنون زمان آن رسیده که با همکاری شهرها و به صورت تجمیعی اقدامات عملی کارآمد اجرا شود. به گفتــه صمــدی، خـرید تضمینــی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر همچون منابع خورشیدی، بادی و زیست تودهای از جمله اقدامات سازمان انرژیهای تجدیدپذیر «ساتپا» است که زیر نظر وزارت نیرو فعالیت میکند. او ادامه داد: بهدلیل اهمیت فعالیت نیروگاههای زیستتودهای، دفتری باعنوان توسعه نیروگاههای زیست تودهای در وزارت نیرو ایجاد شده است که میتواند به کلانشهرها در زمینه احداث این نوع نیروگاهها کمک شایانی کند.معاون سازمان انرژیهای تجدیدپذیر (ساتپا) وزارت نیرو با اشاره به ضرورت مدیریت پسماند در شهرها تصریح کرد: یککیلوگرم زباله بیش از سهلیتر شیرابه تولید میکند؛ همچنین به ازای هرتن زباله ۱۲۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید میشود. در این راستا بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمانهای جهانی محیطزیست، دفن غیربهداشتی زباله از منابع مهم انتشار گازهای گلخانهای است.صمدی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده با مدیریت پسماند به روشهای مختلف، میتوان انتشار گازهای گلخانهای را ۸۰درصد کاهش داد.او با بیان اینکه در زمینه خرید برق تولیدشده از پسماندها به تازگی وزارت نیرو ابلاغیهای در رابطه با نرخهای جدید پایه صادر کرده است، گفت: قیمت نرخ جدید خرید برق در زمینه لندفیل ۱۱هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت برق، نرخ جدید بیوشیمیایی شامل انواع هاضم ۱۵ هزار و ۶۰۰ ریال و در زمینه ترمو شیمیایی مانند انواع زبالهسوزها ۲۲هزار ریال است؛ همچنین بر اساس این مصوبه بهمنظور رفع مشکلات زیستمحیطی نرخ پایه خرید تضمینی برق در استانهای ساحلی و کلانشهرها ۲۰درصد افزون بر این مبالغ است. معاون سازمان انرژیهای تجدیدپذیر (ساتپا) وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر بدون شک حضور سازمان محیطزیست در حوزه مدیریت پسماند بسیار ضروری است؛ اما متأسفانه محیط زیست کشور با توجه به عزم ملی در این زمینه حضور پررنگی ندارد.
اصفهان، الگوی سایر شهرها در مکانیزاسیون جمعآوری پسماند
مشاور رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: شهر اصفهان در مکانیزاسیون جمعآوری پسماند موفق عمل کرده است؛ از این رو سایر شهرها باید از این کلانشهر الگو بگیرند. مسعود احمدی اظهار کرد: لازم است از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در مدیریت پسماند استفاده کرد؛ البته در حوزه تکنولوژیهای جدید در بخش هاضم و پیرولیز پیشرفتهای خوبی داشتیم؛ بنابراین امید است در این جلسه بتوانیم برای بومیسازی آن به جمعبندیهای خوبی برسیم. او با بیان اینکه در حوزه مدیریت پسماند اتفاق خاصی نیفتاده است، از این رو باید در ارائه راهکار در این حوزه تجدیدنظر کنیم، افزود: در کشورهای خارجی مسئولیت پاکیزگی شهر به شهروندان سپرده میشود؛ این در حالی است که در کشور ما شهروندان از دستگاههای دیگر برای نظافت شهر توقع و انتظار دارند؛ البته مسئولیت این موضوع به عهده خود ماست؛ چراکه فرهنگسازی در این حوزه ضعیف بوده است. مشاور رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک پسماند تر و خشک در کشور موفق عمل نکردهایم؛ چراکه این مهم برای شهروندان و مراکز عمومی به خوبی فرهنگسازی نشده است؛ لذا امیدواریم در این نشست تصمیمات خوبی گرفته شود. او با بیان اینکه درحال حاضر ۳۰۵ پهنه مدیریت پسماند در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۷۰۰ محل دفن، ۴۲واحد پردازش و ۳۹محل کمپوست پسماند در کشور فعال است. مشاور رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تصریح کرد: شهر اصفهان در مکانیزاسیون جمعآوری پسماند موفق عمل کرده است؛ از این رو سایر شهرها باید از این کلانشهر الگو بگیرند. احمدی در ادامه درباره اقدامات و راهبردهای اساسی مدیریت پسماند در دولت سیزدهم گفت: شکلدهی به زنجیره اقتصادی و پایداری مدیریت پسماند، انجام تکلیف قانونی تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری، توسعه فناوری و نوآوری در حوزه پسماند، ارائه برنامهها و پروژهها، آسیبشناسی طرحهای پیشین، تبیین مدل مالی مناسب برای اجرای پروژهها، تعیین فرایندهای گلوگاهی اجرای پروژهها، ارزیابی عملکرد استان و شهرها، همایشهای منظم مجازی با شهرداریهای کشور و ترویج و آموزش همگانی از راهبردها و اقدامات اساسی مؤثر در این زمینه است. او تصریح کرد: تجربیات خوبی در سازمان شهرداریها در حوزه مدیریت پسماند کسب و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است که امیدوارم به نتایج مطلوبی برسد. در گذشته یارانه خوبی برای حوزه مدیریت پسماند درنظر گرفته شده بود که توانستیم پروژههای مطلوبی را به نتیجه برسانیم.مشاور رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اظهار کرد: پایلوت هاضم در حوزه پیرولیز در اصفهان با موفقیت انجام شد؛ به طوری که ظرف ۴۵ روز آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست خواهیم یافت. احمدی خطاب به مدیران سازمانهای مدیریت پسماند کلانشهرها، گفت: شما متولی ساماندهی بیش از ۹۰ درصد پسماند کشور هستید؛ بنابراین از انجام پروژههای هیجانی پرهیز کنید؛ چرا که اغلب خروجی مؤثری ندارد.
لزوم بهرهمندی از امکانات کشور در حوزه مدیریت پسماند
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیطزیست شورای شهر اصفهان با تأکید بر لزوم بهرهمندی از امکانات کشور در حوزه مدیریت پسماند گفت: گاهی فکر میکنیم مرغ همسایه غاز است و درصدد هستیم امکانات و تجهیزات را از خارج کشور تهیه کنیم؛در حالی که فناوری، خدمات و تکنولوژی بسیاری در کشور وجود دارد. سیدامیر سامع گفت: با توجه به ۲۰سال سابقه خدمت در عرصههای مختلف شهرداری، این اطمینان را میدهم که امکانات داخل کشور تکاپوی این را دارد که بتوانیم خودگردان کار کنیم. به گفته او، وجود پسماند از مسیر جمعآوری تا انجام عملیات تکنولوژی یک مسیر اجتماعی، مردمی و فرهنگی است.رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیطزیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر توانستیم یک پایلوت هاضم ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ تن داشته باشیم به تکنولوژی هاضم رسیدهایم، تصریح کرد:گاهی در ارائه مجوز برای افرادی که میخواهند هاضم بومی بسازند، موضوعات دست و پاگیری بهوجود میآید. سامع ادامه داد: هم اکنون با انباشت تجربهها و بستری که در زمینه مدیریت پسماند در کشور به وجود آمده است، میتوانیم تبادل تجربه کنیم و به نتایج مطلوبی برسیم. او با اشاره به اینکه بخشی از مدیریت پسماند اقدامات معمولی است، اظهار کرد: شهر اصفهان در زمینه پسماند اقدامات خوبی انجام داده؛ بنابراین امید است در این جلسه تبادل تجربیات مؤثری بین کلانشهرها رخ دهد. رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مردمیسازیکردن مدیریت پسماند، اضافه کرد: شهروندانی که به تفکیک پسماند تر و خشک توجه میکنند، به نوعی به سلامت شهر کمک کردهاند که قابلتقدیر است؛ اما با وجود شهروندانی که به موضوع تفکیک پسماند تر و خشک اهمیت نمیدهند راه به جایی نمیبریم و در مدیریت پسماند موفق نخواهیم شد. سامع اضافه کرد: تصور غلط برخی از کلانشهرها این است که باید برای تفکیک پسماند تر و خشک فقط کارخانه داشته باشند؛ در حالی که با فرهنگسازی و تفکیک از مبدأ از سوی شهروندان میتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم. او تصریح کرد: فرهنگسازی در مدیریت پسماند از موضوعات مهمی است که تمام کلانشهرها باید به آن توجه کنند و در این زمینه گام بردارند تا به نتایج خوبی برسند.
ضرورت جلب مشارکت مردم در مدیریت پسماند
در ادامه این نشست معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: جلب مشارکت مردمی در زمینه مدیریت پسماند علاوه بر استفاده از فناوریها و تکنولوژیها از موضوعات مهمی است که تمام شهرها باید برای آن ظرفیتسازی کنند. مهدی بقایی اظهار کرد: اگر کلانشهرهای موفق در موضوع پسماند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، آینده خوبی را برای کشور متصور خواهیم شد؛ از این رو باید همه دست به دست هم دهیم و مسائل مربوط به حوزه پسماند را در شهرها ساماندهی کنیم. او با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه پسماند، گفت: در سال ۱۳۸۹ با فرهنگسازی تأثیرگذار با کاهش ۵۰ درصدی زباله در اصفهان روبهرو شدیم که این آمار بسیار قابلتوجه است. طبق نظرسنجیهای انجامشده از هر ۱۰ شهروند ۹ نفر از این موضوع رضایت داشتند. معاون محیطزیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۱۳۸۹ با فرهنگسازیهای مؤثر با کاهش ۵۰ درصدی تخریب چمن در اصفهان روبهرو شدیم که این موضوع با تعاملات مردمی به بار نشست. بقایی با بیان اینکه در برخی شهرها گفتوگو با مردم ضعیف بوده در حالی که این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است، تأکید کرد: مردمیکردن فعالیتها در کنار تکنولوژی، از اهمیت زیادی برخوردار است و تمام شهرها باید به این موضوع مهم توجه ویژهای داشته باشند.او با بیان اینکه بهروزکردن مسائل و موضوعات مختلف در زمینه مدیریت پسماند از خروجیهای برگزاری این نشستهاست، اظهار امیدواری کرد که گپوگفت های این نشست بتواند شهرها را به اهداف مدنظر در زمینه پسماند برساند.
بررسی طرح هوشمندسازی جمعآوری پسماند
در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در نهمین نشست مدیران سازمانهای مــدیریــــت پسمانــد کلانشهــرهــا طــرح هوشمنــدســازی جمــعآوری پسمــاند و شیوهنامه مدیریت پسماند بررسی خواهد شد.غلامرضا ساکتی اظهار کرد: مجمع کلانشهرهای ایران دارای چند کمیته است که هر کدام بهصورت تخصصی به بررسی و پیگیری موضوعات مربوط به شهرداریها میپردازند. یکی از این کمیتهها، مدیریت پسماند است که چالشها و موضوعات مربوط به حوزه پسماند در کشور را بررسی کرده و با هم فکری و مشاورههای لازم برای رفع آنها راهکار ارائه میدهد. او با بیان اینکه اعضای اصلی این کمیته نمایندگانی از سازمان شهرداریها و مدیران عامل سازمانهای مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور هستند، ادامه داد: نشست مدیران و رؤسای سازمانهای مدیریت پسماند کلانشهرهای ایران به صورت فصلی برگزار و بر این اساس شیوهنامه فعالیت این سازمان تدوین میشود. ساکتی تصریح کرد: بررسی طرح هوشمندسازی جمع آوری پسماند، بررسی شیوه نامه مدیریت جز ویژه پسماند عادی، ارائه اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، موضوعات مرتبط با بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه و الزامات حوزه پسماند از محورهای نشست امروز است.پس از پایان این نشست گزارش عملکرد ســازمان مــدیریــت پسمانـــد شهـــرداری اصفهان، گزارش هوشمندسازی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد و ارائه جزء ویژه سازمان شهرداریها، ارائه پیشنهادات بودجه 1402 و برنامه هفتم، بررسی طرح مالیات ستانی بر تهسیگار و جمعبندی از دیگر برنامههایی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.



