آنطور که سید حیدر محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، «با تشکیل ستاد رصد تأمین دارو و فعالیت شبانهروزی این ستاد، کمبودهای دارویی بررسی شدند که بخشی از این کمبودها که تعداد آنها کم است، سراسری بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد؛ اما کمبود برخی داروها، مقطعی بود که با جابهجایی موجودی بین استانها، مشکل برطرف میشود.بخشی از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیکها خوراکی بوده که با افزایش تولید و واردات محمولهها، این کمبودها رفع میشود. برای پایداری و ثبات در بازار دارویی کشور، به چند هفته زمان نیاز است تا با تأمین بهشموقع شرکتهای تولیدکننده، واردات و کمک به اصلاح مصرف دارو، مشکلات کمبود دارویی به حداقل برسد.» چند وقتی است که آنتیبیوتیکهای کودکان دچار کمبود شده و داروخانهها از توزیعنشدن آنتیبیوتیک کودکان میگویند. برای پیگیری این اوضاع به چند مطب پزشک اطفال و چند درمانگاه سر زدیم. آنچه مشاهده کردیم صفهای طولانی از کودکانی بود که تازه به دبستان یا مهدکودک و پیشدبستانی رفته و به آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا شدهبودند. مادر یکی از کودکان میگوید: «حدود یک ساعت است که در صف انتظار نشستهایم اما تعداد بیماران زیاد است و هنوز نوبت ما نشده است. از طرفی هر بیماری که برای تهیه دارو رفته، دوباره پیش دکتر برگشته و گفته برخی اقلام دارویی پیدا نمیشود، داروی دیگری تجویز کنید.»از سوی دیگر مادر یکی دیگر از کودکان نیز میگوید «تا کنون چندین بار برای درمان بیماری دخترم به پزشک مراجعه کردهام؛ اما به دلیل کمبود برخی داروها هنوز با مشکل مواجهیم. حتی روزهای قبل که برای درمان دخترم به داروخانه مراجعه کردم، سرُم هم موجود نبود؛ اما امروز سرم موجود شده است.» بیماران دیگری که در مطب حضور دارند نیز از کمبود برخی اقلام دارویی گلایه دارند و عنوان میکنند برخی داروهای خارجی که در داروخانهها موجود شده است، با قیمت بالاتر به دست آنها میرسد. این گلایهها درحالی مطرح میشود که وزارت بهداشت چندی پیش از واردات چند محموله دارویی به کشور خبر داده بود تا معضل کمبود دارو رفع شود؛ اما ظاهرا با گذشت چند روز از توزیع این داروها هنوز برخی داروخانهها با مشکل کمبود دارو مواجهند.
کمبود اقلام دارویی در برخی داروخانهها
در همین راستا، سیدعلی فاطمی رئیس انجمن دارو سازان ایران به فارس میگوید: «وضعیت توزیع آنتیبیوتیکها به نسبت هفتههای گذشته، بهتر شده است؛ اما همچنان در برخی استانها کمبود برخی از این اقلام دارویی احساس میشود. با واردشدن آنتیبیوتیکهای هندی به بازار دارویی، کشور از وضعیت بحرانی دارو خارج شد؛ اما باید بدانیم که ۹۰ درصد بازار دارویی کشور آنتیبیوتیکهای تولید داخل تشکیل میدهند که امیدواریم با افزایش تولید این کمبودها رفع شود.» فاطمی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی هندی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، افزود: «حجم این داروها به نسبت داروهای تولید داخل کمتر بوده و به همین دلیل پزشک در مواقعی مجبور میشود به جای تجویز یک قرص یا شربت، چند قلم دارو را تجویز کند که همین موضوع باعث افزایش قیمت داروها و فشار به جیب مردم شده است. حجم برخی از اقلام داروهای ایرانی سه برابر داروهای هندی است و از همین رو بیمار مدت زمان بیشتری میتواند از آنها استفاده کند و برای بیمار ارزانتر تمام میشود.»
خطر شیوع عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان
فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان علیاصغر درباره شایعترین عفونتهایی که در شرایط سرمای هوا، کودکان را درگیر میکند ودرباره وضعیت فعلی مراجعات کودکان به مراکز درمانی و بیمارستانها، میگوید:« در حال حاضر با مجموعهای از ویروسها در اطفال مواجهیم. آنفولانزا یک اپیدمی را آغاز کرده و تقریبا پیکش را گذرانده و در حال کاهش است، اما هنوز کاملا از سطح جامعه جمع نشده است. در عین حال برخی افراد به صورت همزمان هم به ویروس آنفولانزا و هم به ویروس کرونا مبتلا شدهاند. همچنین برخی ویروسهای دیگر مانند ویروس سرماخوردگی ساده، انتروویروسها و آدنوویروس هم هنوز در جامعه وجود دارند.» او ادامه میدهد: «از طرفی در نوزادان سنین پایین، برونشیولیت هم دیده میشود که با ویروسی به نام RSV ایجاد میشود و خیلی هم شایع شده است. همچنین این ویروس عوارض آلودگی هوا را در ریه کودکان مبتلا تشدید میکند. همچنین باید توجه کرد که به دلیل بددرمانشدن آنفولانزا و بهویژه استفاده نابجا از آنتیبیوتیکها و داروهای کورتونی برای این بیماران، عفونت میکروبی با پنوموکوک در سطح جامعه در حال شیوع است که بسیار خطرناک بوده و ریه را درگیر میکند و روی آنفولانزا سوار میشود و بیماران را بسیار بدحال میکند؛ به طوری که گاهی اوقات کارشان به بستری در آیسییو میکشد.»
چوبدار با بیان اینکه در هفتههای اخیر مراجعات اینچنینی با حال بد به بیمارستان علی اصغر بسیار زیاد بوده است، توضیح میدهد: «از آنجایی که ما یک بیمارستان ارجاعی هستیم، معمولا بیماران بدحال به ما ارجاع میشود. حال شاید در مراکز دیگر وضعیت شیوع به این زیادی نباشد، اما در بیمارستان ما از آنجایی که ارجاعی هستیم، شیوعش زیاد است.»نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته بارها درباره کمبودهای دارویی به وزیر بهداشت تذکر داده بودند؛ اما در نهایت این کمبودها صدای رئیس مجلس را هم بلند کرد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سهشنبه ۲۴ آبان مجلس در روند بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، پس از استماع اظهارات وزیر بهداشت و برخی از نمایندگان کمیسیون بهداشتمجلس، خطاب به عیناللهی اظهار کرد:« امروز کمبود دارو مهمترین مسئله است؛ در حوزه کمبود دارو گزارش کمیسیون و بررسیهای انجام شده در این بخش حاکی از این است که ما مشکلاتی در هماهنگی بین دستگاهها داریم.»او افزود:«اگر سامانه تیتک (ttac.ir) که سالیان سال دادهها در این سامانه وجود دارد و نیازهای ماه به ماه و نوع مریضیها و نوع مصرف در تجزیهوتحلیل این سامانه وجود دارد به ما نشان میدهد که ما چه زمانی چه دارویی نیاز داریم و غافلگیرشدن در این موضوع پذیرفته نیست.» رئیس مجلس تصریح کرد: «اگر مشکلاتی مثلا در گمرک وجود دارد، موضوع سلامت به قدری مهم و حساس است که هم دولت و رئیسجمهور و هم مجلس و کمیسیون بهداشت روی این موضوع حساس هستند و ما جنابعالی را مسئول این هماهنگیها میدانیم و دولت و مجلس هم در اختیار شما هستند که در اول زمستان این اتفاق نیفتد. ما حدود ۹۰ قلم داروی کمیاب داریم و بیش از ۳۰۰ قلم جزو داروهای کمیاب هستند و مردم نمیتوانند آنها را تهیه کنند.» قالیباف در پایان خطاب به وزیر بهداشت گفت: «امیدواریم در سال آینده این موضوع تکرار نشود و اگر نکتهای وجود دارد ما در مجلس در خدمت شما هستیم؛ سازمانهای بیمهگر در بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح تقریبا میشود گفت به روز کارشان را انجام میدهند؛ اما بیمه تأمین اجتماعی با فاصله ۸ یا ۹ ماهه صورت میگیرد و انشاالله جنابعالی بتوانید این موضوع جدی مردم که موضوع سلامت است را در آینده نزدیک حل و فصل کند.حال با توجه به ادامه روند کمبودهای دارویی در کشور باید دید وزارت بهداشت طی روزهای آینده چه تدابیری برای رفع این معضل خواهد داشت و این کمبودها تا چند روز آتی برطرف خواهد شد؟»/ فارس



