پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام

روز گذشته سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه هفته گذشته (26 آبان) در نشست فصلی خود علیه کشورمان به تصویب رسید، واکنش نشان داد و اقدام به تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد در سایت فردو کرد و روز دوشنبه تولید آن به مرحله پایداری رسید.

تاریخ انتشار: 10:00 - چهارشنبه 2 آذر 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص این اقدام ایران عنوان کرد: «گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد ؛ به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز دوشنبه آغاز شده است.» محمد اسلامی افزود: «ما از مدیرکل آژانس هم شنیده بودیم و او تأکید داشت صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی و آمریکا به استفاده از انواع روش‌های مختلف فشار ازجمله صدور قطعنامه و تحریم عادت دارند و پرواضح است که این‌گونه فشار‌ها بی‌سرانجام خواهد بود.» رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه این اقدام اشتباه و تصویب قطعنامه علیه کشورمان همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شده بود، پاسخ محکمی از سوی ایران به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: «برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس پیش می‌رود و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران در پیشبرد این برنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.» پاسخی از سمت ایران که طی روزهای گذشته سخن‌گوی وزارت امور خارجه و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آن گفته بودند. ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه، روز یکشنبه در نشست خبری خود اعلام کرده بود که در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آن‌ها از روز یکشنبه هفته جاری با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی نطنز و فردو انجام می‌شود. از سوی دیگر، روز دوشنبه هفته جاری عباس مقتدایی از آماده‌شدن پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام از سوی شورای‌عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی خبر داد. او درباره این  قطعنامه که اخیرا بر اساس ادعاهای رژیم صهیونیستی به تصویب رسید، گفت: «این قطعنامه‌ها در حقیقت ارزش فنی و تکنیکی ندارد و فقط مسائل سیاسی منجر به صدور چنین قطعنامه‌هایی می‌شود؛ البته جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است پاسخ قاطع به این قطعنامه را خواهد داد. مسئولان کشور در روزهای گذشته در نهادهایی نظیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، بسته‌ای برای پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام آماده کردند که از سوی مراکز ذی‌ربط برای افکارعمومی اطلاع‌رسانی خواهد شد. این اولین بار است که ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصد را در فردو آغاز و میزان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را افزایش داده است. پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران نیز طی گزارشی از دیگر اقدامات این سازمان در راستای این غنی‌سازی در مجتمع‌های غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر علی‌محمدی (فردو)  خبر داد که هر یک جداگانه به شرح زیر است:اقدامات صورت‌گرفته در فردو: آغاز روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع که باعث افزایش چشمگیر ظرفیت تولید می‌شود. آغاز روند تجهیز سالن B (واحد یک) با ظرفیت هشت زنجیره جدید که با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت.اقدامات صورت گرفته در نطنز  بدین شرح است: گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع( IR_2m) و( IR_ 4). شروع پاسیواسیون دو زنجیره دیگر از همین نوع( IR_2m )و (IR_4 ) که در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید. آغاز روند راه‌اندازی واحد B۱۰۰۰ با ظرفیت هشت آبشار جدید با توجه به اینکه تکمیل این اقدام باتوجه به ضرورت ایجاد زیرساخت، به شکل مرحله‌ای صورت خواهد گرفت. 
 
جزئیات سومین قطعنامه شورای حکام علیه ایران
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی 17 نوامبر در نشست فصلی خود با بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران که از سوی کشورهای آمریکا و تروئیکاری اروپایی به شورا پیشنهاد شده بود، سومین قطعنامه خود را علیه کشورمان به تصویب رساند. سی‌ام خرداد ۱۳۹۹ و هجدهم خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود؛ اما قطعنامه سوم نسبت به دو قطعنامه قبلی لحن تأکید و تندتری علیه ایران و همکاری‌هایش با آژانس داشت. در راستای تصویب قطعنامه‌ اخیر ۲۶ عضو از ۳۵ عضو شورا با متن ارائه‌شده توسط آمریکا و تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) موافقت کردند. تنها روسیه و چین به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مخالف دادند؛ پنج کشور نیز رأی ممتنع دادند و  دوعضو دیگر شورا غایب بودند. به گزارش دانشجو، این دومین قطعنامه علیه ایران در سال جاری پس از ماه ژوئن است و دلیل هر دو هم از دید آژانس یکی است: عدم وجود پاسخ‌دهی «معتبر ایران به لحاظ فنی» درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام نشده. این قطعنامه شورای حکام در مرحله فعلی اهمیتی نمادین دارد؛ اما ممکن است مقدمه‌ای باشد برای کشاندن اختلاف آژانس و ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد. البته این قطعنامه اعلام کرده است که ایران وقت دارد تا ماه مارس اقداماتی برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد. ایران هم در این باره اعلام کرد که این بیانیه «کاملا سیاسی و غیرفنی» است و پاسخ متقابل هسته‌ای به این موضوع خواهد داد و در نهایت در روز یکشنبه 20 نوامبر در واکنش به این قطعنامه چندین اقدام را در گام نخست در دستورکار قرار داد و تولید اورانیوم ۶۰ درصد را در فردو آغاز کرد.