با کمیته سیاسی حقوق بشر همکاری نمی‌کنیم

سخن‌گوی وزارت امور خارجه درمورد قطعنامه حقوق بشری علیه ایران گفت: بیانیه وزارت خارجه منتشر شد و ایران هیچ‌گونه همکاری با این کمیته سیاسی نخواهد داشت و جمهوری اسلامی داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند و چنین اقداماتی کمکی به حقوق بشر نخواهد کرد. 
 
تاریخ انتشار: 09:56 - سه‌شنبه 8 آذر 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ناصر کنعانی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود و در پاسخ به سؤالی درباره تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران توسط دولت آلمان اظهار کرد: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه به‌صورت مفصل منتشر و دیدگاه‌های ایران در رابطه با همکاری‌نکردن با این کمیته سیاسی تحت‌عنوان کمیته حقیقت‌یاب نیز مطرح شد. او افزود:جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحب‌نظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی کرده است؛ به این معنا  که معتقد به مسئولیت ذاتی و ملی خویش است و در این راستا در حال انجام وظایف مسئولانه و بررسی و تحقیق همه‌جانبه هستیم.سخن‌گوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه استفاده عجولانه از سازوکارهای حقوق بشری و رویکردهای سیاسی و استفاده ابزاری مردود است و این اقدامات هیــچ‌کمـکـی بــه مفهوم حقــوق‌بشـــر نخواهد کرد، ادامه داد: جمهوری اسلامی به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند و در این زمینه تا به الان مسئولانه عمل کرده و با تشکیل کمیته ملی مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و اطلاع‌رسانی شفاف خواهد کرد. او درمورد مواضع اروپایی در خصوص اتفاقات اخیر و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نیز خاطرنشان کرد: ایران برای حفاظت از منافع ملی از همه چارچوب‌ها برای دفاع از منافع خود استفاده می‌کند، آزموده را آزمودن خطاست.
 
 ما در المان همواره شاهد نقض حقوق بشری و حقوق زنان بودیم
سخن‌گوی وزارت امور خارجه که با یک ماسک شیمیایی در این نشست خبری حضور پیدا کرد، با اشاره به حمایت آلمان در جنگ تحمیلی از صدام و در اختیار قراردادن سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت این کشور به رژیم صدام گفت: این ماسک مخوف گویای خاطراتی برای شهروندان ایرانی و نیروهای مسلح ماست. بنده در طول دفاع مقدس زمانی که نوجوانی ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم مدت زمانی را در جبهه‌های جنگ حضور داشتم و این ماسک از اقلام همراه ما حتی در مناطق پشت جبهه بود. او ادامه داد: رژیم صدام در استفاده از تسلیحات و بمب‌های شیمیایی هیچ ممانعتی نداشت.در طول جنگ دولت‌های غربی ازجمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور، مواد شیمیایی را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند که جنایت بسیاری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد. کنعانی با بیان اینکه سازمان ملل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی تصریح کرده، خاطرنشان کرد:  آلمان 139 تذکر از سازمان ملل بابت فروش سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی دریافت کرده است. مجله اشپیگل آلمان در این خصوص هم نوشته است و ما در آلمان همواره شاهد نقض حقوق بشری و حقوق زنان بودیم.
 
اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی و جرم بود
کنعانی با تأکید بر اینکه اقدام آمریکا در ارتباط با پرچم ایران غیرقانونی بود، اظهار کرد: در حوزه ورزشی شاهد رفتــارهای غیــراخـلاقی و غیــرقانونـی ازسوی کشورهایی ازجمله رژیم آمریکا هستیم که مدعی قانون‌مداری هستند. این اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی  بود. سخن‌گوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه در این ارتباط بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد، افزود: شخص وزیر امور خارجه در این ارتباط فعال شد. ارتباطات و تماس‌هایی برقرار شد، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در این زمینه بلافاصله فعال شدند،  سفیر ایران در قطر هم فعال شد. طرف آمریکایی در این زمینه به اشتباه خود اذعان کرد و پرچم را عوض کرد و پرچم صحیح جمهوری اسلامی ایران را بارگذاری کرد. او تصریح کرد: فدراسیون فوتبال ایران مبتنی بر چارچوب مقررات موجود در زمینه کار را دنبال می‌کند و ما معتقد هستیم که طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین و مقررات فیفا شده و باید در این زمینه مسئولانه موردپیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد. قوانین فیفا در این ارتباط جرائم سنگینی را درنظر گرفته است. کنعانی ابراز امیدواری کرد با پیگیری که توسط فدراسیون فوتبال انجام می‌شود، فیفا در این زمینه قوانین و مقررات خود را در ارتباط با طرف مجرم اعمال کند.
 
 دولت عراق مسئول تأمین امنیت خطوط مشترک مرزی است
او در پاسخ به سؤال درباره تصمیم عراق مبنی بر استقرار نیروهای امنیتی رسمی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران گفت: در سفر نخست‌وزیر عراق به ایران موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجاری موردبحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. کنعانی با بیان اینکه همان‌طور که اعلام شد نشست مشورتی عالی مقامات ذی‌ربط  امنیتی دوکشور در تهران و بغداد برگزار شد و در ارتباط با موضوع مورد اشاره توافقاتی به عمل آمد، بیان کرد: ما تأکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است. دولت عراق به‌عنوان دولت مرکزی این کشور مسئول تأمین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور است و باید به مسئولیت‌های قانونی خود در این ارتباط عمل کند. سخن‌گوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته است نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک در حوزه اقلیم کردستان عراق مستقر کند. امیدوارم این اتفاق بر مبنای تعهدات دولت عراق، مسئولیت‌های این کشور و قول‌هایی که به ما داده‌اند برای تأمین امنیت مرزهای مشترک این اتفاق صورت بگیرد.او تأکید کرد: از این اقدام استقبال می‌کنیم و آماده هستیم اگر دولت عراق در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت فنی و تکنیکی باشد به این دولت کمک کنیم.