تدابیر مدیریت شهری برای گردشگری و نشاط در شهر

نخستین جلسه کمیته تخصصی گــردشــگــری و ســلـسـلـــه‌نــشـســـت‌هـای هم‌اندیشی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان 1405 با حضور کارشناسان، متخصصان و مدیران شهری کلان‌شهر اصفهان برگزار شد.
 
تاریخ انتشار: 09:58 - سه شنبه 1401/09/8
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
رئیــس مــرکــز پـــژوهــش‌های شــورای اسلامی شهـــر اصفهــان در نخستـیــن جلســه کمیـتــــه تخصصــی گــردشگــری به‌منظور بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان 1405 اظهار کرد: کارگروه گردشگری طی چندماه گذشته به‌طور خاص کار خود را آغاز کرده و جلسات آن به‌طور مداوم در حال برگزاری است. مصطفی نباتی‌نژاد ادامه داد: حوزه گردشگری به لحاظ تم و موضوعات با سایر حوزه‌های شهرداری تفاوت‌هایی دارد که آن نیز ساختار چندپاره آن است؛ بدین معنا که نمی‌توان پیرامون موضوعات گردشگری یک متولی خاص را در حوزه عملکردی مورد سؤال قرار داد.  او با بیان اینکه در معاونت شهرسازی به سبب نبود ساختار ویژه با مشکلات مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در خصوص این اقدام با همراهی مناسب اعضای شورای ششم، به واسطه مصوبه‌ای که شهردار در شورای پیشین تکلیف کرده بود، با چند گزینه درباره موضوع مدیریت بافت به تصمیم و نتیجه رسیده‌ایم.رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان سه سطح در راستای ارتقای نگاه پیمانکاری به کارفرمایی تعیین شد که در این راستا اداره بافت تاریخی در معاونت شهرسازی به‌منظور پیگیری موضوعات نوسازی در پروژه‌های عمران، نظارت بر ضوابط و بحث تحریم‌ها و محدوده‌های بافت تاریخی ایجاد شد. نباتی‌نژاد گفت: در ساختار و پهنه‌بندی مناطق، بازنگری به لحاظ موضعی و پهنه‌ای با نگاه تجمیع پهنه‌های تاریخی موضوعات لازم پیش رفته است که این بخش به مسئولیت شهرداری در قبال مردمی که علاقه‌مند به ورود در این حوزه‌ها هستند، باز می‌شود. رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیشران توسعه ازجمله موضوعاتی است که شهرداری به آن ورود پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در هر صورت باید جذب سرمایه انجام شود. در این راستا، ضروری بود توسعه زیرساخت‌ها را با اقدامات تسهیلگرانه پیگیری می‌کردیم. برخی مواقع بعضی موضوعات نیازمند توجه ویژه است که در این صورت ورود شهرداری و مدیریت شهری به موضوعات احساس می‌شود که پیرو آن می‌توان در طی سال‌های آتی به پایداری قابل توجه دست یافت. نباتی‌نژاد با اشاره به بیش از یک دهه فعالیت شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و مدیریت پهنه‌محوری همچون ناژوان در طول دو دهه، اظهار کرد: همه این موارد نشان از چندپارگی در ساختار است. هنگامی که این موضوع وجود داشته باشد، مقداری سیاست‌گذاری‌های کلان دستخوش تأمل و کاهش بهره‌وری قرار می‌گیرد. او ادامه داد: ما با دو بال حرکت می‌کنیم و به مقصد خود می‌رسیم که این مقاصد شامل اعتماد عمومی و رضایت ذی‌نفع و دیگری، عرصه بهره‌وری است. اگر این موارد را در عرصه‌های مختلف و تمامی فرایندها به صورت متوازن ارتقا دهیم، هر روز به افق‌های ذهنی‌مان نزدیک‌تر می‌شویم.
 
ضرورت امیدآفرینی با پیگیری هویت‌بخشی
در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان اظهار کرد: خوشبختانه در این برنامه، مسیر و ریل‌گذاری خوبی انجام شده است و این اتفاق‌ها به شایستگی می‌تواند آینده و مسیر شهر را تبیین و ترسیم کند؛ بنابراین امیدواریم شهروندان اصفهانی و کسانی که این شهر را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند از نعمات و اثرات این برنامه‌ریزی بهره‌مند شوند. سعید ساکت خاطرنشان کرد: به‌طورکلی هوش به‌عنوان یک خصیصه فردی شناخته نمی‌شود؛ بلکه محصول کار تیمی است و کسانی که کار تیمی انجام می‌دهند، باهوش‌تر هستند. در این راستا، اساس و بنیان شــکل‌گیـــری ســلســلــه‌نشســـت‌هــای هــم‌انــدیشــی بازنگری، تدقیق و تکمیل برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ همین موضوع است. مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به شعار «با هم بهتریم»، ادامه داد: در شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان، شعار «با هم بهتریم» را به‌عنوان محور عملکرد خود قرار داده‌ایم؛ چراکه معتقدیم هرجا با هم باشیم، می‌توانیم اثربخش‌تر عمل کنیم. این اتقاق مؤید این موضوع است که دانش و آگاهی بین افراد جامعه توزیع نمی‌شود؛بلکه به‌طور مشترک استفاده می‌شود. ساکت با بیان اینکه در سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به دنبال انجام کار مشترک هستیم تا اتفاق‌های خوبی را در حوزه نشاط و سرگرمی در دیاری که به‌حق شایسته بهترین‌هاست، رقم بزنیم، درباره شاخصه‌های ارزیابی حال خوب و بد در بین مردم، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد شاخصه‌هایی برای ارزیابی حال خوب و بد مردم همچون میزان تورم و سایر موارد در نظر گرفته می‌شود و گردشگری، تفریح، نشاط و سرگرمی یکی از مهم‌ترین این شاخص‌هاست که به‌صورت ویژه مورد توجه بوده است. رئیس کمیته گردشگری بازنگری برنامه راهبردی اصفهان 1405 با اشاره به آمار و بررسی‌های انجام‌شده اظهار کرد: براساس بررسی‌هایی که چندی پیش آکسفورد اکونومیست از بین 185 کشور و 25 منطقه اقتصادی در پنج قاره دنیا انجام داده است، آنچه در ردیف بدیهیات قرار گرفته، این است که از هر چهار شغل در دنیا، به‌طور حتم یکی با حوزه تفریح و گردشگری مرتبط است که نشان از جایگاه ویژه این حوزه دارد. مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان ادامه داد: همچنین در دنیا 10درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) به این حوزه اختصاص دارد؛ اما در کشور ما طی سال‌های اخیر از هر 10 الی 12 شغل یکی با حوزه گردشگری مرتبط است و 3 الی 5درصد تولید ناخالص داخلی ما به این صنعت مربوط می‌شود که این موضوع بیانگر آن است که باید در حوزه گردشگری ظرفیت‌هایی وجود داشته باشد تا بتوان از آن بهره برد و به آن توجه کرد. ساکت با اشاره به اهمیت آینده‌نگری و امیدواری در جامعه اظهار کرد: همان‌طوری که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید است، موضوع امیدآفرینی یک شاخصه بسیار جدی است و من فکر می‌کنم رگه‌ها، اثرات و تأثیرگذاری هویت‌بخشی و توجه به عرصه گردشگری و حوزه تفریح و نشاط را می‌توان در این رویکرد به شایستگی دنبال کرد. او افزود: می‌توان با حرکت امیدبخش، حال مردم را بهبود بخشید و حتی به اقتصادی متعالی‌تر از آنچه اکنون با آن مواجه هستیم، دست یافت. امیدواریم با اتفاق‌هایی که در کمیته پیشران و برنامه راهبردی اصفهان 1405 و کارگروه‌های آن روی می‌دهد، بیش‌ازپیش به این رویکرد نزدیک شویم. او درباره محورهای حیاتی در توسعه گردشگری گفت: طی جلسه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف و متعددی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که سه محور اساسی می‌تواند به حال خوب گردشگری اصفهان کمک جدی داشته باشد؛ تمرکز بر زیرساخت‌ها، توجه به جذب سرمایه‌گذار که خود می‌تواند فصل‌الخطاب توسعه گردشگری باشد و البته رویدادها و اتفاق‌هایی که در پیرامون این حوزه می‌تواند روی دهد. مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سه محور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بحث تاب‌آورساختن اقتصاد حوزه گردشگری، تفریح، نشاط و سرگرمی تأکیدی است که در این مورد وجود دارد و امیدواریم از این پس نگاهی ایجاد شود که گردشگری ما در برابر موضوعاتی همچون تغییرات اقلیمی،اتفاق‌هایی مثل کرونا و غیره تاب‌آور شود؛ همچنین به نظر می‌رسد پایگاهی که خبر خوب و مثبت منتشر کند و نقاط قوت و شاخص اصفهان را در صدر اخبار خود قرار دهد جزو بدیهیات است. رئیس کمیته گردشگری بازنگری برنامه راهبردی اصفهان 1405 از جنس تعامل و نگاه همراهانه مدیران و کارشناسان معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان در این رویداد تشکر و قدردانی کرد.
 
شناسایی هفت‌هزار عنوان مسئله از طریق سامانه 137
در ادامه این جلسه، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در کمیته تخصصی گردشگری به دنبال آن هستیم که شبکه مسائل توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه شناسایی شود تا  بتوان پیرو آن راهکارهای مناسب را پیگیری و دنبال کرد. سعید ابراهیمی درباره کمیته‌هایی که تاکنون برگزار شده است بیان کرد: تاکنون کمیته ترافیک، عمران، خدمات‌شهری و شهرسازی، برنامه‌ریزی و پژوهش و کمیته هوشمندسازی و تحول برگزار شده است؛همچنین کمیته ارزش ضمن برگزاری جلسات آن، در بخش راهکارها در هفت ارزش که به‌طور کامل به‌صورت فرایند علمی دنبال شده، به عنوان خروجی دست یافته است.او افزود: مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی، عدالت‌محوری و نیک‌نامی، حفظ کرامت انسانی، شفافیت و فسادستیزی، امانت‌داری و پاسداشت هویت تاریخی و دینی به عنوان ارزش از این کمیته استخراج شده است. این ارزش‌ها ارکان نظام برنامه‌ریزی راهبردی هستند و در آنجایی که موارد در تضاد با یکدیگرند، این ارزش‌ها هستند که راه‌گشا می‌شوند. ابراهیمی با بیان آنکه تاکنون تمامی اطلاعات سه سال گذشته سامانه 137 بررسی شده است، خاطرنشان کرد: پیرو بررسی‌های صــورت‌گرفــتـــه هــفــت‌هــزار مــسئلــه شناسایی شده و در بین کمیته‌های مختلف پخش شده است. خیلی از مواردی که در کمیته‌ها ارائه می‌شود، با وجود آنکه ممکن است مطالب ضعیفی باشند، اما حقیقت هستند و از طریق فرایند علمی به دست آمده‌اند.