ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند

سخن‌گوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که ایران زیر فشار و با تهدید نه مذاکره می‌کند و نه امتیاز خواهد داد. 
 
تاریخ انتشار: 09:42 - سه‌شنبه 15 آذر 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که احیای توافق برجام با توجه به تحولات داخلی ایران در حال حاضر در اولویت آن‌ها قرار ندارد، تصریح کرد: تناقض رفتاری و گفتاری اعضای غربی برجام به‌خصوص آمریکا امر جدیدی نیست. او همچنین در رابطه با بدعهدی آمریکا و اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان در ارتباط با موضوع برجام گفت: مذاکره و توافق منطق خودش را دارد. موضع ایران در ارتباط با مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها کاملا روشن است. ایران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل کرد. دولت خاطی و ناقض برجام دولت آمریکاست و همان‌طور که اشاره کردم کشورهای اروپایی نیز به تعهداتشان در برجام عمل نکردند و علی‌رغم قول‌هایی که داده بودند نتوانستند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران به‌دنبال به سرانجام رساندن برجام است، تصریح کرد: نیاز به برجام، نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند. نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و آن‌ها نباید منتی را در این ارتباط بر ایران بگذارند. همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم توافق در دسترس است و طرف‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین مدت مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به نتیجه برسانند؛ اگر از اراده سیاسی لازم برخوردار باشند. او گفت: توصیه ما مشخصا به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا نکنند.
 
تصمیم دولت عراق برای استقرار نیروهای مرکزی خود در مرزهای مشترک دوکشور
کنعانی همچنین در ارتباط با سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران و توافقات صورت‌گرفته بین دوکشور در جریان این سفر تصریح کرد: سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در چارچوب روابط دوجانبه، سفر مهمی بود. در این سفر مقامات دوکشور در ارتباط با مسائل دوجانبه و موردعلاقه ازجمله مسائل اقتصادی و تجاری رایزنی و گفت‌وگو کردند و بر گسترش تعاملات دوکشــور در بـخــش‌هــای مختــلف ازجمله مسائل اقتصادی و تجاری تأکید کردند. او همچنین با بیان اینکه گفت‌وگو درباره مسائل مرزی و امنیت مرزی یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات ایران و عراق بود، افزود: در جریان رایزنی‌ها در این ارتباط مجددا بر اهمیت اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی دوکشور در این زمینه تأکید شــد و دولــت عــراق قــول پیــگیـــری و اجرای توافقات صورت‌گرفته را داد. در همین ارتباط تصریح کرد: در این روزها خبرهای خوبی را می‌شنوید که دولت عراق مصمم است که نیروهای مرکزی خود را در مرزهای مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام رو به جلو و مهمی درراستای تأمین ثبات در مرزهای دو کشور است و امیدواریم با استمرار این اقدامات دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران درمورد تأمین امنیت کامل مرزهای دوکشور محقق شود.
 
زمینه برداشتن گام‌های جدید همراه عربستان در حال مهیاشدن است
سخن‌گوی وزارت خارجه همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان و نقش عراق در پیگیری انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض گفت: ما معتقدیم مناسبات دوکشور ایران و عربستان درراستای منافع دوجانبه و منطقه است. ما معتقدیم انجام گفت‌وگو و مذاکره سیاسی برای رفع اختلافات می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری روابط دوکشور در چارچوب منافع دوکشور و منافع منطقه‌ای باشد و تا کنون نیز در همین چارچوب عمل کرده‌ایم. کنعانی با اشاره به برگزاری پنج‌دور مذاکره بین ایران و عربستان، گفت: با اجرای توافقات گذشته زمینه برای برداشتن گام‌های جدید مهیا می‌شود.
 
هرگونه سوءاستفاده از تحولات داخلی ایران محکوم است
او در پاسخ به سؤال ایسنا در ارتباط با اخبار منتشرشده مبنی بر تلاش برخی از کشورها برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از کشورهای غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور رسما و آشکارا اعلام کرده و هر گونه سوءاستفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی به کشور محکوم و غیرقابل‌قبول است. کنعانی ادامه داد: ایران به‌عنوان یک عضو سازمان ملل در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رأی کشورهای عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل شد و از 54رأی در این زمینه با کسب 43رأی عضو این کمیسیون شد. او تصریح کرد: تلاش آمریکا و برخی از کشورهای مشخص اروپایی برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن ســازمــان ملل یــک اقــدام سیــاســی و غیرقانونی است. این اقدامات قبل از اینکه اقدام علیه جمهوری اسلامی باشد، اقدام علیه رأی آزادانه کشورها در تشکل‌ها و ساختارهای بین‌المللی است. این اقدام درواقع به‌نوعی زیرسؤال‌بردن حق رأی کشورهای مستقل و ارزش آرای آن‌هــاســـت؛ چــرا کــه کشــورهــا آزادانه و مستقلانه به عضویت ایران در این ساختار بین‌المللی رأی دادند و اگر آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی در چارچوب سیاست اعمال‌فشار موفق شوند که ایران را از مقام کمیسیون زن اخراج کنند، در واقع یک بدعت را پایه‌گذاری می‌کنند و یک کشور را که با حق رأی آزادانه کشورها به عضویت یک ساختار بین‌المللی درآمده اخراج می‌کنند.
 
موضع ایران در قبال شبکه اینترنشنال کاملا روشن است
سخن‌گوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط پیگیری‌های ایران درباره نوع پوشش تحولات و اخبار ایران از سوی شبکه ایران اینترنشنال، تصریح کرد: موضع ایران در قبال این شبکه کاملا روشن است. نقش این شبکه به‌عنوان یک شبکه تروریستی در دامن‌زدن به بی‌ثباتی و اغتشاشات داخلی کاملا روشن است. اقدام ایران در این زمینه حقوقی و قانونی خواهد بود؛ البته اقداماتی صورت‌گرفته و جزئیات آن در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد و مجموعه ظرفیت‌های ایران برای برخورد حقوقی و قانونی هم با این شبکه و هم کشور میزبان آن و هم حامی و حامیان مالی آن به‌کار گرفته خواهد شد؛ همچنین در این زمینه عمل می‌شود.