اصفهان مجهز به بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت کشور شد

کتابخانه‌ای که بوی جنگ و مقاومت می‌دهد!

بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس و مقاومت کشور با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و معاونت فرهنگی شهرداری، روز پنجشنبه دهم خرداد، طی مراسمی و با حضور امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و شهردار اصفهان افتتاح شد.

تاریخ انتشار: 10:30 - شنبه 1403/03/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کتابخانه‌ای که بوی جنگ و مقاومت می‌دهد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس و مقاومت کشور با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و معاونت فرهنگی شهرداری، روز پنجشنبه دهم خرداد، طی مراسمی و با حضور امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و شهردار اصفهان افتتاح شد.

این کتابخانه که در مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس استان اصفهان راه‌اندازی شده، ۲۴هزار جلد کتاب را در خود جای داده است که به صورت مکتوب و دیجیتال برای علاقه‌مندان قابل استفاده است.

آن‌طور که سرهنگ «محمد رضایی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان می‌گوید، دانشجویان، دانشگاهیان، پژوهشگران و محققان دفاع مقدس و ایثار و شهادت از مهم‌ترین جامعه مخاطب این کتابخانه هستند و این کتابخانه زمینه خوبی را برای فعالیت‌های مطالعاتی این افراد فراهم خواهد کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان است که به بهانه راه‌اندازی و افتتاح این کتابخانه در بخشی از موزه دفاع مقدس اصفهان، انجام شده است.

ایده و تصمیم برای داشتن و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت در اصفهان آن هم در فضای موزه دفاع مقدس از کجا شکل گرفت؟

کتابخانه دفاع مقدس و مقاومت جزئی از مراکز فرهنگی موزه‌های دفاع مقدس در همه استان‌هاست؛ لذا راه‌اندازی آن از همان ابتدای ساخت موزه دفاع مقدس در اصفهان مطرح بوده و در نقشه معماری آن، طبقه دوم به عنوان کتابخانه درنظر گرفته شده است.

شاکله این کتابخانه به چه صورت است؟

کتابخانه شامل سه بخش است؛ یک بخش کتابخانه سنتی و به‌عبارتی مخزن کتابخانه و در کنار آن سالن مطالعه است، بخش دوم کتابخانه دیجیتال و بخش سوم سالن کنفرانس است. نکته مهم و بخشی که کتابخانه موزه اصفهان را با سایر استان‌ها متفاوت کرده، همین بخش کتابخانه دیجیتال است.

بخش دیجیتال به چه صورت فعالیت دارد؟

در سرور مرکزی این کتابخانه، ذخیره بیش از یک میلیون کتاب دفاع مقدس پیش‌بینی شده و این درحالی است که در حال حاضر فایل پی دی اف 10 هزار کتاب به صورت دیجیتال در این کتابخانه، ذخیره شده است. خوشبختانه این ظرفیت را داریم که پژوهشگران، دانشجویان و کسانی که در موضوعات مختلف دفاع‌مقدس مطالعه و تحقیق و پژوهش دارند، از این فضا استفاده کنند.

آیا بسترهای لازم برای بخش دیجیتال درنظر گرفته شده است؟

ما در حال حاضر 24 سیستم کامپیوتر در این مکان داریم که به سرورهای ما دسترسی دارند و افراد می‌توانند با مراجعه به کتابخانه و استفاده از این سیستم‌ها از کتابخانه دیجیتال ما بهره جویند.

این کتابخانه الکترونیک یا دیجیتال به سرور کشوری متصل است یا به‌صورت استانی پشتیبانی می‌شود؟

هر دو. با توجه به این‌که کار یک کار مشترک بین بنیاد و شهرداری اصفهان بوده است، این سیستم‌ها هم به سرور ملی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وصل است و هم به سامانه کتابخانه‌های شهرداری اصفهان.

پس به‌نوعی زیرمجموعه کتابخانه‌های شهرداری اصفهان هم می‌شود؟

بله این کتابخانه هم به سامانه کتابــخانـه‌های شهرداری متصل است، هم به سامانه کتابخانه‌های دفاع‌مقدس سراسر کشور.

این کتابخانه با چه اعتبار و بودجه‌ای راه اندازی شده است؟

هزینه ای که برای تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس در اصفهان صرف شد، چیزی حدود دو میلیارد تومان است. این درحالی است که کتاب‌های موجود در این کتابخانه از قبل موجود بوده و در این مرحله هزینه‌ای برای خرید کتاب‌ها صرف نشده است.

و راه‌اندازی این کتابخانه چقدر زمان برد؟

فیزیک و مکان کتابخانه که از سال‌ها قبل ساخت آن شروع شد؛ اما عملا در عرض سه ماه گذشته، این مکان تکمیل و تجهیز و انتقال کتاب‌ها به آنجا صورت گرفت. بنا بود به مناسبت سوم خرداد، آیین افتتاحیه از این مکان را داشته باشیم که متأسفانه به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور محترم و همراهانشان این برنامه به روز پنجشنبه دهم خرداد منتقل شد و ما با همکاری شهرداری اصفهان توانستیم در عرض سه ماه، این کتابخانه را تجهیز کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

آیا علاقه‌مندان به حوزه دفاع‌مقدس و فعالان در این حیطه می‌توانند از فضای این کتابخانه برای برگزاری برنامه‌ها و گعده‌های مرتبط با این حوزه استفاده کنند؟

بله. بخش سومی که ما در کتابخانه تــخــصصی دفــاع‌مــقــدس داریــم مجموعه سالن کنفرانس است که نویسندگان و شعرا و کسانی که می‌خواهند در موضوعات مربوط با ادبیات دفاع‌مقدس فعالیت کنند، می‌توانند از آن برای برپایی برنامه‌ها و گعده‌های خود استفاده کنند.

با راه‌اندازی کتابخانه، چقدر دیگر راه برای افتتاح کامل موزه دفاع مقدس در اصفهان خواهیم داشت؟

با عنایت شهدا و همراهی اعضای هیئت‌امنای موزه دفاع‌مقدس اصفهان، طی سه سال گذشته، تجهیزات موزه به صورت کامل خریداری و نصب شده است. در حال حاضر موزه وارد فاز تأمین محتوا شده است. امید است با عنایت شهدا و همراهی مسئولان و هیئت‌امنای موزه بتوانیم بخش‌های مختلف آن را تا هفته دفاع مقدس سال 1404 تکمیل و بهره برداری کنیم و سال آینده به صورت کامل در اختیار مردم اصفهان قرار دهیم.

حرف پایانی….

دفاع مقدس ما سراسر عقلانیت و تدبر و علم و در کنار آن معنویت بوده است. ما این پیام را باید به نسل جوان انتقال دهیم و این را به یک الگو تبدیل کنیم. ما باید جوانانمان را به سلاح علم و ایمان مجهز کنیم. همین شد که در بخش اول، کتابخانه را افتتاح کردیم تا جوانان ما بتوانند به دانش دفاع‌مقدس مجهز شوند. امید است با راه‌اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و مقاومت، نسل جوان بتواند با پیشینه‌های هویتی خود پیوند داده شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 + ده =