سبقت خرید میان‌سال‌های نقلی در اصفهان

مسال تعداد معاملات مسکن در اصفهان به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. خریداران مسکن در مناطق مختلف اصفهان محدود هستند و آن دسته از خریدارانی هم که در سال جاری اقدام به خرید کرده‌اند، بیشتر به سمت خرید واحدهای مسکونی با 10 سال تا 15 سال ساخت رفته‌اند.

تاریخ انتشار: 17:04 - شنبه 1402/01/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبقت خرید میان‌سال‌های نقلی در اصفهان

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای اصفهانی 47 درصد است و این در حالی است که به طور معمول سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در یک بازار مسکن غیرتورمی به زیر 30درصد می‌رسد. سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوارها حاکی از رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار است. اظهارنظرهای سازندگان مسکن نیز از رشد قیمت مصالح ساختمانی حکایت دارد. / خرید

قیمت مصالح ساختمانی نیز به طور مستقیم روی قیمت مسکن تأثیرگذار است و منجر به افزایش قیمت واحدهای نوساز می‌شود. به گفته سازندگان در اصفهان، نرخ مصالح ساختمانی حدود 65درصد روی قیمت تمام‌شده مسکن تأثیرگذار است و با وجود این تفاسیر قیمت مسکن طی ماه‌های آینده افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. باوجود رشد قیمت‌ها در بازار مسکن قدرت خرید مردم کاهش یافته و دیگر کمتر شخصی اقدام به خرید مسکن نوساز می‌کند.

یخ‌بندان معاملات مسکن اصفهان

برخی مالکان از یخ‌بندان معاملات خرید و فروش مسکن اصفهان در سال جاری خبر می‌دهند. یکی از املاکی‌های واقع در خیابان شیخ‌بهایی به اصفهان‌زیبا می‌گوید: از ابتدای سال خرید‌و‌فروش مسکن نداشتیم. عده‌ای نگران‌اند مسکن خریداری کنند؛ چون از روند قیمتی طی ماه‌های آینده بی‌اطلاع هستند و درمقابل عده‌ای دیگر نگران هستند که واحدهای خریداری‌شده را بفروشند. چون ممکن است با افزایش قیمت‌ها ضرر کنند.

این املاکی تصریح می‌کند: خریداران و فروشندگان مسکن درحالت بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. خرید‌و‌فروش مسکن در سال جاری کساد شده است و درمقابل سرمایه‌گذارانی هم هستند که در همین شرایط در حال ساخت هتل و… در اصفهان و در سایر شهرها هستند. درواقع می‌توان گفت سرمایه‌گذارانی که پول کلان دارند، شرایط رشد قیمت‌ها نیز فرقی به حالشان ندارد.

این فعال بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: طی سال گذشته نیز مردم به بودجه خودشان نگاه کرده و اقدام به خرید مسکن می‌کردند. افرادی که پول بیشتری در اختیار داشتند، اقدام به خرید واحد نوساز می‌کردند و افرادی که بودجه کمتری داشتند واحدهای میان‌سال یا قدیمی می‌خریدند.

این املاکی بیان می‌کند: قشر متوسط نیز در شرایط کنونی ضعیف شده است. الان دو قشر بالا و پایین داریم؛ قشر پایین که در سال جاری توان خرید مسکن ندارد و درمقابل قشر بالا نیز در هر موقعیتی چه در زمان کاهش قیمت مسکن و چه در زمان افزایش قیمت مسکن اقدام به خرید واحد مسکونی می‌کنند.

متقاضیان خانه نقلی می‌خرند!.

در شرایط رشد افسار‌گسیخته قیمت مسکن بازار خرید‌و‌فروش واحدهای به‌اصطلاح کوچک‌متراژ گرم‌تر از سایر املاک است. نرخ واحدهای کوچک‌متراژ با توان اقتصادی خریداران هم‌خوانی بیشتری دارد؛ بنابراین این‌گونه واحدها را راحت‌تر می‌توان خریداری کرد یا فروخت. یکی دیگر از املاکی‌های واقع در خیابان هشت‌بهشت به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در سال جاری بیشتر خریداران مسکن واحدهای با عمر 10 سال ساخت را خریداری می‌کنند و سراغ واحدهایی با متراژ 100 تا 120 متر می‌روند.

قیمت هر متر مسکن در این منطقه از 30میلیون تومان به بالاست. این فعال بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: در این منطقه سرمایه‌گذار نداریم که به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن باشد و واحدی را خریداری کند. از سوی دیگر یکی از املاکی‌های واقع در خیابان سی‌و‌سه‌پل نیز به اصفهان‌زیبا می‌گوید: برای سرمایه‌گذاران حتی در شرایط رشد قیمت مسکن هم فرقی ندارد که با چه قیمتی اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

 

هم‌زمان با افزایش قیمت مسکن گرایش به خرید واحدهای کوچک‌متراژ چند‌سال‌ساخت بیشتر شد - اصفهان زیبا

درواقع بیشتر سرمایه‌گذاران دنبال واحدهای مسکونی با شرایط مناسب هستند؛ یعنی نور مناسب، زمین مناسب و… داشته باشد؛ درواقع شرایط واحد مسکونی برایشان مهم‌تر از سال ساختش است. این فعال بازار مسکن بیان می‌کند: امسال اما خرید مسکن توسط مردم عادی ضعیف شده و فروش واحدهای 200 متری به صفر رسیده است؛ درواقع خریداران مسکن بیشتر به سمت خرید واحدهای 120 متری و نقلی می‌روند؛ چون قدرت خریدشان کاهش یافته است. این واحدهای نقلی هم از بین واحدهای نوساز هستند و هم واحدهای میان‌سال. قیمت هر متر مسکن در این منطقه 50 میلیون تومان است.

استقبال خریداران از میان سال‌های مسکن

اگرچه واحدهای نوساز در بازار خریدو‌فروش ملک به دلیل مزین‌بودن و ظاهر شیک از جذابیت بسیار زیادی برای خرید برخوردار هستند، اما خریدارانی که برای تأمین نقدینگی در زمان خرید مسکن دچار مضیقه هستند بهتر است به جای خرید واحد نوساز، املاک چند‌سال‌ساخت و حداکثر تا سن 15 سال را برای خرید انتخاب کنند.

در این بین خریداران مسکن در اصفهان بیشتر به سمت خرید واحدهای میان‌سال تمایل پیدا کرده‌اند؛ چون قیمت واحدهای نوساز از توان آن‌ها خارج است. یکی از املاکی‌های واقع در خیابان آپادانا به اصفهان‌زیبا می‌گوید: بیشتر خریداران مسکن در این منطقه اقدام به خرید واحدهای مسکونی میان‌سال می‌کنند.

دلیلش هم این است که هم افت قیمتش را کرده باشد و پول واحد نوساز را ندهند و هم اینکه واحد مسکونی کهنه و قدیمی نمی‌خرند تا برای استهلاک ساختمان هزینه نکنند. قیمت هر مترمربع مسکن در این منطقه نیز 70 میلیون تومان است. از سوی دیگر یکی دیگر از املاکی‌هایواقع در خیابان ملک‌شهر به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در شرایط فعلی قدرت خرید مردم کاهش یافته است و به همین دلیل بیشتر سمت خرید واحدهای میان‌سال یعنی 10‌سال‌ساخت تا 15‌سال‌ساخت می‌روند.

قیمت واحدهای نوساز گران‌تر است و به همین دلیل واحدهایی را خریداری می‌کنند که سال ساخت کمتری دارند. او تصریح می‌کند: قیمت هر متر واحدهای مسکونی میان‌سال 18 میلیون‌تومان است، سال گذشته قیمت هر متر واحدهای مسکونی میان‌سال روی 10 میلیون‌تومان بود.

خرید نوسازها در میر بیشتر است

این‌طور که به‌نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران بیشتر در محدوده خیابان میر اقدام به خرید واحد نوساز می‌کنند. در شرایطی که سایر املاکی‌ها از رکود معاملات خرید‌و‌فروش مسکن در اصفهان و از سوی دیگر استقبال متقاضیان از واحدهای میان‌سال و با متراژ کم (خانه‌های نقلی) خبر می‌دهند، یکی از املاکی‌های واقع در خیابان میر به اصفهان‌زیبا می‌گوید: بیشتر خریداران مسکن اقدام به خرید واحدهای نوساز می‌کنند.

در این بین سرمایه‌گذاران نیز بیشتر واحدهای نوساز را که قیمتش با بودجه‌شان تناسب داشته باشد، خریداری می‌کنند. قیمت هر متر مسکن در این منطقه 50میلیون تومان به بالاست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 − 7 =