به گزارش اصفهان زیبا؛ 25 آبان در تقویم به نام اصفهان است؛ روزی ویژه برای اصفهان که به مناسبت آن باید تاریخ و فرهنگ غنی و متمایز این شهر به جهان معرفی شود و در استفاده از این فرصت برای قطب گردشگری و اقتصادی ایران، برندسازی شهری، جذب گردشگر و سرمایهگذار با هدف توسعه شهری صورت گیرد.
روزی که میطلبد نهتنها جاذبههای گردشگری، که هویت خاص اصفهان را به طرق مختلف برجسته کرد و نصف جهان با ویژگیهای منحصربهفرد و بینظیرش شایستگی داشتن این روز به نام خودش را به اثبات برساند. به اعتقاد کارشناسان ارائه تورهای مجازی، برگزاری نمایشگاههای هنری و فرهنگی و برنامههای خاص در بخشهای مختلف یا برگزاری مسابقات مختلف هنری ازجمله اقداماتی است که میتواند برای روز اصفهان صورت گیرد تا جذابیتها و ظرفیتهای این شهر به دیگر کشورها و بهطور خاص به خواهرخواندههایش معرفی و درواقع یادآوری شود. همچنین میتوان پروژههای اقتصادی و زیرساختی اصفهان را در روز اصفهان به نمایش گذاشت و در برگزاری همایشها و نمایشگاههای اقتصادی و صنعتی فرصتهای سرمایهگذاری اصفهان را به شکل ویژه به خواهرخواندههای اصفهان شناساند. روزی برای گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین اصفهان و دیگر کشورها و شهرهای خواهرخواندهاش که تقویت تعاملات شهری در حوزه بینالملل و ارتقای جایگاه جهانی اصفهان را به همراه دارد.
اصفهان میتواند حتی برای لهجه خود برند سازی کند
به اعتقاد رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، معرفی اصفهان و برگزاری برنامههای مختلف در این راستا اختصاص بهروز خاصی در سال ندارد و اصفهان باید همچون شهرهای بزرگ گردشگری دنیا مرتب و به انواع مختلف، خود را به جهان و خواهرخواندههایش معرفی کند تا از یاد نرود.
علیرضا مساح در معرفی بهتر ظرفیتها و شایستگیهای اصفهان به دیگر کشورها و خواهرخواندههایش به «اصفهانزیبا» میگوید: «در ابتدا نیاز است برای اصفهان برندسازی صورت گیرد و یک برند و یک نشان برای شهر اصفهان تعریف کنیم و ذیل آن برند که یا برند شهر اصفهان است یا برند گردشگری اصفهان، برندهای مختلفی را برای حوزههای مختلف اصفهان همچون صنایعدستی، تاریخ، صنعت غذایی یا کشاورزی و … تعریف کنیم.» او میافزاید: «در دنیا شهرها دارای برندهای خاص خود و برندهای زیرمجموعه در حوزههای مختلف هستند؛بهعنوانمثال ممکن است یک شهر جدای از برند خود دارای چند برند دیگر همچون برندهای گیاهی، جانوری، صنعتی و … باشد. حال سؤال این است که ما برای اصفهان برند قابل قبولی داریم یا خیر؟ که اگر برند موردنظری برای اصفهان نداریم، باید بهزودی آن را طراحی و بر سر نهایی شدن آن به اجماع برسیم.» مساح ادامه میدهد: «هماکنون برند شهر ملبورن بهصورت حرف “M” طراحی شده است. لندن، استکهلم، برلین، ونیز و بسیاری از شهرهای جهان دارای برندهایی هستند که به اشکال خاص طراحی شدهاند و پشت هرکدام از این برندها تعریفی از آن شهرها نهفته است. یکی از برندهای بسیار معروف شهری در دنیا مختص شهر نیویورک است با جمله (I ❤ NY) به معنای من نیویورک را دوست دارم. برندی که هر جای دنیادیده شود، نیویورک را به یاد میآورد. ما نیز به چنین برند و نشانی برای اصفهان نیازمندیم. ما باید برندهایی برای آثار تاریخی، فرهنگ و حتی لهجه خود داشته باشیم. همه اینها اما نیاز به سلسلهای دارد با عنوان سلسلهبرندهای شهر اصفهان.»
برنامههای شهری باید بر مبنای برند شهری طراحی شوند
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه باید برنامههایی را که برای معرفی اصفهان در روز اصفهان مدنظر داریم ، بر اساس برندها طراحی کنیم، میگوید: «اگر فیلم، کلیپ، مستند یا کتابی در اصفهان تویل میشود، باید تولید و ساخت همگی بر اساس برندها آنها صورت گیرد.» او خاطرنشان میکند: «سعی اداره گردشگری شهرداری اصفهان در رابطه با خواهرخواندهای اصفهان این است که در ابتدا شهرهای خواهرخوانده را به مردم اصفهان بشناساند. در حال حاضر نهتنها مردم اصفهان، بلکه بسیاری از همکاران ما در شهرداری نیز با خواهرخواندههای شهرشان آشنا نیستند و حتی نمیدانند خواهرخوانده به چه معناست. برداشت برخی، از شهرهای خواهرخوانده و ارتباطات خواهرخواندگی کاملا اشتباه است.»
مساح با بیان اینکه خواهرخوانده پنجرهای گشودهشده از سوی یک شهر همچون اصفهان به روی دنیاست، میگوید: «این پنجره نهتنها ما را از شهرداری و از اصفهان به دیگر کشورها مرتبط میکند، بلکه همه شهرهای ایران هم میتوانند از این بستر برای ارتباط با دنیا و معرفی برند ملی و برند شهری خود استفاده کنند.» او ادامه میدهد: «ما تا به امروز در اداره گردشگری شهرداری اصفهان برای هفت شهر از شهرهای خواهرخوانده کلیپهایی تهیه کردهایم و در این قالب مشابهتهای این شهرها با شهر اصفهان و علت انتخاب آنها را برای خواهرخواندگی شرح دادهایم و در فضای مجازی هم منتشر کردهایم.»
برنامههای مشترک اصفهان با شهرهای خواهرخواندهاش کاهش یافته است
مساح میگوید: «این موضوع را باید مدنظر قرار دهیم که حالا پس از معرفی شهر با استفاده از برندسازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مشخص است که بعد از یک معرفی خوب تقاضای ورود و بازدید از اصفهان بالا میرود؛ اما آیا ما در مواجهه با گردشگران خارجی در اصفهان زیرساخت لازم گردشگری همچون هتل یا فرودگاهی با استانداردهای جهانی را در اصفهان داریم؟ از طرفی آیا سرویسهای خدماتی ما در اصفهان ازجمله غذا یا حملونقل و… برای گردشگران و مسافران خارجی کافی و کامل است؟ به عقیده بنده ما در اصفهان هم در حوزه زیرساختی دچار ضعف و مشکل هستیم، هم در حوزه خدمات. به همین خاطر حتی با معرفی خوب و در جذب گردشگر باز هم نمیتوانیم میزبان باشیم. در این شرایط باید اتفاقاتی صورت گیرد و زیرساختها و بخش خدمات گردشگری اصفهان تقویت شود، تا اگر خواستیم شهر اصفهان و برند اصفهان را بهخوبی معرفی کنیم، توانایی ارائه خدمات به مسافران خارجی از شهرهای خواهرخوانده و دیگر شهرهای جهان را داشته باشیم.»
او همچنین با انتقاد از کاهش برنامههای مشترک اصفهان با شهرهای خواهرخواندهاش میگوید: «متأسفانه مدتی است که یکسری برنامهها در خصوص روابط خواهرخواندگی اصفهان انجام نمیشود؛ بهعنوانمثال ما با فرایبورگ در آلمان برنامه مشترکی با عنوان «هزار کیلومتر دوستی» داشتیم که هماکنون این برنامه لغو شده است؛ هرسال تعداد نفراتی از ایران به آلمان میرفتند و در آن کشور با دوچرخه ۵۰۰ کیلومتر رکاب میزدند و سال بعد نوبت به تعداد نفراتی از آلمان میرسید که به اصفهان میآمدند و در ایران با دوچرخه ۵۰۰ کیلومتر رکاب میزدند. برنامه خوبی که در بستر آن ظرفیتها و شرایط ایران و آلمان بهخوبی معرفی میشد.»
اصفهان زیبا و پرظرفیت باید مرتب به دنیا معرفی شود
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه میدهد: «نکته بسیار مهم این است که ما باید با خواهرخواندههای خود برنامههای مستمری داشته باشیم تا شناخته شویم؛ آنچه مرتبط به ایام بهخصوصی نمیشود؛ بهعنوانمثال اگر در سال جاری اصفهان با ایروان یا داکار برنامه مشترکی را از سر بگذراند و پسازآن برای مدت طولانی هیچ ارتباط دیگری با این دو شهر نداشته باشد، مطمئنا از یاد خواهد رفت که البته این تعامل و ارتباط باید دوطرفه صورت گیرد. این دقیقا مصداق آن ضربالمثل معروفی است که میگوید «از دل برود هر آنکه از دیده برفت».
آیا فکر کردهاید چرا شهرهای بزرگ گردشگری دنیا هیچ زمان از معرفی خود خسته نمیشوند؟ چون آنها میدانند که انسانها فراموشکارند. ما نیز باید اصفهان زیبا و پرظرفیت را مرتب به دنیا معرفی کنیم. اگر این رویکرد را اجرایی نکنیم مطمئنا از یادها خواهیم رفت. سیاستی که اصفهان دقیقا باید در ارتباط با خواهرخواندههای خود استفاده کند.»