چالش‌های جشنواره‌ای که «گل‌وبلبل» نیست!

تئاتر عروسکی، در جست‌وجوی بودجه و توجه

نشست بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با حضور حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، امیر سلطان‌احمدی دبیر جشنواره، سولماز عسگری مدیر اجرایی جشنواره، مرضیه سرمشقی مدیر هنری این رویداد و مریم سعادت هنرمند باسابقه تئاتر، در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:24 - چهارشنبه 1403/09/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تئاتر عروسکی، در جست‌وجوی  بودجه و توجه

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با حضور حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، امیر سلطان‌احمدی دبیر جشنواره، سولماز عسگری مدیر اجرایی جشنواره، مرضیه سرمشقی مدیر هنری این رویداد و مریم سعادت هنرمند باسابقه تئاتر، در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید نیلی به‌عنوان رئیس جشنواره گفت: «خوشحالم آرام‌آرام به ایستگاه پایانی جشنواره نزدیک می‌شویم. با توجه به اتفاقاتی که امسال ناخواسته درگیرش شدیم جشنواره در زمان مقرر برگزار می‌شود. به نظر من جشنواره بیستم چند مؤلفه دارد که می‌توان درباره‌شان صحبت کرد.»

او ادامه داد: «یکی از نکات جشنواره بیستم نگاه نوآورانه به جشنواره است که توسط دبیر و دبیرخانه جشنواره شکل گرفته است. نکته دیگر استفاده از ظرفیت‌هایی خارج از ظرفیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی است. نکته بعدی نگاه ویژه آموزشی با برگزاری نشست‌های تخصصی است که حدود دو ماه است آغاز شده و برگزار می‌شوند.» حمید نیلی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه بودجه، تأکید کرد: «دوستان کمک کردند و غیرتمندانه جشنواره را پیش بردند.»

در ادامه این نشست سلطان‌احمدی، دبیر جشنواره بیستم تئاتر عروسکی تهران-مبارک نیز درباره این دوره گفت: «این جشنواره اولین جشنواره بین‌المللی ایران است که در سال ۱۳۶۸ رقم خورد. بارها به‌عنوان هنرمند تلاش کردم با این جشنواره همکاری داشته باشم. این جشنواره مرکز ثقلی برای هنرمندان تئاتر عروسکی است.» او ادامه داد: «وقتی به‌عنوان دبیر انتخاب شدم، اهداف جشنواره را تعیین کردیم تا هرچه زودتر فراخوان منتشر شود. این اهداف باعث شدند هرچه قدر هم سخت، برای تحقق آن‌ها گام برداریم.»

سلطان‌احمدی در ادامه سخنان خود به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: «برای ما مهم بود جشنواره چند گام به‌سوی جوان‌ها بردارد و راه را برای حضور آن‌ها هموار کند. من دغدغه معاش هنرمندان عروسکی را دارم؛ ازاین‌رو بخش “۱۰۰ ثانیه‌ای” را گنجاندیم. بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که محتواهای کوتاه بسازند و خودشان تریبون تبلیغاتی خود شوند.»

او یادآور شد: «در حوزه تبلیغات و سرگرمی تئاتر عروسکی نقش بسزایی بر عهده دارد. در شبکه‌های اجتماعی با ویدئوهای کوتاه “کلاه قرمزی” و “جناب‌خان” در فضای مجازی هستیم که درآمد بالایی برای ادمین‌هایی که این تصاویر کوتاه را پخش می‌کنند به همراه دارد.» نیلی نیز درباره بخش «۱۰۰ ثانیه‌ای» گفت: «برای نسل ما عروسک‌ها نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی داشت. جشنواره عروسکی می‌تواند باعث معرفی جوان‌های فعال در این عرصه شود. این بخش ازاین‌رو مهم است و جشنواره می‌تواند تزریق خون تازه‌ای به عرصه تئاتر عروسکی داشته باشد. دعوت می‌کنم دوستانی که وظیفه‌شان تولید محتواست کمک کنند تئاتر عروسکی بتواند در عرصه فرهنگ‌سازی تأثیرگذار باشد.»

سپس سلطان‌احمدی هم یادآور شد: «ورود حرفه‌ای من و محمد بحرانی به حوزه حرفه‌ای تئاتر عروسکی توسط خانم مریم سعادت اتفاق افتاد. چون ترس از بیکار شدن را تجربه کرده بودیم همیشه دغدغه حمایت از جوان‌ترها را داشتم و این را از خانم سعادت آموختم.» او ادامه داد: «ما به دنبال تولید محصولی مانند “تاک‌شو” هستیم تا دوستانی که تمایل دارند، وارد حمایت از تئاتر عروسکی شوند و در ضمن برنامه‌ای گفت‌وگومحور در زمینه تئاتر عروسکی داشته باشیم تا تخصصی به این عرصه بپردازیم که درنهایت به برنامه “بابیستا” رسیدیم.»

حمید نیلی درباره چرایی اجرا نشدن اجراهای خیابانی در فضای پیرامون تئاتر شهر، یادآور شد: «یکی از دغدغه‌های ما حریم تئاتر شهر است. با توجه به ساخت‌وسازی که شده، فارغ از اینکه با آن موافق هستم یا نه، امیدوارم برای جشنواره تئاتر فجر بتوانیم این فضا را داشته باشیم. در اینجا از آقای حجازی مدیرعامل اراضی عباس‌آباد قدردانی می‌کنم و امیدوارم استقبال خوبی از اجراها در آن فضا هم انجام شود.»

نیلی درباره شرایط چالشی این جشنواره تأکید کرد: «ما در یک فضای گل‌وبلبل جشنواره برگزار نمی‌کنیم! با وضعیت کنونی بودجه، باید در انتخاب‌ها مدیریت شود. همیشه دغدغه‌ام کیفیت است. بر اساس بودجه‌مان سعی کردیم انتخاب‌های باکیفیتی در بخش بین‌الملل داشته باشیم.»

او تأکید کرد: «جشنواره کودک و نوجوان و جشنواره عروسکی برای من مهم بود؛ چون در فرهنگ‌سازی بسیار مهم هستند. ما در حوزه مدیا شاهد کمبود در تئاتر عروسکی هستیم و به همین دلیل بخش “۱۰۰ ثانیه‌ای” برایمان دارای اهمیت است.» مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: «برای فرهنگ‌سازی، جشنواره کودک و جشنواره عروسکی جزو لنگرهای اصلی هستند.»

این جشنواره که به یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور تبدیل شده است، از تاریخ ۲۶ آذر تا ۳ دی ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود و فرصتی بی‌نظیر برای نمایش توانمندی‌های هنرمندان در حوزه نمایش عروسکی و نیز معرفی هنر بومی به مخاطبان داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد. امید اجاق، کارگردان اصفهانی حاضر در این جشنواره است که باید دید نمایش او چه دستاوردی خواهد داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 14 =