به گزارش اصفهان زیبا؛ محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از شمال به جاده خاکی در ادامه بلوار تاکسیرانی تا خیابان آیتالله غفاری، از طرف شرق ادامه جاده خاکی در امتداد نهر ارزنان تا اتوبان شهید اردستانی، از طرف جنوب از محور اتوبان شهیداردستانی تا ابتدای خیابان آلیاسین و از طرف غرب، بزرگراه چمران در امتداد خیابان آلبویه و خیابان گلستان در امتداد خیابان بعثت تا میدان شهدای ورزشکار به مساحت ۱۹۰۰ هکتار و محدوده قانونی آن ۹۴۰ هکتار است. این منطقه به لحاظ جغرافیایی در شمال شهر اصفهان واقع شده و با ۱۶۰هزار نفر جمعیت، یکی از پرجمعیتترین مناطق شهری محسوب میشود.
منطقه ۱۴ کمترین میزان فضای سبز تفرجگاهی را دارد و دغدغه بزرگ مردم آن به سبب بافت فرسودهای که دارد، اجرای طرحهای آسفالتریزی و جلوگیری از شکلگرفتن پهنههای خاکی در منطقه و محلههاست؛ ازاینرو از ابتدای این دوره مدیریت شهری، نهضت آسفالت در این منطقه با حدود ۷۰۰ تن قیر یارانهای با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی به ارزش حدود ۲۰میلیارد تومان تعریف شده است که حدودا بیش از 100هزار مترمربع را پوشش داده است.
در حقیقت در دوره جدید مدیریت شهری نخستین میز ویژه در دفتر شهردار برای حصه شمالی و نگاه ویژه به مناطق کمبرخوردار شهر از بازدید روز نخست کاری شهردار اصفهان، از این محله شکل گرفت و اتفاقهای ویژهای را در این محله رقم زد. این اقدامها در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت طراحی شد و بر اساس نیازسنجیهای انجامشده، سه کلانمؤلفه: هویت، امنیت و فرهنگ، برای آن تعریف شد. در حوزه هویتی میتوان گفت «گمنامی اجتماعی» بزرگترین معضل در محلههای منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان است؛ ازاینرو تصمیم بر تغییر فضای ظاهری محلهها، از جمله حصه گرفته شد.
ایجاد طولانیترین دیوارنگاره محلی کشور برگرفته از گنبدهای فیروزهای نیز از اقدامهای شاخص در این منطقه بوده که باهدف زیباسازی فضای شهری و ترمیم نازیباییهای بصری اجرا شده است. محلههایی از جمله حصه، محلی برای تهنشینشدن نازیباییهای شهر ازجمله کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتنخوابها در آن است؛ ازاینرو مهمترین اتفاق در آن میتواند ایجاد یک کلانتری باشد که اجرای آن در دوره ششم مدیریت شهری باقدرت پیگیری شده و هماکنون در مرحله نازککاری قرار گرفته است. در این گزارش، محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اقدامهای انجامشده در این محله را روایت میکند.
منطقه ۱۴ مجموعهای از ابعاد مثبت و منفی
در این منطقه، ۱۲ محله وجود دارد که در ۱۰ محله، روزگار کمر مردم را شکسته است. از جمله این محلهها میتوان به حصه، ارزنان، دارک، زینبیه، بیسیم، شهرک امام خمینی(ره)، شهرک امام حسین (ع)،
دو طفلان و عمان سامانی اشاره کرد. در مجموع باید گفت منطقه ۱۴ مجموعهای از ابعاد مثبت و منفی است. بعد منفی منطقه این است که بیشترین میزان بافت فرسوده را میان مناطق پانزدهگانه باوجود مساحتی معادل ۳۲۰هکتار دارد؛ همچنین ۱۰۰۰هکتار از ۲۰۰۰ هکتار منطقه در حریم و خارج از دسترسی مدیریت شهری است. ۳۰درصد بافت منطقه ۱۴ در محدوده بافت فرسوده است. از طرفی، کمترین میزان فضای سبز و مکان تفرجگاهی و بیشترین میزان محرومیت در این منطقه وجود دارد.
منطقه ۱۴ محروم از خدمت است؛ نه محروم از استعداد و توانمندی
منطقه ۱۴ محروم از خدمت است، نه محروم از استعداد و توانمندی. پرتراکمترین منطقه شهری که متوسط میزان جمعیت هر محله بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر بر هکتار است. محله عمان سامانی
۲۰۸نفر بر هکتار ظرفیت دارد و پرتراکمترین خیابان شهر است؛ در پروژه ۲۰۲۰ محله محروم که در سطح کشور پیگیری میشود، به سه محله منطقه ۱۴ که محرومیت با درجه شدید و بسیارشدید وجود دارد، باید نگاه ویژه شود.
اجرای بیشترین تعداد پروژههای عمرانی در دوره ششم
بیشترین تعداد پروژههای عمرانی در طول دوره در این منطقه انجام شده که برخی کمنظیر و حتی بینظیر است.یکی از اتفاقهای ویژه خط دو مترو است که چهار ایستگاه آن در مرحله نازککاری است و سال جاری به بهرهبرداری میرسد. مترو، یک پروژه پیشران و محرک توسعه است و میتواند به رفع محرومیت در منطقه بسیار کمک کند. احداث چهار ایستگاه مترو در منطقه ۱۴ در اولویت قرار گرفت و مدیریت شهری پای این کار ایستاد. مترو پروژهای بسیار پرهزینه است و ساخت هر کیلومتر آن بیش از۲ میلیارد و 500میلیون تومان هزینه دارد. البته شهروندان منطقه ۱۴ طبق جدول زمانبندی در سال ۱۴۰۴ سوار مترو در خط دو خواهند شد.
احداث دو تقاطع غیرهمسطح
پروژههای بعدی محرک توسعه که اتفاقهای ویژهای را رقم خواهد زد، احداث دو تقاطع غیرهمسطح است که در طول سه سال آغاز و به سرانجام رسید. تقاطع شهدای ورزشکار در ورودی شهر اصفهان که یک اتفاق ویژه ترافیکی بود و تقاطع غیرهمسطح شهید کاظمی آشتیانی روی بلوار آیتالله ناصری انجام شد.
در این نقطه از شهر حدود هفت کیلومتر جاده احداث شد که پیشازاین وجود نداشت و سالها جزو درخواستهای مردم بود. ابتدای دوره لیستی از مواردی که دغدغه مردم بود، تهیه شد. یکی از آنها «جاده مرگ» بود؛ جادهای با عرض کم، بدون علائم راهنمایی و روشنایی و مربوط به زمان پیش از انقلاب بود که شرایط آن در شأن مردم نبود. در حال حاضر در این محدوده یک جاده ۳۶متری احداث شده است و «سهراه مرگ» در این منطقه که به جلوان و حصه منتهی میشد، به «سهراه زندگی» تبدیل شد. دو پهنه و لکه خاکی سودان و باتان سالها مردم را آزار میداد. در یک پهنه حدود ۴۰هکتاری که نه آبی برای کشاورزی دارد، نه فضایی برای ساختوساز، تدابیری اندیشیده شد.
احداث پردیس خانوادهمحور
برای پهنه سودان احداث بوستان خانوادهمحور موعود را در نظر گرفتیم. یک پردیس کامل و جامع ۸/۶ هکتاری که فضای سبز تفرجگاهی، فرهنگسرا، زمین روباز ورزشی، آمفیتئاتر، مسجد، پیادهراه و محلی برای ورزش کودکان و سالمندان در نظر گرفته شده است.
این طرح مردم محلههای عمان سامانی، لاله و ۱۶ متری طالقانی را منتفع میکند. این کار موجب شد سایر زمینهای اطراف پردیس نیز شکل گیرد و تا چندسال آینده پهنه خاکی در صحرای سودان نخواهیم داشت. صحرای باتان، دومین لکه خاکی منطقه است که با نخستین وزش باد مردم ساکن در اطراف آن، اذیت میشدند و همچنین تبدیل به یک فضای بیدفاع شهری شده بود. سال گذشته در همین نقطه موردی از حملهکردن چند قلاده سگ به یک کودک گزارش شد که اگر رانندهتاکسی نبود، هماکنون کودک در قید حیات نبود.
احداث بازیکده در حوزه فرهنگی به معنای عام احداث بازیکده ۸۵۰۰ متری در سال ۱۴۰۰ انجام شد و برای سال جاری نیز قرارداد احداث یک فرهنگسرای ۱۵۰۰متری کنار بازیکده منعقد خواهد شد؛ همچنین قرارداد احداث ورزشگاه توپی در همان مکان بسته شده است.
زیرمجموعه کلانمؤلفه «هویت» بزرگترین دیوارنگاره محلی در حصه با بیش از ۲۲هزار متر پلاسترزنی انجام شد و در این راستا تمام دیوارها و کوچهپسکوچههای حصه سیمان و رنگآمیزی شد؛ همچنین بیش از ۱۱هزار و ۵۰۰ متر دیوارنگاره انجام شد که در راستای هویتبخشی بود تا حصه دیده شود.
انجام این اقدامها موجب رضایتمندی مردم شد. ابرپروژه زیرگذر شهید خدمت، آیتالله رئیسی بزرگترین پروژه مدیریت شهری، مشترک میان مناطق ۱۰ و ۱۴ است که این زیرگذر در حصه را از پل آفتاب تا پل طیاره جلو میبرد. از سال ۱۴۰۰ پیگیر این پروژه بودیم.
این پروژه تاکنون حدود ۲۱۰میلیارد تومان هزینه داشته که ۱۱۰میلیارد تومان آن توسط منطقه ۱۰ پرداخت شده و باقیمانده آن در شهرداری مرکزی است و از سهم بودجه محرومیتزدایی منطقه ۱۴ به پروژه تزریق میشود. حدود هفت پل بر این زیرگذر احداث میشود که با بهرهبرداری این پروژه دو محله حصه شمال و جنوبی بههم متصل میشود و از منظر زیستمحیطی و ترافیکی اتفاق ویژهای خواهد افتاد.
احداث سومین میدان بزرگ شهری آرزوی من است
مهمترین کاری که بهعنوان آخرین آرزوی من در منطقه است، احداث سومین میدان بزرگ شهری است. این میدان مختصات ویژه خود را دارد و بعد از میدان امام(ره) و میدان امام علی (ع)، سومین میدان بزرگ شهری است. این میدان در مساحت ۱۹هکتاری از حرم مطهر حضرت زینب (س) آغاز میشود و تا میدان عاشق ادامه دارد. این پروژه بیش از دو دهه در بوروکراسی اداری مانده بود.
البته حجم پروژه بسیار بزرگ است و نیاز به دقت نظر دارد؛ اما ثمره یک پیگیری سهساله مستمر، موجب شد اواخر سال گذشته این طرح از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شود که مرحله نخست آزادسازی این میدان و سپس احداث و در نهایت بهرهبرداری است.
بهلحاظ اینکه جانمایی این میدان در مرکزیت شمال شهر اصفهان است، میتواند محور تمام شاخصهای زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی شمال شهر اصفهان باشد. دریافت مصوبات و منابع مالی جهت تحقق این طرح اقدام پرثمری است که در همین راستا الحاق ۲۶ هکتار زمین در منطقه ۱۴ در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یک اتفاق ویژه بود و منبعی بهعنوان پشتیبان برای تحقق این پروژه است.
همهچیز برای آغاز کار آماده است که امیدواریم تا دوماه آینده کلنگ آغاز عملیات احداث این پروژه زده شود.
در این میدان هتل، حوزههای تجاری، اداری، فرهنگی و آموزشی در نظر گرفته شده است. شعاری داریم با عنوان اینکه «آینده از آن منطقه ۱۴ است» و تلاش میکنیم این شعار در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان محقق شود.