در گفت‌وگو با جعفر فتاحی؛ استاد و پیشکسوت اصفهانی هنر نگارگری

فرشچیان، خالق نقش‌های آسمانی

استاد فرشچیان، هنرمند بی‌نظیر و برجسته ایرانی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایندگان هنر نقاشی معاصر، توانسته با خلق آثار شگفت‌انگیز خود، دنیایی از زیبایی و معنویت را به تصویر بکشد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرشچیان، خالق نقش‌های آسمانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ استاد فرشچیان، هنرمند بی‌نظیر و برجسته ایرانی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایندگان هنر نقاشی معاصر، توانسته با خلق آثار شگفت‌انگیز خود، دنیایی از زیبایی و معنویت را به تصویر بکشد. هنر او به نوعی آسمانی و لاهوتی است که در آن چرخش وجود و جستجوی حقیقت در بطن هر اثر مشهود است. این هنرمند با الهام از فرهنگ غنی ایرانی و آموزه‌های عرفانی، توانسته است دنیایی را خلق کند که در آن هر رنگ، هر خط و هر شکل، داستانی عمیق و معناگرا را روایت می‌کند.

آثار فرشچیان نه تنها به زیبایی بصری محدود نمی‌شوند، بلکه در عمیق‌ترین لایه‌های خود، مفاهیم معنوی و فلسفی را به تصویر می‌کشند. او با استفاده از نمادها و نشانه‌های عرفانی، سعی دارد تا بیننده را به سفری درونی دعوت کند؛ سفری که در آن انسان با خود و جهان هستی آشتی می‌کند. این چرخش وجود در آثار او نمایانگر جستجوی بی‌پایان انسان برای درک حقیقت و اتصال به عالم معنوی است.

استاد فرشچیان به معنویات اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و این امر در تمامی آثارش مشهود است. او با بهره‌گیری از تکنیک‌های سنتی و نوآوری‌های خلاقانه، فضایی را ایجاد می‌کند که در آن روح و جسم، در هم تنیده و به یکدیگر پیوند می‌خورند. آثار او نه‌تنها به عنوان یک نمایش هنری، بلکه به‌عنوان یک تجربه روحانی برای بیننده عمل می‌کنند.

در این مسیر، استاد فرشچیان به دنبال این است که هنر را به عنوان ابزاری برای انتقال پیام‌های عمیق انسانی و الهی معرفی کند. او اعتقاد دارد که هنر می‌تواند پلی باشد میان دنیای مادی و معنوی، و به همین دلیل تلاش می‌کند تا با آثارش، بیننده را به تفکر و تأمل در مورد وجود و جایگاه خود در جهان دعوت کند.

در نهایت، هنر استاد فرشچیان نه‌تنها نمایانگر زیبایی‌های ظاهری است، بلکه عمق و غنای معنوی آن باعث می‌شود تا هر اثر او به یک تجربه روحانی تبدیل شود. این هنر آسمانی و لاهوتی، ما را به یادآوری این نکته دعوت می‌کند که زندگی فراتر از مادیات است و جستجوی حقیقت و معنویت همواره باید در کانون توجه ما قرار گیرد. در ادامه گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با استاد جعفر فتاحی می‌آید.

استاد فرشچیان را برای نسل جوانی که ایشان را ندیدند، توصیف کنید.

استاد فرشچیان از لحاظ اخلاقی، اجتماعی، هنر و سایر ابعاد، فرد وارسته و والایی بودند که ما بسیار از ایشان آموختیم.

با توجه به اینکه استاد فرشچیان از هنرمندانی بودند که سبک جدیدی را در نگارگری ایجاد کرد، در مورد سبک او توضیح دهید.

او فردی بودند که نگارگری را دگرگون کرد. نگارگری در گذشته ایران حالت یکنواخت داشت، اما استاد فرشچیان با ایجاد چرخش در نگارگری سبک خاصی به وجود آورد که به سبک خودش شناخته می‌شود.

سبک نگارگری استاد فرشچیان چه تفاوتی با نگارگری گذشته در دوران قاجار و صفویه داشت؟

او حرکت رو به جلو داشت و سبک ایشان بسیار گسترده بود، از لحاظ زیبایی‌شناسی، سبک ایشان حرف برای گفتن داشت و مردم پذیرتر بود. برای مثال چرخش‌هایی که او در نگارگری به وجود آورد، در دوران گذشته نبود. آثار استاد فرشچیان، جنبه الهی و آسمانی و کارهای او بیشتر جنبه مذهبی داشت و انسان را به سمت معنویات نزدیک می‌کرد. استاد فرشچیان یک مکتب خاصی را ایجاد کرد. او علاقه شدیدی از بچگی به هنر داشت و همیشه می‌گفت من لحظه‌ای از کار هنر غافل نبودم و همیشه مشغول به کار در هنر بودم. برای مثال استاد فرشچیان در بچگی نقش‌های قالی را نقاشی می‌کرد.

از دید شما چرا مردم با کارهای استاد فرشچیان بهتر ارتباط برقرار کردند؟

علت این برقراری ارتباط، رنگ و نقشی است که استاد در آثارش استفاده و زیبایی که به بیننده القا می‌کرد. از دید من استاد فرشچیان به تمام جلوه‌های دیگر هنری، نوررسانی کرد. کارهای استاد فرشچیان، به خصوص کارهای مذهبی ایشان، برای مثال تابلو اثر عاشورا، خیلی در دل مردم جا باز کرد، زیرا با شناختی که مردم از امام حسین داشتند، این تابلو خیلی به دل مردم می‌نشست. گویا این مردم در عاشورا نظاره‌گر حوادث هستند.

جایگاه هنری استاد فرشچیان را چگونه می‌بینید؟

از نظر من، در بطن مقایسه، امثال من اگر یک اتوبومبیل باشیم، استاد فرشچیان یک هواپیما بود.