همواره یکی از مهمترین بخشهای دانشگاه، تشکلها و گروههای سیاسی فعال در دانشگاه بودهاند، تشکلهایی که ریشه بعضی از آنها به پیش از انقلاب و فضای سیاسی آن زمان بازمیگردد و شاید بتوان گفت همین فعالیتهای گروهی در میان جوانان بود که نقش پررنگی در پیروزی انقلاب بازی کرد و پس از آن نیز ادامه پیدا کرد.
1.پیش از هر چیز باید گوشزد کنیم که آنچه تستهای تیپ شخصیتی از شخصیت ما بیان میکنند، لزوما ثابت نیستند و اینگونه نیست که انسان تا آخر عمر نتواند آنها را تغییر دهد؛ بلکه تجربه نشان داده که شخصیت انسانها قابلتغییر است.
چند سالی است که بنا به صلاحدید مسئولان مربوط، کنکور ارشد در اسفند برگزار میشود. برایناساس اعلام نتایج اولیه در اردیبهشت و نتیجه نهایی هم در مرداد یا اوایل شهریور اعلام میشود. در این گزارش بر اساس تجربه دانشجویان وقت، قصد بررسی کنداکتور مذبور را داریم تا ویژگیهای مثبت و منفی آن مشخص شود.
امروزه یکی از چالشهای آموزشوپرورش در مدارس، فراهمسازی بستری شاد و مهیج در فضای مدرسه است تا دانشآموزان هم از منظر آموزش و هم پرورش، رشد همهجانبه در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی داشته باشند.
چند هفته پیش بود که فیلمی از یک دبستان دخترانه در یکی از شبکههای مجازی منتشر شد. در این فیلم بخشی از فضای بیرونی مدرسه نمایش داده میشد که صدای موسیقی بیانگر برگزاری جشن در مدرسه بود؛ اما آنچه باعث تعجب مخاطبان شد، موسیقیای بود که صدای آن شنیده میشد.
برخلاف سالهای قبل که آموختههای علمی دانشآموزان تنها بر اساس آزمون کنکور سنجیده میشد، امسال برای نخستینبار در راستای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار میشود.
شاید برخی تصور کنند قوانین پوشش بهخاطر هویت فرهنگی و اسلامی کشورمان محدود به ایران است؛ درصورتیکه وجود پوشش مناسب در دانشگاهها علاوه بر فرهنگ یک کشور، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد؛ همچون دانشگاه هاروارد که از مطرحترین دانشگاههای جهان است و قوانین و مقررات خاص خود را دارد.
دانشگاه علاوه بر ماهیت علمی که دارد، بستر ظهور و بروز انجمنها، کانون و تشکلهای گوناگون دانشجویی است که بهعنوان موتور پیشران و توسعه هر دانشگاه در زمینههای مختلف محسوب میشوند.
نزدیک به 10 سال پیش نخستین مراکز تربیتی با عنوان «مدارس مسجدمحور» قد علم کردند و عدهای هم مشتاق تحصیل فرزندانشان در این مدارس شدند.
مدارس مسجدمحور آموزشی پرمحتوا را با نگاه ایرانیاسلامی دنبال میکنند. رهبر معظم انقلاب میفرمایند: نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نیست.
امروز مدارس مسجدمحور نهتنها پارامترهای آموزشوپرورش را رعایت کردهاند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند، در برخی از مسائل فرهنگی و تربیتی نیز از آموزشوپرورش سبقت گرفتهاند.
در کتاب اقتصاد پایه دهم علوم انسانی ها، آنجا که میخواهد منابع تولید را یاد بدهد، چنین نوشته شده است: «اقتصاددانان منابع تولید را بهطورکلی در سه دسته طبقهبندی میکنند: منابع طبیعی (زمین)، سرمایه و نیروی کار.»