شاید برخی تصور کنند قوانین پوشش بهخاطر هویت فرهنگی و اسلامی کشورمان محدود به ایران است؛ درصورتیکه وجود پوشش مناسب در دانشگاهها علاوه بر فرهنگ یک کشور، به عوامل دیگری نیز بستگی دارد؛ همچون دانشگاه هاروارد که از مطرحترین دانشگاههای جهان است و قوانین و مقررات خاص خود را دارد.
دانشگاه علاوه بر ماهیت علمی که دارد، بستر ظهور و بروز انجمنها، کانون و تشکلهای گوناگون دانشجویی است که بهعنوان موتور پیشران و توسعه هر دانشگاه در زمینههای مختلف محسوب میشوند.
نزدیک به 10 سال پیش نخستین مراکز تربیتی با عنوان «مدارس مسجدمحور» قد علم کردند و عدهای هم مشتاق تحصیل فرزندانشان در این مدارس شدند.
مدارس مسجدمحور آموزشی پرمحتوا را با نگاه ایرانیاسلامی دنبال میکنند. رهبر معظم انقلاب میفرمایند: نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نیست.
امروز مدارس مسجدمحور نهتنها پارامترهای آموزشوپرورش را رعایت کردهاند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند، در برخی از مسائل فرهنگی و تربیتی نیز از آموزشوپرورش سبقت گرفتهاند.
در کتاب اقتصاد پایه دهم علوم انسانی ها، آنجا که میخواهد منابع تولید را یاد بدهد، چنین نوشته شده است: «اقتصاددانان منابع تولید را بهطورکلی در سه دسته طبقهبندی میکنند: منابع طبیعی (زمین)، سرمایه و نیروی کار.»
علم به نسبت نوین «آیندهپژوهی»، شاخهای از علوم اجتماعی است. این علم در حقیقت همان دانشی است که موازی و همراستا با تاریخ پیشرفت میکند و جلو میرود. آیندهپژوهی با گذر زمان و پیوستن وقایع به تاریخ، روزبهروز رشد و در حقیقت به موازات زمان حرکت میکند.
در مهرماه سال گذشته، مسئولان آموزشوپرورش آمار کمبود 260هزار معلم را بیان میکنند. البته این آمار در طول این سالها هرگز عدد ثابتی نبوده است.
این روزها در فضای مجازی کلیپهای متعددی منتشر میشود که برخی از معلمان، دانشآموزان خود را سوژه قرار دادهاند و از حرکتها و رفتارهای آنها فیلمبرداری کرده و در این فضا منتشر میکنند؛ تصاویری که در هرکدام از آنها صورت کودکان بهخوبی مشخص و واضح است.
روز پنجشنبه است و درحالیکه همه مدارس تعطیلاند، اما اینجا برای مهدی و رحمت و بچههایش بازِ باز است. صدای بابا آمد، بابا نان داد، از یکی از کلاسهای ابتدایی، خزیده و تا چند متر آنطرف تر از کلاس شنیده میشود.
دانشآموزان دوره متوسطه اول، رغبتی به درس خواندن ندارند؛ این موضوعی است که بهتازگی مرکز آمار ایران در گزارشی که در رابطه با وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران منتشر کرده به آن پرداخته و اینگونه روایت کرده است که در میان سه دوره تحصیلی، در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بیشترین نرخ ترکتحصیل درمجموع در دوره متوسطه اول رخ داده است.
طبق آخرین آمار، اصفهان جزو پنج استان باسواد کشور است.