
پرده برمیداریم از صحنهای که بهسرعت در حال تبدیلشدن به یک عرف در دانشگاههای سراسر کشور است. دانشجویی که تا دیروقت بیدار مانده، نه برای خواندن کتابهای قطور، بلکه برای گفتوگو با یک دستیار هوشمند.

چند روز پیش سر کلاس نگارش وقتی تکالیف درس اول را برای دانشآموزانم مشخص کردم، یک نفر از وسط کلاس آرام گفت: «آقا ما که همه را باهوش مصنوعی انجام میدهیم.».

گاهی یک مدرسه، فقط محل آموزش نیست؛ بلکه نقطهای برای شکلگرفتن اندیشه، بازتعریف هویت دانشآموزی و دانشجویی، و آغاز مسیری تازه برای زیست مؤمنانه است. مدرسه علمیه مشکات از همان ابتدا با این نگاه بنا شد تا انسانهایی را تربیت کند که بتوانند با عمق علمی و توان اجرایی خود، در بطن جامعه نقشآفرینی کنند.

در نگاهی بنیادین، خانواده متولی اصلی تعلیموتربیت است و در نظام اسلامی، تعامل میان خانه، مدرسه و جامعه باید یک زیستبوم تربیتی پویا را شکل دهد.

دوران دانشجویی بیشک یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مقاطع زندگی هر فرد است که نهتنها از منظر علمی و تحصیلی، بلکه در زمینههای فرهنگی، اجتماعی و فردی نیز نقش بسیار بزرگی ایفا میکند.

مهارت سؤال پرسیدن یکی از پایههای اصلی یادگیری فعال است. تحقیقات آموزشی نشان میدهد که دانشآموزانی که سوال میپرسند، درک عمیقتری از مفاهیم دارند.

امروز هم مثل دیروز بود. ساعت هشت صبح، دم درِ دانشگاه ایستاده بودم و به ساختمانِ قدیمی نگاه میکردم که انگار خستهتر از من است. دیوارهایش ترکخورده، مثل چهرهای که از فرط رنج، خط و خطوطش عمیق شده باشد. بوی نم و کهنگی، نه بوی کتاب و هیجان یادگیری، اولین استقبالکنندهی دانشجویان است.

روزهای ابتدایی مهرماه و شروع سال تحصیلی را سپری میکنیم و آنچه که بیش از همه واضح و آشکار است، والدینی هستند که دغدغههای زیادی برای شروع سال تحصیلی و درسخواندن فرزندانشان دارند.

دهه هشتادی بودن معمولاً مصادف است با حاشیه. این نسل در کنار طرفدارانی که جسارت و شجاعتش را تحسین میکنند، منتقدانی دارد که برچسبهایی مانند راحتطلبی، مسئولیتپذیر نبودن و تنبلی را به آن میچسبانند. اما بیایید از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم؛ این نسل تا بدین جا چه چالشهایی را پشت سر گذاشته است؟

در کنفرانس خبری که به مناسبت «هفته نخبگان» و با حضور ساره گلی ریاست بنیاد نخبگان استان اصفهان برگزار شد، جزئیات گستردهای درباره تغییرات بنیادین در نحوه برگزاری مراسم، سیاستهای جدید حمایتی، و برنامههای عملیاتی برای بهرهگیری از توان نخبگان در حل مسائل استان و کشور ارائه شد. این کنفرانس بر ضرورت ایجاد بسترهای مناسب برای حضور نخبگان در عرصههای مدیریتی، صنعتی و اجتماعی تأکید کرد.

دانشگاه تنها به کلاسهای درس و امتحانات پایانترم محدود نمیشود. حیات واقعی یک دانشگاه پویا و پیشرو در فضایی خارج از این چارچوبهای سنتی جریان دارد؛ در کانونها و انجمنهای علمی. این تشکلهای دانشجویی که توسط خود دانشجویان مدیریت میشوند، نهتنها مکمل آموزشی دروس دانشگاهی هستند، بلکه به آزمایشگاهی زنده برای پرورش مهارتهای نرم، کارگروهی و تبدیل تئوری به عمل تبدیل شدهاند.

بوی ماه مهر میآید. در این میان اما هستند دانشآموزانی که لوازمالتحریر نو را باید تنها از پشت ویترینها به نظاره بنشینند.