مثل روز روشن و پرواضح است که نبود نیروی انسانی و همچنین بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی سیستم آموزشی کشور است؛ آنچنان که متولیان امر آموزش، بارها این موضوع را گوشزد کردهاند.
تلاش بهارستاننشینها برای به تعویق انداختن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکور بالاخره راه بهجایی نبرد و با تصمیم شورای نگهبان تیرشان به سنگ خورد.
آدمی در تمام مراحل زندگی خود نیاز به همدلی و درک دیگران دارد. حال تصور کنیم کودکان نابینا، ناشنوا و… که هرکدام به شکلی در دنیای خویش اسیر شدهاند، چقدر نیازمند تأمل با افرادی از جنس خود هستند.
«عملکردی» یک رویکرد است که میتوان با روشها و طرح درسهای مختلفی به اجرای آن اقدام کرد. آیا کتاب درسی نمیتواند منبعی برای کشف محتوا باشد؟ آیا تعامل دانشآموزان در مورد یک محتوا در کتاب درسی نمیتواند به برساختن ایده منجر شود؟
اگرچه رتبهبندی معلمان، پس از یک دهه بالاخره انجام شد و معلمان از این خبر خوشحال هستند، امسال نیز آموزشوپرورش مانند سالهای قبل با مشکلاتی همچون کمبود فضای فیزیکی و کمبود معلم روبهروست.
آموزشوپرورش استان اصفهان ازنظر فضای فیزیکی با کمبود جدی روبهروست و این مسئله موجب دونوبته یا حتی سهنوبتهشدن برخی مدارس شده است.
بیش از یک دهه از تعطیلی مرکز شبانهروزی ابابصیر میگذرد؛ مدرسهای که حالا دست پروردگان آن دارای وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناسبی هستند و خودشان بهراحتی میتوانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند.
در سالهای اخیر رویکرد آموزشوپرورش اصرار بر تحصیل دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی بوده است؛ موضوعی که به اذعان بسیاری از معلولان مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد.
«به چه دردمان خورد اینهمه درسی که خواندیم؟» این پرسشی است که نسل قبلی دانشآموزان، دیریازود با آن روبهرو شده یا میشوند.
پرتکرارترین واژه در تعامل با دانشآموزان، زمانی که ما تحصیل میکردیم، دست به سینه بود. تأمل در این واژه نشان میدهد تا چه حد بیعملی یادگیری منفعلانه یک ارزش تلقی میشد.
بنابر آمارهایی که بهتازگی معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش از آن خبر داده است، ۳۴ درصد دختران و ۳۱ درصد پسران دانشآموز با چالش چاقی روبهرو هستند.
مرحله دوم کنکور سراسری همچنان ادامه دارد و صبح و بعد از ظهر امروز نیز باقی داوطلبان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. آنطور که گفته شده، 65 هزار و ۷۲۱ نفر داوطلب اصفهانی در مرحله دوم کنکور شرکت کردند که البته تجربیها بیشترین متقاضی را به خود اختصاص دادهاند.