اگر به سراغ رابطه معلم و شاگرد در مدارس جهان برویم، پس اول باید از «رویه کلی» در این رابطه سخن بگوییم. واقعیت آن است که میتوان حرفهای قلمبه و زیادی زد؛ اما از آنسو، میتوان همه را خلاصه کرد.
بلافاصله بعد از صدای زنگ تفریح، خود را به من رساند؛ در حالی که صدایش زودتر از خودش آمده بود: «آقا ببخشید نمیشه به معلم ریاضی بگین که دیگه سر کلاس ننویسیم؟»
مدیر مدرسه واقعا فکر میکرد میتوان به جای مشاور برای دانش آموزان خود لینک فرستاد تا خودشان روش مطالعه را یاد بگیرند، به آینده شغلی خود فکر کنند، با تستزدن خودشناس شوند و علاقهسنجی کنند.
دانشآموزان، صاحب تلفن همراه میشوند و دیگر گوششان به درس و کتاب درسی بدهکار نیست؛ این یک فرایند رایج در بسیاری از مدارس ایران است.
عصرها که میشود، صدای خنده دانشآموزان در حیاط مدرسه، محله را پر میکند و فریادهای پر از شورونشاطشان به هوا میرسد؛ فریادهایی آغشته به شادی و هیجان که مخصوص دوران کودکی است و حالا چندماهی است که به خاطر کنارهمبودن و بازیهای جمعی در خلال عصر ورزش بیشتر هم شده است.
ورود گوشی همراه به زندگی دانشآموزان بسیاری از مدارس را دچار ابهام کرد. از سویی بخش مهمی از ساعات روز دانشآموز به کار با گوشی اختصاص مییابد و از سوی دیگر والدین از مدرسه انتظار دارند برنامه دانشآموز را به گونهای پر کند که کمتر سراغ گوشی برود.
مثل روز روشن و پرواضح است که نبود نیروی انسانی و همچنین بحران بازنشستگی در آموزش و پرورش، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی سیستم آموزشی کشور است؛ آنچنان که متولیان امر آموزش، بارها این موضوع را گوشزد کردهاند.
تلاش بهارستاننشینها برای به تعویق انداختن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با کنکور بالاخره راه بهجایی نبرد و با تصمیم شورای نگهبان تیرشان به سنگ خورد.
آدمی در تمام مراحل زندگی خود نیاز به همدلی و درک دیگران دارد. حال تصور کنیم کودکان نابینا، ناشنوا و… که هرکدام به شکلی در دنیای خویش اسیر شدهاند، چقدر نیازمند تأمل با افرادی از جنس خود هستند.
«عملکردی» یک رویکرد است که میتوان با روشها و طرح درسهای مختلفی به اجرای آن اقدام کرد. آیا کتاب درسی نمیتواند منبعی برای کشف محتوا باشد؟ آیا تعامل دانشآموزان در مورد یک محتوا در کتاب درسی نمیتواند به برساختن ایده منجر شود؟
اگرچه رتبهبندی معلمان، پس از یک دهه بالاخره انجام شد و معلمان از این خبر خوشحال هستند، امسال نیز آموزشوپرورش مانند سالهای قبل با مشکلاتی همچون کمبود فضای فیزیکی و کمبود معلم روبهروست.
آموزشوپرورش استان اصفهان ازنظر فضای فیزیکی با کمبود جدی روبهروست و این مسئله موجب دونوبته یا حتی سهنوبتهشدن برخی مدارس شده است.