پس از پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۱، درخواست عضویت ایران در «بریکس» به عقیده برخی از تحلیلگران، میتواند گام بعدی برای حرکت به سمت شرق باشد.