آغاز فصل مشترک همکاری تخت‌فولاد_وادی‌السلام

روز گذشته آیین نکوداشت تخت‌فولاد با حضور شهرداران نجف و کوفه و جمعی از مدیران شهری در عمارت تاریخی سعدی برگزار و از کتابخانه دیجیتال مجموعه تخت‌فولاد رونمایی شد. در این آیین، برخی از مدیران صحبت کردند.

تاریخ انتشار: 13:51 - شنبه 1402/03/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
آغاز فصل مشترک همکاری تخت‌فولاد_وادی‌السلام

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته آیین نکوداشت تخت‌فولاد با حضور شهرداران نجف و کوفه و جمعی از مدیران شهری در عمارت تاریخی سعدی برگزار و از کتابخانه دیجیتال مجموعه تخت‌فولاد رونمایی شد. در این آیین، برخی از مدیران صحبت کردند.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: تجارب ارزشمند اصفهان در سامان‌دهی تخت‌فولاد را به اشتراک می‌گذاریم

هویت و شخصیت، عناصری دارد که اگر از آن حفاظت نشود، شخصیت شهر آسیب می‌بیند. ارزش هر شهر به داشته‌های آن است، داشته‌هایی که به شخصیت و هویت شهر برمی‌گردد.

تجارب ارزشمندی در سامان‌دهی تخت‌فولاد و مکتوب و ضبط‌کردن تاریخ این سرزمین با عنوان «دانشنامه» داریم و در این راستا آمادگی داریم تجارب ارزشمندمان را با آرامستان وادی‌السلام به اشتراک بگذاریم.

مؤلفه هویتی اصفهان، تاریخ، علما، رجال شهر، ادبیات و معماری آن است. در این راستا هرکدام از این عناصر مورد بی‌احترامی و بی‌توجهی قرار گیرد، آینده شهر پرخطر خواهد بود.

مجموعه تخت‌فولاد یکی از ریشه‌های قوی اصفهان است. از افرادی که در سال‌های نه‌چندان دور بنای حفاظت، مراقبت و احیای تخت‌فولاد را گذاشتند، تشکر می‌کنم؛ درواقع از ادوار گذشته بنای مدیریت تخت‌فولاد بر احیا و حفظ این مجموعه مذهبی تاریخی معنوی گذاشته شده است.

مجموعه تخت‌فولاد در مسیر تخریب تدریجی بود و اگر اراده‌ای برای شکل‌گیری مدیریت مجموعه تخت‌فولاد نبود، بسیاری از آثار از بین رفته بود؛ اما گذشتگان بنای این مجموعه را گذاشتند و زنجیره خدمت را تشکیل دادند و این امانت امروز به دست ما رسیده است؛ همچنین از تدوین‌کنندگان دانشنامه تخت‌فولاد قدردانی می‌کنم.

دانشنامه تخت‌فولاد این مجموعه را به میراث مکتوب ماندگار تبدیل کرده است. با خواهرخواندگی میان دو شهر نجف و اصفهان اتفاقی مبارک برای امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو مجموعه تخت‌فولاد و وادی‌السلام شکل می‌گیرد؛ آرامستان‌هایی که نقطه اشتراک بسیاری دارند.

این تفاهم‌نامه خواهرخواندگی به رشد و خوانش این دو نقطه در جهان کمک می‌کند. همه ما مفتخر و ارادتمند به ساحت آقا امیرالمؤمنین(ع) هستیم و امیدواریم در مسیر این همراهی و مشارکت بتوانیم ذره‌ای از دین خودمان را به جهان تشیع ادا کنیم.

عدی عبدالصاحب طویرالخالدی، شهردار نجف اشرف: درصددیم تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو قبرستان تخت‌فولاد و وادی‌السلام را امضا کنیم

تخت‌فولاد پس از آرامستان وادی‌السلام دومین قبرستان مقدس در جهان به‌شمار می‌رود. روابط زیادی میان این دو جایگاه مقدس وجود دارد؛ شهدا نیز در دو آرامستان دفن شده‌اند.

با همه عزت و احترام به اصفهان آمدیم تا یادداشت تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو قبرستان تخت‌فولاد و وادی‌السلام را امضا کنیم. لازم است ارتباط بین دو شهر اصفهان و نجف باتوجه‌به ارتباطی که میان تاریخ دو آرامستان وادی‌السلام و تخت‌فولاد وجود دارد، استمرار داشته باشد.

اصغر منتظرالقائم، استاد دانشگاه و مؤلف دانشنامه تخت‌فولاد: این مجموعه سمبل هویت ایرانی‌اسلامی است

اصفهان، سمبل مقاومت و ایستادگی است؛ تخت‌فولاد نیز نماد مقاومت است. در این راستا توانستیم بعد از ۴۳ سال این میراث گران‌بها را حفظ کنیم. بیش از هفت‌هزار شهید در اصفهان مدفون هستند که به‌واسطه آن‌ها فرهنگ ایستادگی، مقاومت، فداکاری و استقلال معنا گرفته است.

تخت‌فولاد میراث ناملموس هنر اسلامی است که با شاهکار الکترونیک و هوش مصنوعی می‌توان آن را به جوانان معرفی کرد. تخت‌فولاد سمبل هویت ایرانی‌اسلامی است؛ درواقع این سرزمین عامل ارتباطات بین‌المللی میان علمای شیعه در اصفهان و نجف است. گاهی اصفهان مرکز علوم شیعی و گاهی نجف این عنوان را داراست.

ابراهیم عمرانی، مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت‌فولاد اصفهان: درصددیم بخشی از هویت تخت‌فولاد را به آرامستان باغ رضوان منتقل کنیم

امسال برای اولین‌بار این ایده مطرح شد که ۲۶ خرداد سالروز ثبت ملی تخت‌فولاد به‌عنوان روز نکوداشت معرفی شود. باتوجه‌به ارادت مدیران شهری به این سرزمین درصددیم بخشی از هویت تخت‌فولاد را در آرامستان باغ رضوان تجلی ببخشیم و درواقع به‌نوعی هویت شهر را به قبرستان عمومی شهر منتقل کنیم.

وقتی سخن از تخت‌فولاد می‌شود، صرفا صحبت از قبرستان ساده نیست؛ بلکه موضوع هویت و شناسنامه شهر است. اگر عمیق تخت‌فولاد را مطالعه کنیم، این سرزمین پر از رمزوراز است. به دنبال بهانه‌های مختلف هستیم که تخت‌فولاد را برای مردم ترجمه و خوانا کنیم.

در این راستا، رویدادهایی در این مجموعه طراحی شده و از یک سال‌ونیم گذشته نیز برنامه‌ها در موضوع گردشگری و زیارتی قوت گرفته و پررنگ‌تر شده است.

براین‌اساس از نمادها و ظرفیت‌های معماری و حجاری تخت‌فولاد در آرامستان باغ رضوان استفاده می‌کنیم. ضروری است که انتقال هویت تخت‌فولاد شکل بگیرد. هرکدام در هر جایگاهی هستیم، باید سهم و دین خود را به این پهنه تاریخی ادا کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 2 =