ناتوانی شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان از دریافت وام اشتغال‌زایی:

وام دانش‌بنیان‌ها پشت سد بانک‌ها

بانک‌ها با هزارویک بهانه برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به دانش‌بنیان‌های اصفهان سنگ‌اندازی می‌کنند. این سخت‌گیری‌ها منجر شده تا بسیاری از دانش‌بنیان‌ها از خیر دریافت این وام بگذرند.

تاریخ انتشار: 09:45 - یکشنبه 1402/03/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وام دانش‌بنیان‌ها پشت سد بانک‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ بانک‌ها با هزار و یک بهانه برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به دانش‌بنیان‌های اصفهان سنگ‌اندازی می‌کنند. این سخت‌گیری‌ها منجر شده تا بسیاری از دانش‌بنیان‌ها از خیر دریافت این وام بگذرند.

قرار بود به‌ازای هر نفر اشتغال‌زایی در شرکت‌های دانش‌بنیان مبلـغ 150 میلیون تومان به کارفرمایان این شرکت‌ها تعلق بگیرد؛ اما فعلاخبری از پرداخت وام نیست!

کمبود نقدینگی از معضلات اصلی دانش‌بنیان‌هاست. این معضل باعث شده تا بسیاری از ایده‌های آن‌ها به مرحله تولید و ارائه محصول به بازار نرسد؛ چه برسد به اینکه این شرکت‌ها بخواهند اشتغال‌زایی داشته باشند.

از سوی دیگر، نیاز به نیروی متخصص و خلاق در این شرکت‌ها احساس می‌شود؛ به همین منظور، طرح اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی به دانش‌بنیان‌ها تصویب شد تا کمک‌حال این فعالان باشد. با این حال بانک‌ها با بهانه‌های مختلف برای پرداخت وام اشتغال‌زایی به‌نوعی وقت‌کشی می‌کنند.

سخت‌گیری بانک‌ها برای وثیقه و ضمانت

یکی از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان که در زمینه تولید سنگ مصنوعی فعالیت دارد، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: دی‌ماه سال گذشته درخواست تسهیلات دادیم که به ما اعلام کردند تا آخر سال پرداخت می‌کنند؛ سپس مجدد اعلام کردند که در نهایت تا فروردین‌ماه این تسهیلات پرداخت می‌شود؛ اما تا الان که خردادماه است تسهیلاتی به شرکت ما اعطا نشده است.

دهقانی عنوان می‌کند: برای 7 نفر اشتغال‌زایی کردیم و تقاضای وام یک‌ میلیارد تومانی داشتیم؛ اما بانک‌ها سخت‌گیری‌های زیادی برای اعطای وام انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال برای وثیقه و وجه تضامن شرایط سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌کنند.

وقت‌کشی بانک‌ها برای پرداخت وام

از سوی دیگر، یکی از فعالان دانش‌بنیان اصفهان که در زمینه فنی‌مهندسی فعالیت می‌کند، به مبلغ پایین تسهیلات اشتغال‌زایی گلایه دارد.

مرادیان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: به ازای هر نفر قرار است 150 میلیون تومان وام دریافت کنیم؛ یعنی در مجموع ما برای س ه‌نفر درخواست 450میلیون تومان تسهیلات کردیم، دی‌ماه سال گذشته ما درخواست وام کردیم؛ ولی تا الان تسهیلاتی به ما پرداخت نکرده‌اند.

او عنوان می‌کند: اول اینکه این 450 میلیون تومان برای اشتغال‌زایی یک‌نفر هم کافی نیست؛ چه برسد به اشتغال‌زایی برای سه نفر! قرار نیست ما صدقه بگیریم، بلکه قرار است تسهیلاتی دریافت کنیم که واقعا به روند اشتغال‌زایی‌مان کمک کند.

این فعال دانش‌بنیان خاطرنشان می‌کند: فرایند وام‌گرفتن وقتی به بانک می‌رسد، بازی‌ها شروع می‌شود. ما حدود 100 صفحه مدارک آماده کردیم؛ ولی بانک برای پرداخت تسهیلات 3 تا 4 ماه ما را معطل کرد تا اینکه پروانه بهره‌برداری ما منقضی شد. بانک بهانه می‌آورد که پروانه بهره‌برداری شما منقضی شده؛ این در حالی است که بانک برای پرداخت تسهیلات تأخیر داشته؛ ولی به‌هیچ‌عنوان زیر بار نمی‌رود.

بانک‌ها دستورالعمل شخصی‌شان را پیاده می‌کنند

امیریان، یکی دیگر از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی سخت‌گیری‌های زیادی دارند؛ به‌عنوان مثال یکی از بهانه‌هایشان این است که طرح کسب‌وکارتان را به ما اعلام کنید. ما هم طرح کسب‌وکارمان را اعلام کردیم؛ ولی مجدد بانک به ما گفت که طرحتان را باید مفصل‌تر کنید! به‌این ترتیب بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وقت‌کشی می‌کنند.

این فعال شرکت دانش‌بنیان عنوان می‌کند: ما سال گذشته حدود یک‌ میلیارد تومان درخواست تسهیلات اشتغال‌زایی کردیم. این مبلغ تسهیلات، چندان هم زیاد نیست؛ اما در کمال تأسف بانک‌ها دستورالعمل‌های شخصی خودشان را اعمال کرده و از دستوراتی که برای پرداخت وام اشتغال‌زایی به آن‌ها می‌شود، سرپیچی می‌کنند.

یکی دیگر از فعالان دانش‌بنیان اصفهان که در زمینه سلامت فعالیت می‌کند نیز به اصفهان‌زیبا» می‌گوید: قبل از عید قرار بود 4 میلیارد تومان تسهیلات به ما پرداخت شود. همان موقع اعلام کردند که مدارکتان را تحویل دهید. ما هم مدارکمان را به بانک تحویل دادیم. بانک مرجع هم سپه بود؛ ولی بعد از گذشت چندین ماه هنوز در کارهای مقدماتی گیر کرده‌ایم و بانک به دلایل مختلف کارمان را پیش نمی‌برد.

دانش‌بنیان‌ها از کدام ارگان‌ها مطالبه کنند؟

راه رونق تولید و کارآفرینی از مسیر ملزم‌کردن بانک‌ها برای حمایت از تولیدکنندگان می‌گذرد. تولیدکنندگانی که با وجود افزایش هزینه‌هایشان در شرایط تورمی به دنبال تأمین نقدینگی هستند. موضوع سخت‌گیری بانک‌های اصفهان برای دادن تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها را از سمت استانداری پیگیری کردیم.

در این باره مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان به«اصفهان‌زیبا» می‌گوید: فعالان اقتصادی برای دریافت وام اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها باید در گام نخست از طرف شهرک علمی‌تحقیقاتی پیگیری کنند؛ اگر به نتیجه نرسید، از طریق فرمانداری شهرستان پیگیر باشند و اگر از این مسیر هم به نتیجه نرسیدند، به استانداری مراجعه کنند؛ چون طرح‌های کارفرمایی از طریق کارگروه شهرستان مصوب شده است.

احسان شهیر تأکید می‌کند: مصوبه پرداخت وام اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها تا پایان سال گذشته فرصت داشته؛ ولی بعد از آن هم مصوب شد که بانک‌ها تا پایان تیرماه فرصت پرداخت این وام را دارند.

او تأکید می‌کند: دانش‌بنیان‌ها برای دریافت وام اشتغال‌زایی باید تمامی مدارکشان تکمیل شده باشد و پیگیر کارشان باشند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: بودجه این وام برای حوزه اشتغال است و اولویت ما برای پرداخت وام شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. با این شرکت‌ها نیز جلساتی برگزار شده و اعتباراتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + هجده =