مستأجران توان پرداخت رهن و اجاره مناطق داخل شهر را ندارند:

کوچ مستأجران به شهرک‌های اطراف اصفهان

رفت‌وآمد مستأجران به بنگاه‌های املاک در فصل جابه‌جایی‌ها زیاد شده؛ ولی با اطلاع از قیمت رهن و اجاره‌ها نهایتا دست از پا درازتر برمی‌گردند و تصمیم می‌گیرند که راهی مجتمع‌های آپارتمانی و حاشیه شهر شوند.

تاریخ انتشار: 08:59 - دوشنبه 1402/03/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کوچ مستأجران به شهرک‌های اطراف اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ رفت‌وآمد مستأجران به بنگاه‌های املاک در فصل جابه‌جایی‌ها زیاد شده؛ ولی با اطلاع از قیمت رهن و اجاره‌ها نهایتا دست از پا درازتر برمی‌گردند و تصمیم می‌گیرند که راهی مجتمع‌های آپارتمانی و حاشیه شهر شوند.

این روزها درصد زیادی از مستأجران اصفهانی راهی مناطقی همچون شهرک سیمرغ، شهرک ولیعصر، شهرک کوثر، شهرک امام حسین(ع)، بهارستان، مجلسی و مناطقی ازاین‌دست شده‌اند.

در این مناطق رهن و اجاره‌ها حدود 20 تا 30 درصد نسبت به سایر مناطق شهر اصفهان کمتر است. در شرایطی که حقوق دریافتی مستأجران کفاف پرداخت رهن و اجاره‌های سرسام‌آور امسال را نمی‌دهد، آن‌ها ناچارند به این مناطق نقل‌مکان کنند.

مالکان زیر بار مصوبه نمی‌روند!

اردیبهشت‌ماه امسال بود که دولت در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در سال جاری را برای کلان‌شهرها 20 درصد تصویب کرد. اما امسال هم مثل سال‌های گذشته گوش املاکی‌ها و مالک‌ها به این مصوبات بدهکار نیست و دل‌بخواهی قیمت رهن و اجاره را تعیین می‌کنند.

آشفته‌بازار اجاره تا جایی پیش رفته که برخی بهارستان‌نشین‌ها هم با صراحت اعلام کرده‌اند که مبلغ زیادی از هزینه خانوارها صرف تأمین مسکن می‌شود. تا جایی که علی خضریان، سخن‌گوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفته است: قیمت فعلی اجاره‌بها هیچ تناسبی با درآمد اکثریت خانوارها ندارد.

حالا این روزها مستأجران به‌دنبال واحدهایی با رهن زیر 100 میلیون تومان و اجاره‌هایی حول‌وحوش 3 میلیون تومان هستند. ولی پیدا کردن واحدهایی با این مشخصات سخت شده و مالکان زیر بار این قیمت‌ها نمی‌روند. در این شرایط کارگران با حداقل حقوق 8 میلیون تومان از پس پرداخت اجاره و هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند. گاهی تمام حقوق دریافتی‌شان باید صرف پرداخت اجاره شود!

بررسی‌های خبرنگار «اصفهان‌زیبا» نشان می‌دهد قیمت واحدهای آپارتمانی با متراژ پایین، یعنی حدود 60 متر در مناطق مختلف اصفهان از قدرت خرید کارمندان و کارگران خارج است. واحدهای با متراژ بیشتر به‌ مراتب قیمت رهن و اجاره بالاتری دارند و از گزینه‌های انتخاب مستأجران خط‌ خورده است.

100 میلیون تومان؛ کف قیمت رهن

یک واحد آپارتمانی 60 متری در منطقه خانه‌ اصفهان 100 میلیون تومان رهن و 6 میلیون تومان اجاره خورده است. املاکی‌های این منطقه اعلام می‌کنند برای رهن کامل یک واحد 100 متری در خانه اصفهان مستأجران باید 500 میلیون تومان پول داشته باشند. قیمت رهن و اجاره در منطقه خانه‌ اصفهان 40 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

در منطقه شهید چمران رهن یک واحد آپارتمان 80 متری 100 میلیون تومان و قیمت اجاره معادل با 4 میلیون تومان است. یک واحد آپارتمان 120 متری در این منطقه نیز با رهن 200 میلیون تومان و اجاره 5 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد.

این‌طور که بنگاه‌های املاک این منطقه می‌گویند مالکان دل‌بخواهی قیمت رهن و اجاره را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند و به همین دلیل نمی‌توان اعلام کرد در این منطقه چنددرصد در مقایسه با سال گذشته رهن و اجاره افزایش یافته است.

در منطقه کاوه اصفهان، مستأجران برای رهن یک واحد آپارتمان 100 متری باید 300 میلیون تومان رهن و 5 میلیون تومان اجاره پرداخت کنند.

در منطقه رباط یک واحد آپارتمان 60 متری با رهن 100 میلیون تومان و اجاره 4 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. همچنین مستأجران برای یک‌واحد 100 متری باید معادل 100 میلیون تومان رهن و 5 میلیون و 500 هزار تومان اجاره پرداخت کنند. به گفته بنگاه‌های این منطقه رهن و اجاره در منطقه رباط اصفهان 70 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

در منطقه لاله اصفهان نیز مستأجران برای رهن یک واحد آپارتمان 60 متری حدود 60 میلیون تومان رهن و چهارمیلیون تومان اجاره باید پرداخت کنند. قیمت رهن یک واحد آپارتمان با متراژ 100 متر نیز در این منطقه 100 میلیون تومان و مبلغ اجاره ماهانه سه‌میلیون تومان اعلام می‌شود.

در منطقه شهیدکشوری اصفهان مستأجران برای رهن یک‌واحد آپارتمان 60 متری معادل 100 میلیون تومان رهن و 5 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند. رهن یک آپارتمان 100 متری نیز در منطقه شهید کشوری اصفهان معادل با 200 میلیون تومان و اجاره این واحد آپارتمان نیز معادل با 6 میلیون تومان است. به گفته بنگاه‌داران رهن و اجاره در این منطقه 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در منطقه پروین نیز یک واحد 100 متری با رهن 180 میلیون تومان و اجاره 5 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد.

در منطقه زینبیه اصفهان نیز مستأجران اصفهانی برای رهن یک واحد آپارتمان 60 متری حدود 100 میلیون تومان و دو میلیون تومان اجاره باید پرداخت کنند. رهن یک واحد آپارتمان 100 متری در منطقه زینبیه معادل با 200 میلیون تومان و اجاره این واحد سه‌میلیون تومان برای مستأجران تمام می‌شود.

در منطقه شریف واقفی اصفهان نیز یک واحد با متراژ 100 متر با رهن 100 میلیون تومان و اجاره ماهانه 10 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. رهن یک واحد آپارتمان با متراژ 60 متر نیز در این منطقه معادل با 50 میلیون تومان و اجاره ماهانه 5 میلیون تومان است.

در منطقه نورباران نیز رهن یک واحد آپارتمان 100 متری حدود 200 میلیون تومان و اجاره ماهانه پنج‌میلیون تومان آب می‌خورد.

اجاره 19 میلیون تومانی در مرداویج اصفهان

در مناطق بالاشهر اصفهان اما رهن و اجاره سرسام‌آور است. این‌طور که املاکی‌ها می‌گویند، در فصل جابه‌جایی‌ها عرضه فایل‌ها کاهش یافته است؛ چون مستأجران به‌دنبال تمدید قراردادهایشان هستند. درواقع اگر قراردادشان را تمدید کنند، 40 درصد به مبلغ رهن و اجاره آن‌ها اضافه می‌شود و اگر به دنبال خانه جدید برای رهن و اجاره بگردند ناچارند دوبرابر قیمت رهن و اجاره سال گذشته را پرداخت کنند. در این شرایط ترجیح می‌دهند قراردادشان را تمدید کنند.

رهن یک واحد آپارتمان 60 متری در منطقه مرداویج اصفهان 200 میلیون تومان و اجاره این واحد معادل با 14 میلیون تومان است. یک واحد آپارتمان با متراژ 100 متر در این منطقه معادل با 300 میلیون تومان و اجاره این واحد حدود 19 میلیون تومان آب می‌خورد. املاکی‌های این منطقه اعلام می‌کنند رهن و اجاره در مرداویج 150 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

مستأجران در منطقه شیخ‌صدوق نیز برای یک واحد 60 متری باید 150 میلیون تومان رهن و 15 میلیون تومان اجاره پرداخت کنند. در منطقه آپادانای اصفهان نیز یک واحدآپارتمانی با متراژ 60 متر با رهن 100 میلیون تومان و اجاره 10 میلیون تومان در اختیار مستأجران قرار می‌گیرد. رهن یک واحد 100 متری نیز در منطقه آپادانا معادل با 200 میلیون تومان و اجاره آن معادل با 15 میلیون تومان است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت + 13 =