مشکلات روستاهای شهرستان شاهین‌شهر و میمه روی میز مسئولان

نشست بررسی مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان با حضور سرپرست فرمانداری شهرستان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و بخشدار بخش میمه در روستای کلهرود برگزار شد.

تاریخ انتشار: 15:42 - چهارشنبه 1401/10/14
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلات روستاهای شهرستان شاهین‌شهر و میمه روی میز مسئولان

سرپرست فرمانداری در نشست بررسی مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان ضمن تقدیر از حضور مسئولان، با اشاره به اهمیت رسیدگی میدانی به موضوعات عمرانی و خدماتی گفت: اولویت دولت سیزدهم اجرای طرح‌های مختلف با هدف ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مردم است و مسئولان باید با رویکرد تبیینی در اطلاع‌رسانی از این اقدامات باعث افزایش امیدآفرینی در جامعه شوند.

حمیدرضا نجفی اکتفاکردن به منابع و اعتبارات موجود از فروش نفت را رویکردی نادرست خواند که مصرف‌گرایی را به همراه دارد و در درازمدت منجر به بروز مشکلاتی در حوزه فرهنگ، رویه نادرست در سبک زندگی، و کم‌کردن انگیزه نیروی متخصص کار جامعه خواهد شد.

او تحقق رویکرد اقتصاد درون‌زا با تکیه بر داشته‌های موجود در منطقه را عاملی مهم در راستای برون‌رفت از مشکلات و کمبودها در حوزه روستایی بیان کرد و افزود: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که اشتغال روستایی و معیشت مردم روستا در اولویت قرار گیرد.

چرا که معتقدیم تحقق این دوعامل باعث رونق در روستا و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها خواهد شد. نجفی گفت: در هر روستا مزیت‌های نسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار وجود دارد که می‌توان با تکیه به همین قابلیت‌ها نسبت به معرفی یک محصول محوری برای روستا اقدام کرد و زمینه دستیابی دهیاری‌ها به خودکفایی مالی را به‌وجود آورد.

او افزود: انتظار مدیریت شهرستان شناسایی این ظرفیت و قابلیت‌های خاص روستاست که باید با همکاری دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا عملیاتی شود وقطعا مدیریت شهرستان از آن حمایت خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری نیز در این نشست با برشمردن برخی وظایف دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا ،خواستار اجرای فعالیت‌ها و اقدامات براساس سازوکار مشخص و عمل به قوانین و دستورالعمل ها در حوزه‌های فنی و مالی شد.

او در ادامه بر ایجاد کمیته‌ای با عنوان «سرمایه‌گذاری و درآمد پایدار در روستاها و با هدف شناسایی ظرفیت‌های شاخص روستایی در حوزه‌های معادن، نواحی صنعتی، گردشگری» تأکید کرد. در ادامه این نشست، هریک از دهیاران مسائل و چالش‌های پیش‌رو در حوزه کاری خود را مطرح کردند.

شایان ذکر است، برگزاری جلسه آموزشی دهیاران با رویکرد راهکارهای ایجاد درآمد پایدار روستایی و بازدید از چندین طرح روستایی از دیگر برنامه‌ها در این جلسه بود.

مهارت‌محوری دانشگاه‌ها؛ موتور محرکه اقتصاد شاهین‌شهر

سرپرست فرمانداری شاهین‌شهر و میمه در جلسه شورای آموزش و پرورش شاهین‌شهر با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) وگرامیداشت سالروز بصیرت و میثاق امت با ولایت، طی سخنانی از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر زندگی انسان نام برد.

حمید رضا نجفی افزود: اگر این فناوری درست و قانونمند، با ارائه مطالب مفید استفاده شود می‌تواند ابعاد و مهارت‌های اجتماعی افراد و به‌خصوص دانش‌آموزان را ارتقا و به‌عنوان یک فرصت به حساب آید.

او بر فراهم‌سازی فضا و ساختاری ویژه در چارچوب فرهنگ اسلامی‌ایرانی و در راستای استفاده مناسب از فضای مجازی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های احتمالی این حوزه در شهرستان توسط آموزش‌وپرورش و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تنوع‌بخشی در محیط‌های یادگیری برای جذب دانش‌آموزان افزود: «ایده‌های جدید برای افزایش جاذبه در محیط‌های آموزشی با دو رویکرد علمی و فرهنگی از مواردی است که شورای آموزش و پرورش می‌تواند در آن تأثیرگذار باشد.

او استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های مستقر در شهرستان و انعقاد تفاهم نامه به‌منظور حرکت به سمت مهارت محوری، خلاقیت و کارآفرینی، آشنایی دانش‌آموزان با محیط علمی، امکانات و فضاهای آموزشی و نیز رشته‌های مختلف دانشگاهی به منظور هدایت تحصیلی و آینده شغلی دانش آموزان را از مصادیق رویکرد علمی و برگزاری اردوهای فرهنگی و بازدید از اماکن تاریخی شهرستان به‌منظور آشنایی با فرهنگ و آداب و سنن بومی را از مصادیق رویکرد فرهنگی در موضوع تنوع بخشی تحصیلی بیان کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + بیست =