لیگ قهرمانان آسیا مسیری برای عبور از حاشیه‌هاست:

حمله زمینی سپاهان به نیروی هوایی

فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی امشب برای سپاهان ایران آغاز خواهد شد که این باشگاه در طول هفته گذشته روزهای پرحاشیه و جنجالی را پشت سر گذاشت.

تاریخ انتشار: 11:26 - دوشنبه 1402/06/27
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
حمله زمینی سپاهان به نیروی هوایی

به گزارش اصفهان زیبا؛ فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی امشب برای سپاهان ایران آغاز خواهد شد که این باشگاه در طول هفته گذشته روزهای پرحاشیه و جنجالی را پشت سر گذاشت و اعلام حکم غیرمنتظره کمیته انضباطی مبنی بر کسر چهار امتیاز و جریمه ۴۰ میلیاردی باعث شد تا سپاهانی‌ها در روزهایی که باید تمام تمرکز خودشان را برای آماده‌سازی تیم فوتبال صرف کنند، مشغول صدور بیانیه و پاسخ‌گویی به ارکان کمیته انضباطی و سازمان لیگ فوتبال ایران باشند.

این حکم که از نظر هواداران سپاهان ظلمی آشکار به نماینده فوتبال اصفهان بوده آن‌قدر سنگین و عجیب‌غریب بود که برای چند روزی همه را در شوک فرو برد.

بااین‌حال حکم کمیته انضباطی ربطی به بازی سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ندارد و نماینده فوتبال ایران باید امشب از حقانیت و شایستگی فوتبال ملی ایران در سطح قاره کهن دفاع کند.

البته سپاهانی‌ها در قرعه‌کشی رقابت‌ها خوش‌شانس بودند و اولین بازی گروهی نماینده فوتبال ایران امشب در برابر حریف نه‌چندان قدرتمند عراقی می‌تواند یک شروع خوب را برای سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا رقم بزند.

سپاهان در شرایطی امشب از 19:30 به دیدار حریف عراقی خودش خواهد رفت که گفته می‌شد شش بازیکن سپاهان یعنی رضا شکاری، رضا اسدی، پیام نیازمند، احسان پهلوان، کاوه رضایی و هادی محمدی به خاطر مشکلاتی که در بحث قراردادهای داخلی‌شان ایجاد شده، حق بازی در آسیا را ندارند؛ اما با اعلام سرپرست سپاهان این بازیکنان مشکلی برای همراهی تیمشان نخواهند داشت و می‌توانند حضور در آسیا را تجربه کنند.

از طرف دیگر دابو و آل‌کثیر دو بازیکن جدید سپاهان هستند که هنوز قرارداد آن‌ها در سازمان لیگ به ثبت نرسیده ولی هر دو نفر در برابر زنیت روسیه به میدان رفتند و هنوز به‌صورت دقیق مشخص نیست که آیا با مشکلات پیش‌آمده این دو نفر امکان همراهی سپاهان در برابر حریف عراقی را پیدا خواهند کرد یا خیر؛ چون به‌هرحال هرگونه تخلف انضباطی می‌تواند برای نماینده فوتبال ایران گران تمام شود.

البته بهتر است که نماینده فوتبال ایران قبل از بازی امشب استعلام لازم را برای این هشت نفر انجام دهد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

سپاهان و الاتحاد در کورس

روزی که قرعه‌کشی رقابت‌های مرحله گروهی انجام شد، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که جنگ صدرنشینی در گروه سوم بین دو تیم الاتحاد و سپاهان به‌عنوان تیم‌های مدعی عربستانی و ایرانی خواهد بود و به همین خاطر عملکرد این دو تیم مدعی در برابر بقیه هم‌گروه‌ها می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

الاتحاد قهرمان فصل گذشته لیگ حرفه‌ای عربستان که پس از ۱۴ سال ناکامی موفق شد بالاتر از تیم‌های النصر و الهلال جام قهرمانی را به دست بیاورد، در این فصل همانند دیگر تیم‌های متمول عربستانی خریدهای بزرگی انجام داده است.

از مهم‌ترین خریدهای ببرهای آسیا می‌توان به کریم بنزما، انگولو کانته، فابینیو و ژوتا اشاره کرد.

الاتحاد یکی از باشگاه‌های قدیمی و پرافتخار عربستان نیز به شمار می‌رود که ۹۶ سال قبل در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد و تاکنون ۹ جام قهرمانی لیگ عربستان، یک جام سوپرکاپ و ۸ جام حذفی را در ویترین افتخارات خود قرار داده است.

این تیم در حالی برای چهاردهمین بار در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا می‌کند که سابقه دو قهرمانی متوالی در این مسابقات طی سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ را در کارنامه خود دارد. هدایت این تیم برعهده نونو اسپریتو سانتو سرمربی ۴۵ ساله پرتغالی است که سابقه مربیگری در تیم‌های تاتنهام، والنسیا، پورتو و ولورهمپتون را دارد.

سپاهان سابقه شش رویارویی با الاتحاد را در لیگ قهرمانان آسیا دارد که سه برتری سهم هریک از تیم‌ها شده است. آخرین تقابل دو تیم به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد؛ جایی که طلایی‌پوشان اصفهانی موفق شدند دیدار رفت را با نتیجه دو بر صفر برنده‌شده و در بازی برگشت نیز با نتیجه چهار بر صفر نماینده عربستان را مغلوب کنند. حالا الاتحاد انگیزه‌های بالایی برای انتقام گرفتن از شاگردان ژوزه مورایس دارد.

البته خیلی از هواداران سپاهان در انتظار میزبانی تیمشان از ستاره‌های الاتحاد مثل کریم بنزمای فرانسوی هستند؛ اما برای تیمی که هر چهار بازی ابتدایی خودش در لیگ برتر را با برد پشت سر گذاشته بازی‌های آسیایی می‌تواند یک چالش جدید باشد و مورایس دوست دارد تا نوار پیروزی‌های داخلی تیمش به قاره آسیا هم گره بخورد.

حریف متوسط عراقی

نیروی هوایی عراق، اولین حریف سپاهان ایران در لیگ قهرمانان آسیا تیم آن‌چنان قدرتمندی نیست و فصل گذشته با ۲۰ امتیاز کمتر از الشرطه در رتبه دوم لیگ برتر عراق قرار گرفت. نیروی هوایی یکی از تیم‌های قدیمی و پرافتخار عراق محسوب می‌شود و هشتمین حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند.

این تیم سابقه شش بار قهرمانی در لیگ برتر عراق را در کارنامه خود دارد و سه بار در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ قهرمان ای‌اف‌سی کاپ آسیا شده است. این تیم سابقه تقابل با سپاهان را ندارد اما سابقه هم‌گروهی با تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را در سال‌های ۲۰۰۸ با سایپا و ۲۰۲۱ با تراکتور داشته که در سال ۲۰۰۸ بعد از سایپا در رتبه دوم قرار گرفت و از صعود به مرحله حذفی بازماند.

همچنین در سال ۲۰۲۱ نیز تنها با ۲ امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت. الزورا و نیروی هوایی عراق دو تیم قدیمی این کشور محسوب می‌شوند که بیشتر ستاره‌های فوتبال عراق در یکی از این دو تیم به فوتبال آسیا معرفی شدند.

هدایت این تیم بر عهده ایوب اودیشو ۶۲ ساله عراقی است که برای ششمین بار بر روی نیمکت این تیم قرار می‌گیرد.

ناشناخته‌های ازبک

به‌جز دو حریف عربی، سپاهان یک حریف ناشناخته ازبکستانی را هم پیش روی خودش خواهد داشت. آلمایق ازبکستان فصل گذشته در رتبه پنجم لیگ برتر ازبکستان به کار خود پایان داد؛ ولی به لطف حذف نفتچی در مرحله پلی‌آف، موفق شد ابتدا السیب عمان را با نتیجه یک بر صفر مغلوب کند و در مرحله نهایی نیز با همین نتیجه العربی قطر را شکست داد.

برای اولین بار چهار نماینده از ازبکستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و این سومین تجربه آلمایق در این مسابقات خواهد بود. از بازیکنان معروف این تیم می‌توان به ویتالی دنیسوف ۳۶‌ساله اشاره کرد که سابقه حضور در فوتبال روسیه را در کارنامه خود دارد.

هدایت این تیم بر عهده میرجلال کاسیموف ازبکستانی است. این سرمربی ۵۲ ساله با تیم‌های بنیادکار و پاختاکور سابقه تقابل با نمایندگان ایرانی را دارد. سپاهان سابقه تقابل با این تیم را ندارد؛ اما طلایی‌پوشان ۱۳ بار مقابل نمایندگان ازبکستانی قرار گرفتند که حاصل کار شش برد، پنج شکست و دو تساوی بوده است.

روحیه تیمی

به‌هرحال شکی نیست که اتفاقات این یک هفته گذشته به‌شدت شرایط روحی و روانی سپاهانی‌ها را تحت تأثیر خودش قرار داده است؛ اما از واکنش بازیکنان این تیم در فضای مجازی و حمایت مجموعه فولاد مبارکه از تیم می‌توان فهمید که سپاهانی‌ها کاملا در قالب یک تیم حرفه‌ای قرار گرفته‌اند و بازیکنان این تیم به‌خوبی می‌دانند که برای عبور از سد حاشیه‌ها باید امشب گام اول آسیایی را محکم‌تر از همیشه بردارند.

ژوزه مورایس پرتغالی هم که دومین سال حضور خودش بر روی نیمکت سپاهان را تجربه می‌کند، بعد از نایب‌قهرمانی سال گذشته و کسب امتیازات کامل چهار هفته ابتدایی لیگ باید نشان بدهد که سال‌ها کار کردن با خوزه مورینیو در میادین بین‌المللی باعث شده تا از تجربه بین‌المللی برای بازی‌های خارج از ایران برخوردار باشد و بعد از تجربه شیرین سپاهان با لوکا بوناچیچ او به‌عنوان دومین سرمربی خارجی بتواند تیمش را به مراحل بالاتر برساند.

رکورد دست‌نیافتنی سپاهان

در تاریخچه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سپاهان ایران یک آمار قابل‌توجه از خودش به‌جا گذاشته و چهاردهمین حضور خودش در این مسابقات را تجربه خواهد کرد.

البته نماینده طلایی‌پوش فوتبال ایران یک رکورد دیگر را هم در کارنامه خودش دارد که بعید به نظر می‌رسد به این زودی هیچ تیم ایرانی دیگری بتواند رکورد سپاهان را بشکند.

سومین حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا با اولین صعود آن‌ها از دور گروهی همراه شد و طلایی‌پوشان بالاتر از الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه با 13 امتیاز تنها صعودکننده گروه نام گرفتند. جدال با کاوازاکی فرونتاله ژاپن و تساوی بدون گل در دو دیدار رفت‌وبرگشت باعث شد تا شاگردان لوکا بوناچیچ در ضربات پنالتی بر میزبان خود غلبه کنند و راهی دیدار نیمه‌نهایی شوند.

پیروزی سه بر یک در اصفهان مقابل الوحده، نماینده کشورمان را تقریبا فینالیست کرد و تساوی در امارات کار را برای سپاهان به بهترین شکل خودش پیش برد.

برای مسابقه فینال در بازی رفت جدال برابر اواراواردز با تساوی یک‌بریک تمام شد و محمود کریمی، گل رابسون پینتو را جبران کرد؛ اما در ژاپن همه‌چیز به سود قرمزپوشان رقم خورد و آن‌ها با دو گل به برتری رسیدند و جام قهرمانی را کسب کردند.

سپاهان در ادامه به خاطر میزبانی ژاپنی‌ها به‌عنوان تیم دوم آسیا راهی جام باشگاه‌های جهان شد و این افتخار 17 سال است که توسط هیچ تیم ایرانی دیگری تکرار نشده است.

کارت زرد جنجالی

طلایی‌پوشان در سال 2011 تیم قدرتمندی داشتند و با 13 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به الهلال عربستان صدرنشین گروه خود شدند و پا به یک‌هشتم نهایی گذاشتند. پیروزی سه بر یک در مقابل بنیادکار ازبکستان، تیم اصفهانی را برای دومین‌بار به یک‌چهارم نهایی آسیا رساند.

بازی رفت برابر السد در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد و سپاهان با تنها گل امید ابراهیمی به پیروزی دست یافت؛ اما تکرار اشتباهی که قبل از آن باعث حذف تیم امید شده بود، سپاهان را هم به دردسر انداخت و محرومیت رحمان احمدی دروازه‌بان سپاهان که از فصل گذشته با او همراه بود، باعث شد تا نماینده قطر سه بر صفر برنده بازی رفت شود.

در بازی برگشت سپاهان با وجود برتری دو بر یک برابر میزبان، درمجموع چهار بر دو شکست خورد تا بدون باخت در دور حذفی با جام وداع کند. ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم السد در پایان قهرمان مسابقات شد.

طلسم صعود می‌شکند

سپاهان برای سومین و آخرین‌بار در سال 2012 موفق شد از گروه خود صعود کند و نماینده ایران قبل از الاهلی عربستان با 13 امتیاز سرگروه شد و در مرحله بعدی هم دیگر تیم ایرانی یعنی استقلال را با دو گل شکست داد؛ ولی تعطیلی دوباره مسابقات کار دست آن‌ها داد.

سه ماه بعد سپاهان به مصاف الاهلی رفت که در دور گروهی از آن‌ها 4 امتیاز گرفته بود؛ اما این‌بار اوضاع بسیار متفاوت بود و تساوی بدون گل در اصفهان با باخت عجیب چهار بر یک در عربستان همراه شد و سپاهان برای اولین‌بار در جریان مسابقه در دور یک‌چهارم نهایی شکست خورد و با مسابقات وداع کرد.

نماینده شایسته کشورمان دیگر رنگ دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا را ندید و پنج حضور بعدی‌اش منجر به پنج حذف در دور گروهی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که آن‌ها تا سال 2012، هشت بار در این مسابقات حاضر شدند و سه مرتبه از گروه خود بالا رفتند.

سپاهان در شرایطی پا به مسابقات این فصل خواهد گذاشت که با طلسمی عجیب روبه‌روست و در پنج حضور قبلی موفق به صعود از گروه خود نشده و همچنین هرزمان با تیم الاتحاد عربستان (سه مرتبه) و همچنین یک تیم از عربستان و یک تیم از ازبکستان (6 مرتبه) هم‌گروه شده‌اند، عاقبت خوبی در انتظارشان نبوده است و در همان دور نخست از گردونه مسابقات کنار رفته‌اند.

طلایی‌پوشان به‌جز الاتحاد با دو تیم دیگر گروه (آلمالیق ازبکستان و نیروی هوایی عراق) در لیگ قهرمانان آسیا پیکار نداشته‌اند. آمار طلایی‌پوشان ایرانی برابر زرد و مشکی‌های عربستان سه برد و سه باخت بوده است. حال باید دید در این فصل چه سرانجامی در انتظار یکی از دو فینالیست سال 2007 خواهد بود.

داور چینی برای سپاهان سوت می‌زند

بنا بر اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا قضاوت دیدار نیروی هوایی و سپاهان در بر عهده «ما نینگ» خواهد بود، «ژو فی»، «ژانگ چنگ» و «ژانگ لی» نیز او را در امر قضاوت یاری خواهند کرد و «فو مینگ» نیز کمک‌داور ویدئویی (VAR) است.

دیدار تیم‌های سپاهان ایران و نیروی هوایی عراق روز دوشنبه ۲۷ شهریور ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه «فرانسو حریری» اربیل عراق برگزار می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 1 =