کاهش قدرت خرید مردم به‌دنبال افزایش قیمت‌ها:

طلای اصفهان بی‌مشتری شد!

قیمت طلا و سکه روی شیب صعود قرار گرفته است. به‌دنبال افزایشی‌شدن قیمت‌ها قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار طلای اصفهان در وضعیت رکود قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 08:34 - شنبه 1402/08/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلای اصفهان بی‌مشتری شد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ قیمت طلا و سکه روی شیب صعود قرار گرفته است. به‌دنبال افزایشی‌شدن قیمت‌ها قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار طلای اصفهان در وضعیت رکود قرار گرفته است.

در این شرایط عروس و دامادها هم ناچار شده‌اند طلای با وزن سبک‌تر را انتخاب کنند و عده‌ای نیز از سرناچاری به خرید سرویس نقره روی می‌آورند.

قیمت ارز، اونس جهانی طلا و اوضاع سیاسی در افزایش قیمت طلا تأثیرگذارند. به‌دنبال اتفاقات سیاسی اخیر، یعنی جنگ غزه، بازار طلا نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

(تا لحظه تنظیم این گزارش) قیمت سکه امامی افزایش 487هزار تومانی داشته که این مقدار افزایش قیمت، سکه امامی را در کانال 29میلیون تومان قرار داده و با قیمت 29میلیون و 295هزار تومان معامله شده است.

سکه بهارآزادی نیز با رشد قیمت 411هزارتومانی با قیمت 25میلیون و 801 هزار تومان معامله می‌شود.

از سوی دیگر، نیم‌سکه نیز 250 هزار تومان افزایش قیمت داشته و با رقم 15 میلیون و 450 هزار تومان معامله شده است.

ربع‌سکه نیز با رشد قیمت 150 هزار تومانی با قیمت 10 میلیون و 450 هزار تومان معامله می‌شود؛ همچنین سکه گرمی نیز 50 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به رقم 5 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

هر مثقال طلای 18 عیار نیز با 114 هزار تومان رشد، با رقم 10میلیون و 641 هزار تومان معامله شده است.

از سوی دیگر هر گرم طلای 18 عیار نیز با افزایش 22 هزارتومانی روبه‌رو شده و به رقم 2میلیون و 454 هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای دست‌دوم نیز با قیمت 2میلیون و 422 هزار تومان معامله می‌شود.

این‌طور که رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: بازار طلای اصفهان در وضعیت رکود قرار دارد و این رکود برای ما ملموس شده است؛ خرید طلا و سکه به خاطر تورم و کاهش درآمد مردم نسبت به گذشته کاهش یافته است. درواقع مردم پس‌انداز چندانی ندارند که طلا خریداری کنند.

حمیدرضانیکخواه تصریح می‌کند: در گذشته عروس‌ودامادها سراغ خرید سرویس طلای سنگین و با وزن بیشتر می‌رفتند؛ ولی الان زوجین سرویس‌های سبک را خریداری می‌کنند؛ چون قدرت خرید سابق را ندارند. قبلا عروس‌ودامادها یک انگشتر را 20 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان خریداری می‌کردند؛ اما الان قیمت همین انگشتر به 150میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین ناچار می‌شوند طلا با وزن کمتر خریداری  کنند.

او عنوان می‌کند: پیش‌تر مردم سراغ سرویس طلای 40 یا 50 گرمی را می‌گرفتند؛ ولی الان سرویس طلای 15 یا 20 گرمی خریداری می‌کنند. این نشان می‌دهد که فروش فروشندگان طلا کاهش محسوسی پیدا کرده است. یک‌درصدی هم سراغ خرید بدلیجات به‌جای طلا رفته‌اند  و بخشی هم به‌جای طلا، خرید نقره را جایگزین کرده‌اند که این نیز نشان‌دهنده کاهش محسوس فروش طلا  بوده است.

نیکخواه بیان می‌کند: افرادی که درآمد بالایی دارند، برای سرمایه‌گذاری طلای آب‌شده خریداری می‌کنند و یک سری افراد هم که می‌خواهند ارزش پولشان حفظ شود طلای آب‌شده می‌خرند.

او درباره پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال عنوان می‌کند: اگر جنگ غزه اتفاق نیفتاده بود بازار طلا روال عادی خودش را طی می‌کرد و تا آخر سال همین روند فعلی را داشت. اگر جنگ غزه تمام شود آرامش به بازار طلا برمی‌گردد و قیمت‌ها به روال خودش برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به فاکتورهای اثرگذار روی قیمت طلا اذعان می‌کند: قیمت دلار، اونس جهانی طلا و عرضه و تقاضا روی قیمت طلا تأثیرمی گذارد. دولت نسبت به ثبات قیمت دلار اقدام کرده بود که تأثیرش را روی قیمت طلا گذاشته بود.

نیکخواه تأکید می‌کند: بنده خرید اینترنتی طلا را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم. مردم می‌توانند طلا را به‌صورت اینترنتی و مجازی بپسندند؛ ولی برای خرید به‌طور حتم باید حضوری خریداری کنند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 2 =