احتمال افزایش قیمت خودرو تا پایان سال وجود دارد:

سکوت مرگ‌بار بازار خودرو

افزایش قیمت خودرو، مردم عادی را برای خرید خودرو در مضیقه قرار داده است. شرایط به گونه‌ای‌ است که دهک‌های متوسط جامعه دیگر قادر به خرید پراید هم نیستند.

تاریخ انتشار: 10:48 - شنبه 1402/08/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سکوت مرگ‌بار بازار خودرو

به گزارش اصفهان زیبا؛ افزایش قیمت خودرو، مردم عادی را برای خرید خودرو در مضیقه قرار داده است. شرایط به گونه‌ای‌ است که دهک‌های متوسط جامعه دیگر قادر به خرید پراید هم نیستند.

بیشتر از اینکه مردم عادی خریدار خودرو باشند، این دلالان و واسطه‌ها بودند که با خریدوفروش خودرو سود کسب می‌کنند. قرار بود با آزادسازی واردات، بازار خودروهای داخلی متحول شود. اما در وضعیت فعلی نه‌تنها قیمت‌ها کاهشی نشده بلکه قیمت بسیاری از خودروهای داخلی هم به پرواز درآمدند.

با گذشت بیش از چند دهه، همچنان پرسش‌هایی ازجمله چرایی عدم رقابت کیفیت خودروهای داخلی با خارجی و علت قیمت بالای خودروهای تولید داخل، مطرح
است. نکته مهم‌تر این‌که با وجود طرح وعده‌های مداوم از سوی مسئولان، همچنان مشکلات حوزه صنعت خودرو به قوت خود باقی هستند!

کارشناسان صنعت خودرو بارها در اظهارنظرهایشان گفته‌اند که مشکل اصلی صنعت خودرو، قیمت‌گذاری نیست؛ بلکه اجرای سیاست‌های ضدونقیض در ارتباط با این صنعت و برخی سوء مدیریت‌ها در آن است که اگر این مشکلات حل‌وفصل شود بازار خودرو هم آرام می‌گیرد.

به‌زعم فعالان بازار خودرو، در شرایط کنونی هم خریداران و هم فروشندگان در بازار فعال نیستند؛ درواقع فروشندگان به انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها نمی‌فروشند و خریداران نیز قدرت خرید ندارند. تعداد معاملات کاهش یافته و برخی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند قیمت خودرو تا شب عید افزایش یابد.

فروش قسطی خودرو بیشتر شد

یکی از فعالان بازار خودرو به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: بازار فروش خودرو متأسفانه به خاطر خبرهایی که درخصوص واردات خودرو شنیده می‌شود در رکود به سر می‌برد؛ چون خریداران انتظار کاهش قیمت خودرو را به‌واسطه واردات دارند و فعلا دست نگه‌داشته‌اند؛ در این شرایط اگر هم مردم به‌ندرت خواستار خرید خودرو باشند اقساطی خرید می‌کنند؛ چون برایشان به‌صرفه‌تر است؛ درواقع 50 تا 60 درصد مبلغ خودرو را پرداخت کرده و مابقی را قسطی پرداخت می‌کنند.

کریمی درباره قیمت خودرو اذعان می‌کند: قیمت خودروهای کارکرده افزایش پیدا کرده است؛ ولی قیمت خودروهای صفر شناور است؛ یعنی قیمت خودرو در قالب درصدهای خیلی پایین افت می‌کند یا در قالب درصدهای خیلی پایین افزایش می‌یابد.

این فعال بازار خودرو خاطرنشان می‌کند: عرضه خودرو نسبت به تقاضا پایین‌تر است؛ هزینه تمام‌شده خودرو افزایش یافته است، اگر هزینه مالیات و هزینه قطعات وارداتی خودرو کمتر بود، به‌طور مسلم قیمت تمام‌شده خودرو نیز کاهش پیدا می‌کرد؛ ولی به خاطر افزایش هزینه‌ها قیمت تمام‌شده نیز افزایش یافته است.

کریمی خاطرنشان می‌کند: صمت به‌تمامی خودروسازها اعلام کرده که بلااستثنا باید تمامی خودروها زیر نظر این وزارتخانه و در سامانه یکپارچه به فروش برسانند؛ به‌خاطر همین سیستم فروش ضعیف شده است و یک سری دلال‌های بانفوذ برای خرید خودرو زودتر عمل می‌کنند و درنتیجه خودرو از طریق این سامانه کمتر به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

احتمال افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

یکی از اقداماتی که می‌تواند به سامان‌دادن بازار خودرو کمک کند افزایش تولید خودرو در یک مکانیسم اقتصادی و نه یک مکانیسم سیاسی است. برخی فعالان بازار احتمال افزایش قیمت خودرو را تا پایان سال به خاطر افزایش قیمت دلار می‌دهند.

یک فعال صنعت خودرو به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: الان شرایط بازار به گونه‌ای است که خریداران دست نگه‌داشته‌اند؛ چون فکر می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد و فروشنده‌ها هم نمی‌فروشند؛ چون دست نگه می‌دارند تا قیمت خودرو بالاتر رود سپس بفروشند.

رضایی بیان می‌کند: پیش‌بینی بنده این است که به خاطر افزایش قیمت دلار قیمت خودرو نیز تا پایان سال افزایش یابد و خرید خودروهای چینی و کره‌ای بیشتر می‌شود.

این فعال صنعت خودرو خاطرنشان می‌کند: سال گذشته تولید خودرو کاهش یافت و بازار به‌نوعی تشنه بود و نمایندگی‌ها ثبت‌نام نمی‌کردند. با فعالیت سامانه یکپارچه شرایط بهتر شد، ولی این سامانه هم مشکلات عدیده‌ای داشت و مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شدند.

رضایی عنوان می‌کند: به اعتقاد بنده مشکلات صنعت خودرو باید ریشه‌ای حل شود تا قیمت خودرو متعادل شود و مردم بتوانند خودرو بخرند؛ همواره بر سر قیمت‌گذاری خودرو اختلاف وجود داشته است اگر مشکلات حل شود و این صنعت سروسامان پیدا کند، هم عرضه خودرو افزایش پیدا می‌کند و هم مردم قدرت خرید پیدا می‌کنند و تقاضا بالا می‌رود.

طرح یکپارچه دست مصرف‌کننده را بست!

تسلط نظام دلالی بر بازار خودرو بر مشکلات دامن زده است. دلالان با سوارشدن روی موج تورم و شکاف عرضه و تقاضا توانسته‌اند بازار خودروی کشور را تحت‌سلطه خود دربیاورند که این هم یکی از علت‌های اصلی آشفتگی در بازار خودرو است.

طی این مدت اخیر نیز در پی وقوع جنگ فلسطین و اسرائیل فرصت مناسبی برای دلالان بازار خودرو به‌وجود آمده تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و قیمت‌ها را افزایش دهند.

یکی از فروشندگان خودرو به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: تنها راه فروشی که در حال حاضر داریم طرح‌های یکپارچه وزارت صمت است؛ طرح یکپارچه تحویل‌خودرو و میزان خرید خودرو را محدود کرده است؛ درکمال تأسف شرایط فروش خیلی مثبت نیست و طرح یکپارچه به ضرر ما و مصرف‌کنندگان تمام شده است؛ اگر با دیدبهتری به این سامانه نگاه می‌شد اکثریت جامعه بهتر می‌توانستند از این سامانه خریداری کنند.

صادقی خاطرنشان می‌کند: تولید به‌اندازه کافی هست، ولی عرضه خودرو مستقیم انجام نمی‌شود. به اعتقاد بنده اگر شرایط فروش خودرو به گونه‌ای باشد که مردم با مراجعه به نمایندگی‌ها و درخواست خودرو می‌توانستند خودرو خریداری کنند بهتر بود؛ ولی در حال حاضر مشتریان باید در طرح یک پارچه ثبت‌نام کنند که تعداد محدودی می‌توانند خودرو بخرند. در این بین برخی هم شرایط خرید خودرو را ندارند و نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند. تمامی این موارد تأثیر مستقیم بر روی فروش خودرو و بالا رفتن قیمت خودرو دارد.

این فروشنده خودرو بیان می‌کند: واردات خودرو نیز در حال انجام است ولی مشخص نیست به دست مصرف کننده واقعی برسد یا نرسد! به اعتقاد بنده اگر مشتریان می‌توانستند هرموقع خواستار خرید خودرو بودند خریداری کنند بهتر بود این سامانه یکپارچه هم برای مصرف کننده محدودیت ایجاد کرده و هم برای ما عرضه‌کنندگان محدودیت ایجاد کرده است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 15 =