سرنگونی ریزپرنده‌ها در اصفهان

شامگاه هشتم بهمن در حمله پهپادی به مرکز مهمات‌سازی نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در اصفهان، وزارت دفاع اعلام کرد این مرکز هدف حمله ناموفق ریزپرنده‌ها قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 10:37 - دوشنبه 1401/11/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرنگونی ریزپرنده‌ها در اصفهان

حمله‌ای که در لحظه‌های اولیه با شایعه‌هایی در خصوص انفجار مهمات در این مرکز نظامی و ربط آن با دیگر انفجارها در برخی استان‌های کشور همراه بود و اطلاع رسانی به موقع از سوی وزارت دفاع و همچنین اظهارات دقیق معاون سیاسی‌امنیتی استانداری اصفهان در خصوص علت وقوع این حمله، به این شایعه‌ها خاتمه
داد.

بر طبق گزارش‌های موجود در سه ریزپرنده‌هایی که مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را مورد حمله قرار دادند، از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به مبلت استفاده شده بود.

عوامل حفاظت پیرامون مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار ازجمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها کرده و موفق به ساقط‌کردن یک فروند از آن‌ها شدند.

یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست داد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله شد.
فیلم منتشرشده در فضای مجازی از لحظه اصابت هم مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند.

گفتنی است که یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.

روابط‌عمومی وزارت دفاع جزئیات این حمله را در قالب اطلاعیه این‌گونه تشریح کرد: «شامگاه هشتم بهمن ۱۴۰۱ حوالی ساعت 30: 23 حمله ناموفقی با استفاده از ریزپرنده به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع صورت گرفت و خوشبختانه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدهای پدافندی صورت‌گرفته یکی از آن‌ها مورد اصابت پدافند هوایی مجتمع قرار گرفتندو دو فروند دیگر آن‌ها در تله‌های پدافندی گرفتار و منفجر شدند.

خوشبختانه این تهاجم ناموفق تلفات جانی نداشته و آسیب جزیی به سقف کارگاه وارد کرده که به فضل الهی خللی در تجهیزات و مأموریت‌های مجموعه ایجاد نکرده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ملت شریف ایران اسلامی اطمینان می‌دهد اقدام برای تولید قدرت، اقتدار و امنیت را با شتاب و جدیت ادامه خواهد داد و این اقدامات کورکورانه تأثیری بر تداوم مسیر پیشرفت کشور نخواهد داشت.»

هم‌زمان با این اطلاعیه، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان نیز در گفت وگویی خبری اعلام کرد که حمله ناموفق ریزپرنده‌ها به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع با پیش‌بینی‌ها و تمهیدهای پدافندی صورت گرفته، ناموفق از آب درآمد و خوشبختانه خللی در تجهیزات و مأموریت‌های مجموعه ایجاد نشده است.

محمدرضا جان نثاری همچنین با بیان اینکه شناسایی عوامل این حمله  توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در دست اقدام است و متعاقبا به اطلاع مردم خـواهدرسید، گفت: «این مجموعه با قوت و قدرت به کار خودش ادامه می‌دهد و در شهر اصفهان نیز هیچ موردی که مشکل‌ساز بوده باشد، نداریم و وضعیت اصفهان هم عادی است.»

هیئتی از کمیسیون امنیت ملی از محل انفجار در اصفهان بازدید می‌کند

در ادامه پیگیری‌ها در خصوص حمله به مرکز نظامی وابسته به وزارت دفاع در اصفهان روز گذشته در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم بر این شد که هیئتی از این کمیسیون به اصفهان سفر داشته باشد.

یک عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از سفر این هیئت به اصفهان خبر داد و افزود: «در این راستا قرار است هیئتی از کمیسیون به اصفهان جهت بازدید از محل انفجار سفر کرده و گزارش خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کند.»

واکنش‌ها به حمله ناموفق پهپادی در اصفهان

حمله ناموفق پهپادی در اصفهان با واکنش‌های بین المللی بسیاری نیز همراه بود و مقامات برخی از کشورها در خصوص پیامدهای این حمله و تأثیر آن بر شرایط منطقه و تقویت تنش‌ها گفتند.

وزیر مشاور امارات در امور خارجه به این حمله واکنش نشان داد و گفت که این اتفاق‌ها به سود منطقه نیست.

نور قرقاش، در صفحه توییتر خود نوشت که تنش‌های خطرناک منطقه که اخیرا شاهد آن در چند نقطه هستیم، ازجمله انفجاری که در اصفهان اتفاق افتاد، به ضرر منطقه و آینده آن است.

او نوشت: «به‌رغم اینکه مشکلات منطقه پیچیده است، اما هیچ جایگزینی برای گفت‌وگو و راه‌حل‌های سیاسی برای دور شدن از تنش‌ها نیست.»  قرقاش تأکید کرد که رسیدن به راه‌حل‌های سیاسی می‌تواند تنش‌های منطقه را کاهش داده و ثبات بخشد و امنیت منطقه را حفظ کند.

موضوعی که مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز به آن اشاره کرد و در خصوص این حمله پهپادی ناموفق در اصفهان هشدار داد که این گونه اقدامات بدون پیامد نخواهد بود.

محمد مرندی طی پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به عملیات ناموفق پهپادی شامگاه شنبه در نزدیکی اصفهان، نوشت: «هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست.»

کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: «با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آن‌ها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است.»

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − نه =