بودجه 17درصدی برای کاهش آلودگی

اصفهان در ماه‌های اخیر روزهای آلوده و نفس‌گیری را پشت سر گذاشته؛ به حدی که در برخی از روزها آلوده‌ترین شهر کشور شناخته شده است. در حال حاضر مدیریت شهری برای بودجه‌ریزی سال 1402 تدابیر خاصی را در حوزه سلامت و محیط زیست اندیشیده است و تلاش می‌کند تا اصفهان را به شهری سالم و زیست پذیر تبدیل کند.

تاریخ انتشار: 10:56 - دوشنبه 1401/11/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بودجه 17درصدی برای کاهش آلودگی

به همین منظور احمد شریعتی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان به رادیو آمد تا در برنامه «صدای شهر» درباره معضل آلودگی هوا و بودجه‌ای که شهرداری برای رفع آلودگی اختصاص داده است، سخن بگوید. آلودگی

آلودگی‌های زیست‌محیطی در اصفهان به قدری است که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از بودجه امسال شهرداری به این موضوع اختصاص یافته است. شریعتی در این باره می‌گوید: «از 22هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه شهر در سال۱۴۰۲، ۱۷درصد برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود زندگی شهری پیش‌بینی شده است.»

او با اشاره به اینکه مسائل زیستی‌محیطی و آب اولویت‌های شهر اصفهان هستند، معتقد است: «شورای شهر براساس لایحه‌ای ۲۲بندی، مصوب کرد که در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا گام برداشته شود.

ما در شهری زندگی می‌کنیم که ظرفیت صنعتی زیادی دارد و مهاجرپذیر است؛ علاوه بر این خشکسالی‌ها و تردد بیش از حد مجاز وسایل نقلیه سبب وضعیت کنونی هوای اصفهان شده است.»

واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد آلودگی

به گفته عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، در روزهای اخیر برودت هوای اصفهان به‌قدری زیاد شد که پدیده وارونگی دما را به‌وجود آورد و ذرات آلوده حتی تا شش‌برابر حدمجاز در هوای شهر پراکنده شد که حاصل آن آلودگی شدید هوا بود.

شریعتی تأکید می‌کند: «واقعیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد. ما در اصفهان به دلیل کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های ناشی از اصفهان‌ستیزی دچار مشکل شده‌ایم.» او با بیان اینکه کشاورزان در اصفهان حقابه‌ای داشتند، تصریح می‌کند: «در طول مدتی و با ابرازکردن مباحثی این حق از آن‌ها دریغ و اصفهان با معضل مواجه شد.

ما به عنوان نماینده مردم باید از دولت مطالبه‌گری کنیم؛ همان‌طور که در این دوره پای کار ایستاده و در تلاش هستیم تا این بحران برطرف شود.»

دولت باید مدیریت آب را برعهده بگیرند آلودگی

سال گذشته دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در اصفهان راه‌اندازی شد و تاکنون اقداماتی در مسیر بازگشت زاینده‌رود انجام داده است.

عضو کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «دبیرخانه زاینده‌رود با کمک استاندار و بودجه شهرداری در حوزه آب، راه‌اندازی شد. مظلومیت اصفهان در حوزه آب در این دبیرخانه بیان می‌شود.

در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان نیز ایستادم و از حق اصفهان در حوزه آب دفاع کردم. تأکید کردم که دولت باید مدیریت آب را برعهده بگیرند و قول‌هایی نیز در این خصوص داده شد. رهبر معظم انقلاب هم در دیدار مردم اصفهان فرمودند: «شخصا پیگیر مسائل اصفهان از جمله آب هستم.»

در سال‌های گذشته استان‌های هم‌جوار از خلیج‌فارس آب را به مناطق خود انتقال دادند. شریعتی ضمن اشاره به این موضوع خاطرنشان می‌کند: «استان‌های هم‌جوار با استفاده از بودجه صنایعی که آلایندگی آن برای اصفهان است این اقدام را انجام دادند.

چرا ما از حق خود در این زمینه استفاده نکنیم؟ البته ما با استفاده از چندراهکار پیگیر هستیم تا بحث انتقال آب از دریا و دیگر محورها عملیاتی شود.»

 

بودجه 17درصدی برای کاهش آلودگی - اصفهان زیبا

دولت باید برای توسعـه حمل‌و‌نقل پاک وارد عمل شود

اخیرا هوای اصفهان نفس‌گیر شده است و مصرف مازوت، مهم‌ترین علت آلایندگی در این کلان‌شهر است. مردم هم از متولیان درخواست کرده‌اند که حداقل در شرایط اضطرار مصرف مازوت را متوقف کنند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص اقدامات انجام‌شده در زمینه مقابله با آلودگی هوا بیان می‌کند: «اخیرا معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست در اصفهان حضور پیدا کرد تا از نزدیک وضعیت این شهر را مشاهده کند. آقای سلاجقه در این بازدید از مردم اصفهان عذرخواهی کرد که کفاف قضیه را نمی‌دهد.

البته دومشعل مازوت‌سوز خاموش شد؛ اما باید اقدامات بیشتری انجام شود. دولت باید برای توسعه حمل‌ونقل پاک وارد عمل شود. استفاده از سوخت یورو ۵ نیز مؤثر است. دولت قول‌هایی داده است که باید عملیاتی شود.»

وجود ابر کارخانه‌ها در اصفهان آلودگی هوا را دوچندان کرده و این روزها آمار سرطان و بیماری‌های ریوی در اصفهان روبه‌افزایش است. استانداری، شهرداری و نمایندگان مجلس در این خصوص باید به داد مردم برسند و چاره‌ای بیندیشند.

عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان که پزشک نیز هست، در این باره می‌گوید: «اگر ثابت شود که بیماری‌ها ناشی از آلودگی هواست، از نظر حقوقی دیه دارد.

کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا علل این آمار مشخص شود. پیشنهاد دادیم صنایع آلاینده در شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان براساس قانون هوای پاک، وجود نداشته باشد و این موضوع ازسوی استانداری باید پیگیری شود. نمایندگان اصفهان در مجلس نیز باید صدای مردم را به گوش دولت برسانند.»

سلامت سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از موضوعات مهمی است که با سلامت افراد در جامعه ارتباط مستقیم دارد. شریعتی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل عمومی تصریح می‌کند: «سیستــم حمل‌ونقل عمومی باید نو یا بهسازی شود. دولت نیز در سوخت یورو ۵ باید کمک کند.

اصفهان در سال ۱۳۴۸، ۱۲هزار دوچرخه داشته و به شهر دوچرخه‌ها مشهــور بوده است. زمانی برای ایستگاه‌های دوچرخه مسیرهایی ایجاد شد که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا استفاده از وسایل حمل‌ونقلی آلاینده کاهش پیدا کند.

ما هم درصددیم برای استفاده بیشتر مردم از حمل‌ونقل عمومی بودجه‌ای برای مترو تعیین کنیم. در این خصوص به‌دنبال راه‌اندازی بخشی از خط ۲ هستیم و خط شرق را نیز پیگیری خواهیم کرد؛ علاوه بر این توسعه خطوط بی آر تی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.»

لزوم رفع گلوگاه‌های ترافیکی در شهر

او با اشاره به اینکه ترافیک در شهر یکی از موضوعات مهم در افزایش آلودگی هواست، بیان می‌کند: «رفع گلوگاه‌های ترافیکی نیز در بودجه مدنظر قرار گرفته است و در حال پیگیری منطقه به منطقه هستیم. تلاش می‌کنیم مشکلات ترافیکی را در حد توان حل کنیم.»

کاشت درخت یکی دیگر از موضوعاتی است که در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد. عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص می‌گوید: «اخیرا چندهزار نهال در شرق اصفهان کاشته شد که نتایج آن در سال‌های آینده دیده می‌شود.

علاوه بر این در دیگر نقاط اصفهان نیز نهال‌کاری‌هایی انجام شده که اگر نبود، وضعیت هوای اصفهان فاجعه‌بار می‌شد.» وجود زباله در کوچه و خیابان‌ها، به‌خصوص نخاله‌های ساختمانی، آلودگی هوا را مضاعف می‌کند.

به گفته شریعتی، محل دفع نخاله‌های ساختمانی باید جابه‌جا شود؛ مردم گناهی ندارند و باید در این زمینه اقدام کـــرد؛ زیرا وجود این نخاله‌ها سبب این مشکلات مضاعف برای آلودگی هوای اصفهان می‌شود و شهروندان از این موضوع رنج می‌برند.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه + 11 =