تعیین حریف آینده تیم ملی در گرو نتیجه بازی با امارات است

یک‌هشتم نهایی جالب در انتظار آسیا

در شرایطی که صعود تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا نهایی شده و نتیجه دیدار سوم برابر امارات در هفته سوم مرحله گروهی از این لحاظ تأثیری بر آن ندارد، اما تعیین‌کننده صدرنشین خواهد بود و نه‌تنها تکلیف حریف بعدی تیم کشورمان را مشخص می‌کند، می‌تواند معادله‌های صعود از مرحله گروهی قاره کهن را پیچیده‌تر کند.

تاریخ انتشار: 09:50 - دوشنبه 1402/11/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک‌هشتم نهایی جالب در انتظار آسیا

به گزارش اصفهان زیبا؛ در شرایطی که صعود تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا نهایی شده و نتیجه دیدار سوم برابر امارات در هفته سوم مرحله گروهی از این لحاظ تأثیری بر آن ندارد، اما تعیین‌کننده صدرنشین خواهد بود و نه‌تنها تکلیف حریف بعدی تیم کشورمان را مشخص می‌کند، می‌تواند معادله‌های صعود از مرحله گروهی قاره کهن را پیچیده‌تر کند.

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا این روزها با حضور ۲۴ کشور و به میزبانی قطر در حال برگزاری است. بر اساس شیوه‌نامه مسابقات، دو تیم اول هر گروه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی خواهند شد و از بین شش تیم سوم در گروه‌های شش‌گانه هم چهار تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند به جمع دوازده تیم اول و دوم اضافه خواهند شد تا مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا با حضور ۱۶ تیم برگزار شود.

تیم ملی کشورمان که در بازی اول با نتیجه پرگل چهار بر یک از سد تیم فلسطین عبور کرد، در دیدار دوم و در نمایشی که کارشناسان را ناامید کرد، از سد تیم هنگ‌کنگ گذشت تا همین برد اقتصادی رأی به صعود تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی داده شود، در دیگر دیدار این گروه نیز یک نتیجه غیرقابل‌پیش‌بینی رقم خورد و در شرایطی که بسیاری از اهالی فوتبال، برد تیم امارات را محتمل می‌دانستند، این تیم برابر فلسطین مساوی کرد.با توجه به نتایجی که در این گروه به‌دست‌آمده، دیدار ایران و امارات نقش تعیین‌کننده‌ای برای معرفی صدرنشین گروه خواهد داشت؛ زیرا جایگاه تیم‌ها برای تعیین تیم رقیبشان در مرحله‌های بعدی اهمیت زیادی دارد؛ درصورتی‌که دو یا چند تیم در این مرحله امتیازها برابری کسب کنند مطابق با آیین‌نامه این مسابقات موارد دیگری برای تعیین تیم‌های برتر در نظر گرفته خواهد شد.

تیم کشورمان از دو بازی قبلی شش امتیاز کسب کرده و امارات هم چهار امتیازی است تا بر روی کاغذ، شانس صدرنشینی ایران بیشتر باشد، اما در فوتبال نتیجه در مستطیل سبز مشخص می‌شود. با اینکه برای دیدار تیم‌های ایران و امارات، شرایط تساوی امتیازی لحاظ نیست، در دستورالعمل کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر شده، در صورت برابری امتیازات موارد زیر به ترتیب در نظر گرفته خواهد شد:
۱. تفاضل گل؛
۲. گل‌های زده بیشتر؛
۳. اگر دو تیمی که امتیازات و تفاضل گل و تعداد گل‌های برابری دارند در دیدار آخر مرحله گروهی با هم روبه‌رو شوند و پس از بازی باز هم همه شرایط آن‌ها برابر باشد و فقط این دو تیم در گروه چنین شرایط برابری داشته باشند، ضربات پنالتی تعیین‌کننده تیم برتر خواهد بود؛
۴. شمارش کارت‌های زرد و قرمز؛
۵. قرعه‌کشی.

تغییر شرایط برگزاری جام ملت‌ها باعث شده تا نحوه صعود تیم‌ها به چالشی برای علاقه‌مندان به فوتبال تبدیل شود؛ زیرا پیش‌ازاین از هر گروه دو تیم و در مجموع هشت تیم به مرحله حذفی صعود می‌کردند، اما با شش گروهی شدن مسابقات دیگر نمی‌شد از هر گروه دو تیم صعود کند؛ چون برای برگزاری مسابقات مرحله حذفی حداقل 16 تیم باید حضور داشته باشند. این یعنی علاوه بر دو تیم برتر هر گروه، چهار تیم از تیم‌های سوم گروه‌ها هم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند.

انتخاب برترین تیم‌های سوم کار پیچیده‌ای نیست؛ زیرا همه تیم‌های سوم در پایان مرحله گروهی در یک جدول شش تیمی قرار می‌گیرند و چهار تیمی که در رده‌های اول تا چهارم قرار می‌گیرند به مرحله یک‌هشتم صعود می‌کنند. تکلیف برخی بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص است و می‌توان پیش‌بینی کرد که در این مرحله تیم دوم گروه A با تیم دوم گروه C بازی می‌کند یا تیم صدرنشین گروه F با تیم دوم گروه E روبه‌رو خواهد شد؛اما تکلیف چهار بازی روشن نیست.

این چهار بازی همان بازی‌هایی هستند که یک‌پایشان تیم‌های سوم صعودکننده از گروه‌ها هستند. تکلیف این بازی‌ها زمانی روشن می‌شود که بدانیم کدام تیم‌ها از کدام گروه‌ها به‌عنوان تیم سوم صعود می‌کنند.دراین‌باره هم از قبل چیزهایی مشخص شده است؛ مثلا می‌دانیم که 15 احتمال مختلف درباره صعود تیم‌‌های سوم وجود دارد. برای هر کدام از این احتمالات هم از قبل قرعه‌کشی انجام شده است.

به‌عنوان‌مثال از قبل مشخص شده است که اگر تیم‌هایی که به‌عنوان تیم‌های سوم صعود می‌کنند از گروه‌های A، B، C و D باشند، تیم اول گروه C (احتمالا ایران) با تیم سوم گروه A روبه‌رو می‌شود.اما اگر تیم‌های سوم صعودکننده از گروه‌های A، D، E و F باشند ماجرا فرق می‌کند. در این صورت تیم اول گروه C (احتمالا ایران) باید با تیم سوم گروه F بازی کند. این‌ها فقط دو احتمال هستند و 14 احتمال دیگر هم وجود دارد. اما در 9 احتمال از این 15 احتمال، تیم اول گروه C با تیم سوم گروه B (احتمالا سوریه) روبه‌رو خواهد شد. در سه احتمال با تیم سوم گروه A و در سه احتمال با تیم سوم گروه F روبه‌رو خواهد شد.

درواقع شانس اینکه C (احتمالا ایران) با تیم سوم گروه B روبه‌رو شود، خیلی بیشتر از بازی با تیم‌های سوم گروه‌های A و F است. در واقع نکته مهم و تعیین‌کننده دراین‌باره این است که تیم‌های سوم از کدام گروه‌ها صعود می‌کنند.

علاوه بر جدید بودن شیوه برگزاری، کسب نتایج دور از انتظار در برخی دیدارها نیز باعث شده تا مرحله یک‌هشتم نهایی جالبی در انتظار فوتبال در قاره آسیا باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − سه =