یک روز مانده به انتخابات 1402

فردا یازدهم اسفند 1402 شاهد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور هستیم و صندوق‌های رأی، دستگاه‌های احزار هویت و تعرفه‌های انتخابات نیز برای این روز آماده و به‌روزرسانی شده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:58 - پنجشنبه 1402/12/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک روز مانده به انتخابات 1402

به گزارش اصفهان زیبا؛ فردا یازدهم اسفند 1402 شاهد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور هستیم و صندوق‌های رأی، دستگاه‌های احزار هویت و تعرفه‌های انتخابات نیز برای این روز آماده و به‌روزرسانی شده‌اند.

در کل کشور حدود ۵۹هزار شعبه اخذ رأی وجود دارد که از این تعداد 44هزار شعبه ثابت و ۱۵هزار شعبه سیار است؛ همچنین 35هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار روستایی برای این رویداد آماده اخذ رأی هستند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر چگونگی برگزاری این دوره از انتخابات ایران، شرایط حضور رأی‌دهندگان، انتخابات الکترونیک و در نهایت تعداد شعب اخذ رأی در استان اصفهان و … .

در انتخابات 1402 چه باید کرد؟

♦ همراه داشتن یکی از مدارک شناسنامه (قدیم، جدید)، کارت پایان خدمت، کارت شناسایی ملی، گذرنامه، کارت گواهینامه رانندگی. همچنین به منظور تسریع در احراز هویت رأی‌دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی در روز اخذ رأی الزامی است.

♦ دستگاه احراز، هم هویت رأی‌دهنده را مشخص می‌کند و هم اینکه فرد رأی‌دهنده قبلا در شعبه دیگری رأی نداده باشد؛ لذا از رأی تکراری در انتخابات جلوگیری می‌شود.

♦ شناسنامه ممهور به مهر نمی‌شود و تمام اطلاعات و سابقه مربوط به فرد رأی‌دهنده در پایگاه هویتی و اطلاعاتی سازمان درج و ثبت خواهد شد.

♦ تجمیع و ادغام تعرفه‌های رأی‌گیری؛ در روز رأی‌گیری یک تعرفه واحد به رأی‌دهنده تحویل داده می‌شود و بر روی آن پرفراژ خورده و از وسط دو قسمت می‌شود که قسمت بالای تعرفه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و قسمت پایین تعرفه برای انتخابات مجلس خبرگان است که از وسط جدا می‌شود و براساس دوصندوقی که در شعبه قرار گرفته، رأی‌ها به صندوق‌ها انداخته می‌شود.

♦ رأی‌دهندگان نامزدهای مدنظر خود برای مجلس شورای اسلامی را بر روی قسمت تعرفه مجلس شورای اسلامی و نامزدهای مدنظر خود برای مجلس خبرگان را بر روی تعرفه انتخابات مجلس خبرگان بنویسند.

♦ چنانچه فردی در انداختن تعرفه رأی اشتباه کند؛ مثلا تعرفه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به داخل صندوق انتخابات مجلس خبرگان بیندازد، متصدین این امر پس از پایان مهلت رأی‌گیری، آرا را تفکیک و آن را به صندوق صحیح منتقل می‌کنند.

♦ صندوق با درِ قرمز ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی و صندوق با درِ آبی ویژه انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

♦ برخلاف انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در خارج از کشور برگزار نخواهد شد.

انتخابات الکترونیک

انتخابات تمام‌الکترونیکی در چهار حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، قم و رشت برگزار می‌شود. سامانه اخذ رأی الکترونیکی، سامانه‌ای با بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی است که تأثیرچشمگیری در افزایش دقت، سرعت و کاهش هزینه‌ها دارد؛ به همین خاطر هم در ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری و هم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در چند حوزه از این سامانه استفاده خواهد شد.

رأی‌دهنده هنگام مراجعه باید یکی از مدارک گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و گذرنامه خود را که حاوی شماره ملی می‌باشد همراه داشته تا متصدی بعد از بررسی اصل مدرک و تأیید هویت یک کارت مجوز اخذ رأی که حکم همان برگ‌های رأی را دارد در اختیار وی قرار دهد. رأی‌دهنده بهتر است از قبل اسامی و کد نامزدهای منتخب خود را برای هر دو انتخابات نوشته و همراه داشته باشد.

در این مرحله رأی‌دهنده می‌باید با مراجعه به یکی از صندوق‌های الکترونیکی اخذ رأی کارت مجوز اخذ رأی را بر روی محل تعیین‌شده قرار داده و تا پایان کامل ثبت رأی بر ای هر دو انتخابات آن را جابه‌جا نکند. بعد از چندثانیه صفحه ثبت آرا بر روی نمایشگر دیده می‌شود و رأی‌دهنده می‌تواند همه نامزدهای موردنظر خود را ثبت کند. رأی‌دهنده بایستی کد نامزدهای موردنظر در هر دو انتخابات خبرگان و مجلس را که قبلا روی کاغذ یادداشت کرده، پشت سر هم و بدون زدن هیچ کلید اضافه‌ای وارد کرده و هم‌زمان با ثبت آرای نام و تصویر منتخب نیز بر روی نمایشگر صندوق اخذ رأی مشاهده می‌شود.

با اتمام ثبت منتخبان، رأی‌دهنده باید کلید سبزرنگ اتمام رأی‌گیری را فشار داده و در صورت اطمینان به‌منظور تأیید نهایی مجددا کلید سبز را فشار دهد. رأی اخذشده در حافظه دستگاه ذخیره و یک نسخه از آن چاپ و زیر محفظه شیشه‌ای به او نمایش داده شده و سپس برگه رأی داخل محفظه پلاستیکی زیر صندوق انداخته می‌شود.

حالا اگر رأی‌دهنده هنگام واردکردن کد نامزدهای موردنظر اشتباه کند، جه باید کرد؟ باید قبل از ثبت نهایی با انتخاب دکمه ضربدر مقابل هر نامزد آن را تصیح کرده و یا با زدن کلید قرمزرنگ از آخرین کد ثبت‌شده شروع به اصلاح کند؛ ضمنا رأی‌دهنده در صورتی که بخواهد رأی سفید ثبت کند، می‌تواند با زدن کلید سفیدرنگ و تعیین نوع انتخابات، رأی خود را وارد کند.

در انتها رأی‌دهنده کارت مجوز اخذ رأی را که استفاده کرده و با طل شده است برداشته و به متصدی مربوط در همان شعبه تحویل و مدارک هویتی خود را دریافت می‌کند. صندوق اخذ رأی الکترونیکی به هیچ شبکه‌ای متصل نیست؛ برای همین تا پایان زمان قانونی رأی‌گیری و شکستن پلمب دستگاه و تخلیه حافظه آن هیچ‌کس از نتیجه آرا اطلاعی ندارد؛ ضمنا از آنجایی که کارت مجوز رأی حاوی مشخصات رأی‌دهنده نیست، امکان تشخیص اینکه هر فرد به چه کسی رأی داده وجود ندارد و رأی شما کاملا به صورت مخفی امانت باقی خواهد ماند.

انتخابات 1402 در استان اصفهان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 − 13 =