لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی همواره مشتریان زیادی دارد؛ ولی نوسانهای ارز و تحریمها تأثیر خوبی بر بازار این محصولات خارجی در اصفهان نداشت.
این موضوع باعث عرضه نمونههای کپی کالاهای خارجی شد. به دنبال کم و گرانشدن لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی اصل، مردم به خرید محصولات تولید داخل روی آوردهاند؛
همچنین شیوع کرونا باعث رونق بیشتر محصولات ایرانی شد؛ زیرا واردات لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی از اسفند سال گذشته کاهش یافت.
از سوی دیگر، عدهای در ایام قرنطینه تولید لوازمآرایشی و بهداشتی خانگی را شروع کردند و اکنون این محصولات با تقاضا و سفارش بالایی روبهروست.
تقاضا برای لوازمآرایشی و بهداشتی سالهاست که در اصفهان زیاد است و تا قبل از شیوع کرونا مردم خرید محصولات خارجی را ترجیح میدادند؛
ولی به لطف این ویروس، میزان فروش محصولات ایرانی و حتی خانگی در اصفهان بیشتر شده است.
خارجیها؛ از اصل تا کپی
لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی مانند روال سابق در بازار اصفهان عرضه میشوند و در ظاهر نوسانهای نرخ ارز، ممنوعیت واردات، تحریمها و حتی کرونا بر عرضه این محصولات تأثیری نداشته است؛
اما بررسی دقیق بازار لوازمآرایشی و بهداشتی حاکی از فروش دودسته محصول خارجی است: دسته اول، شامل لوازمآرایشی خارجی با قیمتهای بسیار بالا میشود.
قیمت این لوازم بهداشتی بیش از یکمیلیون تومان است؛
برای مثال، کرم ضدآفتاب لانسون یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد، کرم ضدچروک اورلین با قیمت سهمیلیونو 125 هزار تومان به فروش میرسد
یا قیمت کرم دورچشم کلوریس دو میلیون تومان است.
نوسانهای نرخ ارز تأثیر زیادی بر قیمت این کالاها دارد و تحریمها نیز باعث شده است تعداد موجودی لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی اصل در بازار اصفهان محدود باشد.
دسته دوم لوازمآرایشی و بهداشتی نمونههای کپی محصولات خارجی محسوب میشوند که با گرانی ارز و تحریمها عرضه آنها افزایش یافت؛
البته شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته موجب رشد تولید آنها شده است.
این کالاهای کپی با قیمت مناسبتری به فروش میرسند؛ برای نمونه، قیمت کرم ضدآفتاب لانسون هایکپی بین 200 تا 300 هزار تومان متغیر است یا امکان خرید کرم ضدچروک اورلین با قیمت کمتر از یکمیلیون تومان وجود دارد؛
همچنین کرم دورچشم کلوریس در بعضی فروشگاهها حدود 170 هزار تومان قیمتگذاری شده است.
این لوازمآرایشی و بهداشتی یا در کشورهایی مانند چین، دبی و… یا در داخل کشور کپی و تولید میشوند و نمونه اصلی نیستند؛
ازاینرو میزان عرضه آنها در بازار زیاد است و مشتریان زیادی دارند.
ایرانیها؛ بهصرفهتر
افزایش عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی کپی بهعنوان نمونه اصلی، نارضایتی خریداران زیادی را به دنبال داشته و همین اتفاق شرایط فروش بهتر برای محصولات ایرانی را فراهم کرده است.
برندهای آرایشی و بهداشتی ایرانی در مقایسه با مشابه محصولات خارجی، قیمت کمتری دارند و خرید آنها، مقرونبهصرفه است؛
زیرا با 20 هزار تومان نیز میتوان یک کرم ضدآفتاب تولید داخل مانند آردن، مای، دکتر ژیلا و… خرید؛ ولی برای خرید نمونه کپیشده برندهای خارجی دستکم باید 100 هزار تومان پرداخت؛
همچنین کرمهای ضدآفتاب، دورچشم و… تولید داخل در اصفهان بین 40 تا 300 هزار تومان قیمت دارند. سایر لوازمآرایشی و بهداشتی ایرانی نیز با نرخ پایینتری عرضه میشوند. بازار لوازمآرایشی و بهداشتی تولید داخل بهواسطه قیمت پایین و کیفیت مطلوب از رونق خوبی برخوردار بوده و شیوع ویروس کرونا نیز در بالا رفتن تقاضا برای این کالاها بیتأثیر نبوده است.
واردات لوازمآرایشی و بهداشتی خارجی اصل و حتی کپی در اواخر 1398 با مشکلاتی همراه شد؛ بهطوریکه عرضه جوابگوی تقاضا نبود. در مقابل، تولیدکنندگان داخلی تولید این کالاها را بیشتر کردند تا فروش بالاتری داشته باشند. از طرفی بعضی از برندهای ایرانی مانند لافارر، شون و… جشنوارههای فروش متنوع با درصدهای تخفیف بالا برگزار کردند؛
برای نمونه، یک کرم ضدآفتاب یا روشنکننده با 40 تا 100 هزار تومان تخفیف به فروش میرسید. درنتیجه بازار لوازمآرایشی و بهداشتی به دست تولیدکنندگان ایرانی افتاد.
لوازمآرایشی و بهداشتی خانگی
شیوع کرونا علاوه بر رونق بازار محصولات تولید داخل، باعث تولید لوازمآرایشی و بهداشتی خانگی نیز شد.
در ایام قرنطینه تبلیغات فروش لوازمآرایشی و بهداشتی خانگی صد در صد گیاهی مانند کرمپودر، ضدآفتاب دستی، عطر خانگی و… در فضای مجازی بسیار زیاد شد.
عدهای از مردم نیز با تعطیل شدن مراکز خرید و رعایت پروتکلهای بهداشتی به خرید این کالاهای خانگی روی آوردند. این کالاها با قیمت پایینی ازجمله کرم ضدآفتاب 15 تا 30 هزار تومان، کرم دورچشم 25 هزار تومان، هر گرم عطر خانگی با نرخ یک هزارو 500 تا سه هزار تومان و… به فروش میرسند.
در حال حاضر لوازمآرایشی و بهداشتی خانگی در شمار کالاهای پرفروش بازار اصفهان قرار میگیرد.















