وضعیت قیمت لباس در بازار

بازار پوشاک اصفهان هرسال در اواخر فصل بهار با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، مملو از جمعیت بود، فروشگاه‌داران جشنواره‌های فروش آخر فصل تا 70 درصد تخفیف برگزار می‌کردند و استقبال خوبی از این طرح‌های فروش می‌شد؛ ولی ویروس کرونا باعث شد تا امسال شرایط به‌طور کامل تغییر کند؛ زیرا پاساژ و فروشگاه‌ها نه‌تنها […]

تاریخ انتشار: 13:48 - یکشنبه 1399/03/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازار پوشاک اصفهان هرسال در اواخر فصل بهار با نزدیک شدن به روزهای گرم سال، مملو از جمعیت بود، فروشگاه‌داران جشنواره‌های فروش آخر فصل تا 70 درصد تخفیف برگزار می‌کردند و استقبال خوبی از این طرح‌های فروش می‌شد؛ ولی ویروس کرونا باعث شد تا امسال شرایط به‌طور کامل تغییر کند؛ زیرا پاساژ و فروشگاه‌ها نه‌تنها خالی از مشتری هستند، بلکه جنس زیادی برای عرضه ندارند و بیشتر اجناس باقی‌مانده لباس‌های بازار شب عید است. نقدینگی فروشگاه‌داران کاهش یافته است و توان خرید جدید ندارند، البته اجناس شب عید آن‌ها نیز فروش نرفته است. بهترین فصل کار لباس‌فروشی‌ها با قرنطینه به بدترین فصل تبدیل شد. واحدهای تولیدی و فروشگاهی پوشاک بعد از یک ماه تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، ولی هنوز بازار پوشاک شرایط گذشته را ندارد و برخلاف روال هر فصل، اکنون بازار اصفهان میزبان جشنواره فروش بهاری نیست.

حراج‌های کرونایی

جشنواره‌های فروش پایان فصل در بازار اصفهان مانند سال‌های قبل برگزار نشد و قیمت‌ها هنوز بالاست. درواقع کسادی بازار شب عید و تعطیلی پاساژها به دنبال قرنطینه موجب ضرر و زیان کاسبان شد و فروشگاه‌داران تمایل چندانی به برگزاری حراج ندارند. در حال حاضر، لباس‌های فصل، نه‌تنها با نرخ قبلی خود به فروش می‌رسند، بلکه قیمت لباس‌های خارج از فصل نیز تغییر چشمگیری نکرده است؛ برای نمونه، مانتوی نخی مناسب فصل بسته به مدل 120 تا 300 هزار تومان قیمت دارد و مانتوی میکروی پاییزی با قیمت قبل از عید یعنی 180 تا 260 هزار تومان عرضه می‌شود. دیگر لباس‌های مناسب فصل سرما که نرخ اولیه آن‌ها بیش از 300 هزار تومان بود، اکنون با قیمت کمتر از 230 هزار تومان فروخته نمی‌شود؛ بنابراین فروشگاه‌دارانی که تمایل یا توان حراج لباس‌های فصل پاییز و زمستان را ندارند، تغییری در نرخ لباس‌های بهاری نیز ایجاد نکرده‌اند. جالب این است که در سال‌های گذشته پوشاک فصل پاییز و زمستان جایی در حراج‌های روزهای گرم سال نداشتند، ولی اکنون این لباس‌ها در بیشتر فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند. بررسی میدانی بازار پوشاک اصفهان نشان می‌دهد مانتوهای زنانه ساده با نرخ 90 تا 150 هزار تومان و مانتوهای مدل‌دار بیش از 200 هزار تومان قیمت دارند، نرخ پیراهن مردانه نیز از 100 هزار تومان به بالاست و تی‌شرت مردانه ساده از 50 تا 168 هزار تومان قیمت دارد. شلوارهای پارچه‌ای زنانه و مردانه به ترتیب با قیمت 50 هزار و 85 هزار تومان به بالا عرضه می‌شوند. شلوارهای غیررسمی مانند کتان و جین زنانه با قیمت 75 تا 235 هزار تومان و مدل‌های مردانه نیز بین 130 تا 250 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. شروع قیمت روسری و شال زنانه در اصفهان از 35 هزار تومان است؛ ولی برای خرید اجناس باکیفیت باید دست‌کم 60 هزار تومان هزینه کرد.

حال زار مارک‌فروشان

فروشگاه‌های مارک برخلاف سایر مغازه‌ها جشنواره فروش پایان فصل برگزار کرده‌اند؛ ولی به گفته یکی از مدیران فروشگاه پوشاک خارجی در سیتی‌سنتر سپاهان‌شهر، زمان حراج برندهای خارجی همیشه از سوی اتحادیه‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود و طبق روال هرسال، در این ماه‌ها در بازار اصفهان نیز مارک‌فروشان اجناس خود را با تخفیف عرضه می‌کنند. با‌وجوداین، قیمت پوشاک خارجی با وجود حراج کم نیست و برای خرید یک تی‌شرت و پیراهن ساده مردانه باید بین 120 تا 400 هزار تومان هزینه کرد یا شلوارهای پارچه‌ای مارک زنانه و مردانه بیش از 170 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. وضعیت فروشگاه‌های مارک به‌واسطه نبود جنس نابسامان‌تر از هرزمانی است و تنوع پوشاک خارجی در اصفهان کاهش چشمگیری یافته است. نوسان‌های نرخ ارز و ممنوعیت واردات تأثیر منفی بر بازار پوشاک مارک دارد؛ ولی شیوع کرونا و کسادی بازار باعث شده فروشگاه‌های عرضه‌کننده لباس‌های برند، اجناس زیادی برای فروش نداشته باشند.

خریداری نیست!

جشنواره‌های فروش پایان فصل در بازار پوشاک اصفهان برگزار نشد، قیمت‌ها همچنان بالاست و مارک‌فروشان اجناسی با تنوع سابق عرضه نمی‌کنند. درمقابل، تعداد خریداران نیز زیاد نیست و رکود و کسادی در بازار موج می‌زند. در سال‌های قبل مشتریانی هرچند کم در فروشگاه‌ها دیده می‌شد یا حتی عده‌ای به‌عنوان رهگذر به مشاهده قیمت‌ها و مدل پوشاک جدید می‌پرداختند؛ ولی اگر این روزها گشت‌وگذاری در بازار پوشاک اصفهان بزنید، خواهید دید که فروشگاه‌ها خالی از مشتری هستند و تقاضا برای خرید پوشاک کاهش یافته است. کاهش توان اقتصادی مردم بر اثر شیوع بیماری، رعایت موارد بهداشتی و… ازجمله دلایل خلوت‌ماندن بازار پوشاک محسوب می‌شود و مردم زیر بار خرید لباس نمی‌روند. فروشگاه‌داران هم با رکود سنگین دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط