طبق نمودار ماهی و تن از سفره 75 درصد از اصفهانیها کنار رفته یا بهندرت استفاده میشود. پس از ماهی و تنماهی، گوشت قرمز در سبد خرید 69 درصد از خانوادههای اصفهانی دیگر جایی ندارد یا بنا به ضرورت خریداری میشود. نوشابه و دوغ آماده و برنج ایرانی نیز به ترتیب از سبد خرید 31 و 28 درصد مردم حذف شده است. نزدیک به 19 درصد از خانوادهها در اصفهان نیز توان خرید میوه را ندارند.
ماهی و تنماهیبا بیشترین درصد
رشد روزافزون نرخ ماهی و تنماهی موجب شده این کالا در شمار مواد غذایی گران یا غیرضروری قرار گیرد. بررسی دقیق سبد خرید خانوادههای اصفهانی نشان میدهد بیش از نیمی از خانوارها معادل 75 درصد، ماهی نمیخرند و شاید این اقشار در طول سال چند بار آنهم بهرسم دیرینه برای غذای شب عید و… ماهی تهیه کنند. همچنین عرضه ماهی در اصفهان کاهش یافته است؛ زیرا برای خرید یک کیلوگرم ماهی قزلآلا بهعنوان ارزانترین نوع ماهی باید حدود 25 هزارتومان هزینه کرد. قیمت هر کیلوگرم ماهی شیر، کیلکا و… نیز بیش از 50 هزار تومان است. ازاینرو مشتری برای این کالا کم است و در فروشگاهها کمتر ماهی توزیع میشود. از سوی دیگر گرانی ماهی، افزایش تقاضا برای تنماهی را تا اوایل سال جاری به دنبال داشت؛ ولی رشد ناگهانی قیمت تنماهی از حدود پنج تا هفت هزارتومان به بالاتر از 14 هزارتومان، باعث شد خانوارهای اصفهان آن را از سبد خریدشان کنار بگذارند.
گوشت قرمز در رتبه دوم
گوشت قرمز در دو سال گذشته جهش قیمت زیادی داشت، بهنحویکه در این بازه زمانی گوشت گوسفندی حدود سه برابر و گوشت گوساله حدود 2.5 برابر افزایش قیمت را تجربه کرد. در حال حاضر خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز باکیفیت، دستکم 92 هزار تومان خرج دارد و مقایسه قیمت این کالا در تابستان سال 98 با 99 نشان میدهد، نرخ گوشت قـرمـز نسبت به سال گذشته 2.1 درصد افزایش داشته است. وابسته بودن طبخ غذاهای زیادی به گوشت ازجمله غذاهای خورشتی، موجب شده درصد حذف این کالا از سبد خرید خانوارها نسبت به ماهی و تنماهی کمتر باشد. باوجوداین، 69 درصد خانوادهها در اصفهان در طول ماه بهندرت به خرید گوشت قرمز فکر میکنند.
نوشابه و دوغ آماده در رتبه سوم
میزان سرانه مصرف نوشیدنیهای گازدار در جهان بین 10 تا 12 لیتر بر هر نفر در سال است که این سرانه تا سال گذشته در ایران حدود 40 لیتر محاسبه شد؛ ولی رفتهرفته تقاضا برای خرید نوشیدنیهای گازدار مانند نوشابه و دوغ آماده در سال جاری کم شد و علت اصلی آن رشد نرخ آنها محسوب میشود. یک نوشابه خانواده بسته به تولیدکننده آن بین هفت هزار و 500 تومان تا 9 هزار و 600 تومان قیمت دارد و دوغ آماده خانواده بیش از 9 هزار تومان قیمتگذاری میشود. این امر موجب شده نوشابه و دوغ آماده از سفره 31 درصد اصفهانیها کنار رود.
برنج ایرانی در رتبه چهارم
حدود 28 درصد خانوادهها در اصفهان برنج ایرانی را از سبد خرید خود کنار گذاشتهاند. قیمت برنج خارجی و وارداتی از شروع سال 99 روند صعودی پیدا کرد، به صورتی که هر کیلوگرم برنج خارجی 14 تا 18 هزار تومان و برنج ایرانی 20 تا 30 هزارتومان قیمت خورده است. اختلاف چند هزارتومانی نرخ هرکیلوگرم برنج ایرانی با خارجی باعث شده اصفهانیها برنج خارجی را ترجیح دهند. دراینبین عدهای از مردم اصفهان برنج خوزستان و اهواز را به شمال و لنجان ترجیح میدهند؛ زیرا برنج عنبربو با نرخ هر کیلوگرم 15 هزار تومان نیز عرضه میشود.
میوه در رتبه پنجم
میوه آخرین قربانی سبد خرید اصفهانیهاست و تازهترین بررسی میدانی نشان میدهد مصرف نهایی میوه خانوادههای اصفهانی تحتتأثیر گرانی در سال جاری با افت همراه است؛ بهطوریکه 19 درصد از اصفهانیها هیچ بخشی از درآمد خود را به خرید میوه در طول ماه اختصاص نمیدهند.