بودجه 70میلیاردی برای سازمان خدمات موتوری

بی‌شک بارها در ساعت‌های منتهی به نیمه‌شب و هنگام عبور از خیابان‌های شهر، ماشین‌های غول‌پیکری را دیده‌اید که به شست‌وشوی خیابان‌ها و جدول‌ها، جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌ها یا آبیاری فضای سبز شهری مشغول‌اند و خلوتی خیابان و سکوت و آرامش شب را بهترین فرصت برای ارائه خدمات به شهر و شهروندان دانسته‌اند. این ماشین‌آلات متعلق به یکی از سازمان‌های مهم و مؤثر شهرداری اصفهان درزمینه سروسامان دادن به نظافت شهر و رسیدگی به آن به نام «سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان» است که با داشتن 300 پرسنل و 110 دستگاه ماشین‌آلات خدماتی همچون کامیون، لودر، بیل بکهو، جرثقیل، تانکر، بیل 912 و… انجام‌وظیفه می‌کنند. آنچه در این گزارش می‌خوانید نگاهی به روند فعالیت این سازمان در گفت‌وگو با حسن نظام‌زاده، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان است که به روایت جزئیاتی درباره نحوه فعالیت، میزان بودجه، نیاز مبرم ماشین‌آلات سازمان به بازسازی و… پرداخته است.

تاریخ انتشار: 06:21 - یکشنبه 1399/06/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

فعالیت‌هایی که به‌زعم او ضرورت انجام آن‌ها چنان‌که باید از سوی رسانه‌ها و شهروندان رصد نشده است.شهرِ تمیزی همچون اصفهان که به‌عنوان قطب گردشگری کشور مانند یک خانه مجلل باید همواره چشم‌به‌راه مهمانان تازه‌وارد باشد و در فراهم کردن بستر مهمان‌نوازی لحظه‌ای غفلت نمی‌کند، نیازمند فضایی تمیز و پاکیزه است؛ چنان‌که در یکی دو دهه اخیر نیز اصفهان به چشم بیشتر گردشگران داخلی و خارجی، شهری تمیز قلمداد شده است. این ویژگی اما به‌جز اینکه ریشه در یکی از خصوصیات اخلاقی مردم اصفهان دارد که همواره برای تمیز نگه‌داشتن محیط زندگی‌شان اهمیت زیادی قائل هستند، حاصل تلاش و خدمات‌رسانی شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از متولیان اصلی تأمین نظافت شهر نیز هست که در این خصوص «سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان» عمده این رسالت را بر عهده دارد.

بیدارباشِ 24ساعته در 365 روز سال

مدیرعامل این سازمان می‌گوید: «سازمان خدمات موتوری در تمامی ایام سال به‌صورت 24 ساعته در حال فعالیت است و تعطیلی ندارد. این سازمان به‌جز انجام وظایف مقرر و روزانه خود در حوزه امور عمرانی و خدماتی شهر، در مواقع ضرورت به کمک تکمیل فعالیت بخش‌های دیگر شهرداری می‌رود و حتی برای مدیریت حوادث غیرمترقبه در سطح شهر نیز همواره آماده خدمت‌رسانی است.» حسن نظام‌زاده می‌افزاید: «این سازمان 300 پرسنل دارد که 100 نفر آن‌ها به‌صورت پیمانکار طرف قرارداد سازمان هستند. 110دستگاه خودروی عمرانی اعم از کامیون، لودر، بیل بکهو، جرثقیل، تانکر، بیل 912 و… نیز که به‌وسیله آن‌ها امور عمرانی شهرداری در مناطق 15گانه و سازمان‌های وابسته به آن انجام می‌شود هم از دیگر سرمایه‌ها و اقدامات این سازمان است.» به گفته او، نخاله‌برداری پروژه‌های عمرانی از دیگر وظایف سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان است. نظام‌زاده توضیح می‌دهد: «نخاله‌برداری از بخش‌های مهم احداث و تکمیل پروژه‌های عمرانی است؛ به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ و مهمی همچون احداث بلوار فرزانگان و پل سردار شهید سلیمانی که در همه این موارد سازمان خدمات موتوری به کمک می‌شتابد. این سازمان همچنین در مشارکت‌های متعددی که با سازمان عمران شهرداری اصفهان دارد، درزمینه حمل آسفالت کمک‌رسان است.» او می‌افزاید: «حمل آسفالت در گذشته توسط پیمانکار انجام می‌شد و امروز سازمان خدمات موتوری این وظیفه را به‌صورت شبانه و هم‌زمان با خلوت شدن شهر انجام می‌دهد.» او رسیدگی به حوادث غیرمترقبه را از دیگر مسئولیت‌های سازمان تحت مدیریتش می‌داند و می‌گوید: «رسیدگی به حوادث غیرمترقبه از وظایف بسیار حساس این سازمان است که برای مدیریت آن غالبا ده نفر از رانندگان ماشین‌آلات لودر و کامیون به‌صورت شیفتی تمام طول شب را در سازمان مستقرشده و اگر حادثه‌ای در سطح شهر رخ بدهد و نیازی به کمک آن‌ها باشد، بلافاصله خودشان را به محل موردنظر می‌رسانند.»

برخورداری از 153 خودروی خدماتی

به‌جز وظایفی که در حوزه امور عمرانی برای سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان بیان شد، این سازمان در حوزه امور خدماتی نیز وظایفی دارد. چنان‌که به گفته مدیرعامل این سازمان، 153 دستگاه خودروی خدماتی شامل جاروی خیابانی، بی آرتی شوی، جدول شوی، دیوارشوی و… برای انجام این اقدامات در اختیار هستند. او اضافه می‌کند: «در ایام شیوع بیماری کرونا که ضدعفونی معابر شهر در دستور کار شهرداری قرار داشت، سازمان خدمات موتوری با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات خدماتی  این کار را انجام می‌داد.»

حمل زباله‌ها به سمت سکوها و کارخانه پسماند

سازمان خدمات موتوری موظف به جمع‌آوری زباله‌های شهر و حمل آن‌ها به سمت سکوهای حمل زباله نیز هست. نظام‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «60درصد از زباله شهر توسط این سازمان به‌طرف سکوهای حمل زباله منتقل می‌شود. به‌جز این، زباله‌ها توسط ماشین‌های سازمان به سمت کارخانه پسماند حمل می‌شوند.» او ادامه می‌دهد: «60درصد رفت‌وروب شهر نیز توسط ماشین‌آلات سازمان انجام می‌شود.»او به معرفی دو واحد تحت مدیریت سازمان خدمات موتوری هم پرداخته و توضیح می‌دهد: «یکی از این واحدها، واحد حمل‌ونقل واقع در گردنه زینل است که ماشین‌آلات عمرانی را در آن مستقر کرده‌ایم. یک تعمیرگاه ماشین‌های سنگین نیز در جوار واحد حمل‌ونقل دایر شده که تعمیرات ماشین‌آلات در آن انجام می‌شود. به‌جز این، یک واحد خدمات شهری واقع در خیابان آبشار سوم جنب کشتارگاه هم وجود دارد که ماشین‌آلات خدماتی در آن مستقر می‌شوند و تعمیراتشان هم همان‌جا انجام می‌شود.»

نظافت و پاک‌سازی زاینده‌رود

نگهداری از رودخانه، آن‌هم رودخانه‌ای که درست از وسط شهر و از قلب خیابان‌ها و معابر اصلی شهر می‌گذرد، وظیفه‌ای دشوار و حساس است؛ به‌ویژه اینکه رودخانه زاینده‌رود مقصد گردشگری مهمی در اصفهان نه‌فقط برای گردشگران، بلکه برای شهروندان این شهر نیز هست. مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان بابیان اینکه نظافت و پاک‌سازی رودخانه از دیگر وظایف این سازمان است، ادامه می‌دهد: «رودخانه زاینده‌رود حدفاصل پارک ناژوان تا پل شهرستان توسط سازمان خدمات موتوری پاک‌سازی می‌شود؛ به‌ویژه در فصل گرما که سطح رودخانه وضعیت بدی پیدا می‌کند و نظافت آن بسیار دشوار است، پرسنل خدماتی این سازمان از طریق نظافت با دست این مسئولیت را انجام می‌دهند!» او از کمبود روش‌های علمی برای انجام این کار خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: «بارها با چند شرکت دانش‌بنیان مذاکره کرده‌ایم تا بتوانند مکانیسمی علمی را برای پاک‌سازی رودخانه در اختیارمان قرار دهند؛ ولی متأسفانه هنوز اقدامی نشده است.»

آبیاری فضای سبز با تانکرهای آب

حتما به یاد دارید که در سال 96 وقتی شهر اصفهان با خشک‌سالی جدی و نگران‌کننده‌ای مواجه بود، مسئله نگهداری و آبیاری فضای سبز شهری به یکی از معضلات مدیریت شهری تبدیل شده بود. اما در همان دوران در گوشه و کنار شهر تانکرهای بزرگی به چشم می‌خوردند که فضای سبز را با انتقال آب از منبع، آبیاری می‌کردند. این تانکرها و وظیفه‌ای که رانندگان آن‌ها برعهده داشتند، برعهده سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان بود. نظام‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «این طرح در قالب سه شیفت کاری در سال96 توسط پرسنل سازمان انجام شد و خوشبختانه هیچ آسیبی در آن زمان متوجه فضای سبز شهری نشد.»

ماشین‌آلاتی مستهلک و نیازمند نوسازی

«میانگین عمر ماشین‌آلات خدمات شهری سازمان خدمات موتوری 20 سال به بالا و میانگین عمر ماشین‌های عمرانی‌اش نیز حدود 40 سال است.» این را مدیرعامل سازمان خدمات موتوری می‌گوید و تأکید می‌کند: «متأسفانه ماشین‌آلات سازمان تاکنون نوسازی نشده‌اند، درحالی‌که دیگر کارایی لازم را ندارند و به ازای مدت‌زمان کوتاهی که کار می‌کنند، تعمیرات زیادی با هزینه بالا روی آن‌ها انجام می‌شود.» او می‌افزاید: «از زمانی که مسئولیت مدیریت این سازمان را برعهده گرفتم، مذاکراتی را با شهرداری اصفهان در پیش گرفتیم و موفق شدیم با اختصاص بودجه ده میلیارد تومانی از سوی سازمان در کنار بودجه‌ای که شهرداری در اختیارمان گذاشت، در سال 98 ده دستگاه خودروی هیوندا، دو بیل بکهو و یک دستگاه کِشنده 2624 را که روی آن جرثقیل نصب می‌شود، خریداری کنیم. چنان‌که تا پیش از آن سازمان جرثقیل سنگین نداشت و نیازش به این دستگاه را از طریق بخش خصوصی برطرف می‌کرد که بسیار زمان‌بر بود. اما در حال حاضر سازمان موفق به خرید این دستگاه شده که در مرحله مناقصه و بعد نصب دکل قرار دارد.» مدیرعامل سـازمـان خدمات موتوری شهرداری اصفهان در بخش دیگری از توضیحاتش به بودجه 70 میلیارد تومانی این سازمان در سال99 اشاره‌کرده و می‌گوید: «تا اواخر تیر امسال تقریبا 90درصد بودجه‌مان جذب شده است.» او در پایان تأکید می‌کند که لازم است فعالیت‌های سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان بیش‌ازپیش از سوی رسانه‌ها و شهروندان رصد شود. به گفته او، ارسال ماشین‌آلات و رانندگان متبحر به مناطق سیل‌زده در سال گذشته از سوی این سازمان و کمک به سیل‌زدگان از دیگر اقدامات شاخص این سازمان بوده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط