عدالت فضایی در ابرپروژه‌های شهری

روز پنجشنبه 27 مهر جمعی از مدیران رسانه‌های اصفهان از ابر پروژه‌های عمرانی مانند خط دوم قطار شهری، حلقه چهارم حفاظتی و پروژه‌های مرتبط با این مسیر، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و سالن اجلاس سران بازدید کردند. صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان پس‌ازاین بازدید با این جمله آغاز شد: «مسیر رشد و توسعه شهر را با افزایش تعاملات با دولت ادامه می‌دهیم.» ادامه صحبت‌های علیرضا نصر اصفهانی به اتمام فعالیت‌های دوره پنجم شورای شهر امسال منتهی شد: «با اتمام کار شورای پنجم، شورای شهر عمری 22ساله پیدا می‌کند و لازم است خطاهای آن کمتر شده و به مأموریت‌ها و رسالت‌هایش توجه بیشتری داشته باشد.» سخنان او درباره باورکردن شوراها از سوی دیگران قوت گرفت: «امیدوارم دیگران نیز شوراها و نقش آن‌ها را باور کرده و به جای اینکه به‌دنبال محدودکردن اختیارات شورای شهر باشند به این باور برسند که شوراها به‌عنوان یک پارلمان محلی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمینه‌های سرعت بخشیدن به کار را در مدیریت شهری ازلحاظ قانونی انجام دهند.»

تاریخ انتشار: 09:08 - شنبه 1399/06/29
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه

استحکام کاری در سال پایانی شورا

در ادامه، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، صحبت‌هایش را به استحکام کاری در سال پایانی شورا پیوند زد: «در سال پایانی شورا به دنبال این هستیم تا به‌دوراز هرگونه حاشیه‌سازی و غوغاسالاری با انگیزه بیشتر کار کنیم. مدیریت شهری در این سال به‌هیچ‌عنوان نباید به سمت سستی و رخوت گرایش پیدا کند.» نصر اصفهانی به جلوگیری از سستی در کار، تأکید کرد: «در جلسه شوراها و در جلسات فصلی مدیران به‌طورجدی از هرگونه رفتاری که کار خدمات‌رسانی به مردم را سست می‌کند، جلوگیری می‌کنیم.» تأکید دیگر او به اجرای مطلوب پروژه‌های عمرانی منتهی شد: «پروژه‌های بزرگی که در شهر انجام می‌شود باید به سرانجام خوبی برسد و این را برای شورا به‌عنوان یک مأموریت تعیین کرده‌ایم. هم‌اکنون نیز همه پروژه‌ها فعال است.»

برنامه ششم پنج‌ساله شهرداری اصفهان؛ چراغ راه پنج‌ساله آینده

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه ششم پنج‌ساله شهرداری اصفهان را چراغ راه پنج‌ساله آینده شهرداری دانست: «این برنامه طی روزهای گذشته تحویل شورای شهر شده و قرار است در کمیسیون‌های مربوط، پس از بررسی و اعمال‌نظرها تصویب شود.» نصر اصفهانی اشاره‌ای هم داشت به تدوین برنامه جامع شهر اصفهان: «این برنامه از دیگر برنامه‌های شورا در مدت باقی‌مانده و 10 ساله است. در این برنامه با گروه‌های مختلف مردم صحبت و طرح “یک شهر گفت‌وگو” راه‌اندازی شده است. درصدیم در این برنامه از مشارکت حداکثری مردم استفاده کنیم. امیدوارم این برنامه تا پایان دوره پنجم ارائه شود.» او درباره تنظیم بودجه 1400 شهرداری اصفهان هم سخن گفت: «این بودجه از اول مهر در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان کلید می‌خورد و تا پایان دی باید تحویل شورای شهر شود. لازم است شورا هم برنامه متفاوتی برای سال آینده تنظیم کند و تا پایان بهمن ارائه دهد.» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مباحث مالی، سال بسیار سختی را در پیش داریم، تصریح کرد: «به‌طورجدی به دنبال این هستیم تا با افزایش تعاملات با دولت بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا مسیر رشد و توسعه شهر را ادامه دهیم.»

انقلاب عمرانی در شهر

قدرت‌الله نوروزی در این بازدید ضمن خدا قوت به اصحاب رسانه گفت: «علاقه‌مند بودم از نزدیک با اصحاب رسانه روبه‌رو شوم و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهم؛ اما شرایط کرونایی فاصله‌ها را زیاد کرد و در فضای مجازی هم فرصتی ایجاد نشد تا گفت‌وگویی با اصحاب رسانه داشته باشم؛ ولی در این بازدید یقینا به بسیاری از پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ‌داده‌شده و بسیاری از ابهام‌ها روشن شده است.» سخنان قدرت‌اله نوروزی بازهم در همین زمینه بود: «من در تمام صحبت‌هایم از انقلاب عمرانی که در این شهر انجام‌شده است، سخن گفته‌ام؛ اما برخی پروژه‌های بزرگ شهری در زیرزمین است و دیده نمی‌شود و گاهی در حاشیه شهر قرارگرفته است؛ بااین‌وجود گاهی برخی پروژه‌ها نمی‌توانست بازتاب تبلیغی داشته باشد، اما با این اقدام فعالیت‌های عمرانی زیرزمین شهر بر همگان مشخص می‌شود.»

اجرای «عدالت فضایی» در شهر

او ورود به ابرپروژه‌های شهری را ارتباط مستقیم با «عدالت فضایی» و در راستای توسعه پایدار اصفهان دانست و تصریح کرد: «اگر برنامه‌ای در راستای توسعه پایدار باشد متعلق به اصفهان نیست؛ بلکه متعلق به ‌کل بشریت و جهان خواهد بود.» به گفته شهردار اصفهان، پروژه‌های عمرانی زیرساخت‌های اساسی و اصلی شهر است: «نمی‌توانیم اصفهان را بدون مترو، جهان‌شهر بنامیم. اصفهان کلان‌شهری است با بیش از چهارمیلیون نفر جمعیت که شاهد ترافیک‌های سنگین است؛ بنابراین احداث مترو در یک جهان‌شهر مسئله اصلی، مهم و ویژه است که اصفهان به این ویژگی مزین شده است.»

متوقف‌نشدن فعالیت‌های عمرانی شهر

نوروزی بازهم صحبت‌هایش را به موضوع مترو پیوند زد: «اجرای این پروژه اگرچه هزینه‌های سنگینی دارد، اما آزادسازی ندارد و در جهت تسهیل تردد شهروندان بسیار مؤثر است؛ به همین دلیل احداث خط دوم مترو در دستور کار قرار گرفت و شما اصحاب رسانه تنها گوشه‌ای از این فعالیت زیرزمینی عظیم را مشاهده کردید؛ اما مشت نمونه خروار است. مسیر 14 کیلومتری خط دوم مترو 16 ایستگاه دارد و در حال حاضر 12 ایستگاه آن فعال است، ایستگاه‌هایی که 95 درصد پیشرفت داشته و چهار ایستگاه دیگر در دستور کار است و اقدامات اجرایی آن با سرعت کار پیش می‌رود.» او اشاره‌ای هم داشت به شرایط بسیار سخت اقتصادی و متوقف‌نشدن فعالیت‌های عمرانی شهر: «شما می‌دانید پروژه‌ها باید در این شرایط متوقف و تعطیل باشد، اما برخی از این پروژه‌ها از توقف به حرکت درآمده است. تقاضا می‌کنم این موضوع را بررسی کنید که چه تدبیر عاقلانه‌ای اندیشیده شده است که اکنون باوجوداینکه اجرای پروژه‌ها در کشور رو به افول است و چرخ حرکت آن‌ها پنچر شده، اما در اصفهان این‌گونه تحول روزانه در عرصه عمران بیشتر می‌شود.» شهردار اصفهان خطاب به مدیران رسانه‌های اصفهان گفت: «شما همه مسائل و مشکلات را می‌شناسید. اصفهان در موضوع اجرای پروژه‌های عمرانی با توجه به شرایط بحرانی توانسته است قد علم کند و حرفی برای گفتن در کشور داشته باشد.»

اجرای پروژه رینگ چهارم برای کاهش ترافیک و تصادف‌ها

نوروزی اشاره‌ای کرد به اجرای رینگ چهارم شهر و خواص این پروژه: «این پروژه دارای فرعیاتی است. یکی از آن‌ها جاده فرزانگان با مسیر شش‌کیلومتری است که آمار تلفات جانی تصادف‌ها را به‌شدت کاهش داده است. تقاطع غیرهمسطح آفتاب، شهید سلیمانی و حلقه حفاظتی به طول 80 کیلومتر که دور شهر اصفهان را فرا می‌گیرد، کمک بسیاری به حمل‌ونقل و کاهش ترافیک و کاهش تلفات تصادف‌ها می‌کند. وجب‌به‌وجب اینجا باید از مالکان جزء، از خرده‌پاها، از کشاورزان و کسبه و از اهالی دو آبادی خریداری و آزاد شود و پس‌ازآن عمران آغاز شود که واقعا کار سخت و پیچیده‌ای است.» او سخنانش را با موضوع پروژه نمایشگاه بین‌المللی ادامه داد: «وجود چنین نمایشگاهی در اصفهان جایگاه اقتصادی کلان‌شهر اصفهان را در کشور بسیار افزایش می‌دهد و منفعت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا دارد. این پروژه پلی است میان صنعتگران با جامعه هدف که اهمیت چنین مرکزی را نشان می‌دهد و فاکتورهای دیگری که می‌تواند اهمیت چنین مکان مرکزی را بیان کند.» ادامه سخنان شهردار اصفهان پیوند خورد به احداث پروژه سالن اجلاس سران: «این پروژه یکی دیگر از پروژه‌های مهم اصفهان است. امیدوارم روزی مانند سازمان ملل که از تمام کشورهای جهان در آن حضور دارند، در سالن اجلاس اصفهان نیز شخصیت‌های مهم کشورهای دنیا حضور پیدا کنند و اجلاس مهم بین‌المللی در این سالن برگزار شود؛ اما بهره‌برداری از سالن اجلاس سران برای ما بسیار مهم است و برای انتخاب آن به کمک همگانی نیاز داریم. لازم است بهره‌برداری از این سالن در اختیار شرکت‌ها یا افراد توانمند قرار بگیرد تا باعث رونق این مرکز و درنهایت منجر به رونق استان و کشور شود و تردد در آن جهانی باشد. این پروژه ظرفیت خوبی برای اصفهان دارد و تعامل با سران کشورهای خارجی را در این شهر فراهم می‌کند.» نوروزی به این موضوع هم اشاره کرد که علاوه بر اجرای ابرپروژه‌ها، پروژه‌های کوچکی در هر منطقه در حال احداث است: «اجرای فعالیت‌های عمرانی برای پیاده‌راه‌سازی چهارباغ و خیابان‌های اطراف آن، خیابان شیخ‌بهایی در نقطه مرکزی شهر، خیابان عباس‌آباد، خیابان سپه و میدان امام‌حسین(ع) نیز آغازشده یا به‌زودی آغاز می‌شود که شایسته است از تمام مجموعه‌های برون‌سازمانی یا درون‌سازمانی که با شهرداری همکاری می‌کنند، تشکر کنم.» تأکید او درباره موضوع «عدالت فضایی» بیشتر شد: «توجه به ارائه امکانات در مناطق کمتربرخوردار عدالت فضایی را رقم می‌زند؛ موضوعی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی رخ داده است.»

ایجاد تحول بزرگ در حوزه حمل‌ونقل عمومی اصفهان

شهردار اصفهان در ادامه از تحول بزرگی که امسال در حوزه حمل‌ونقل عمومی رقم خورده است، صحبت کرد: «خریداری 80 اتوبوس در شرایطی که هیچ شهری موفق به خرید اتوبوس نشد، موضوع مهمی است و با همه تلاش‌های انجام‌شده عمر ناوگان اتوبوس‌رانی به ۹,۷ سال رسید. امیدواریم با تداوم این اقدامات در آینده نزدیک شاهد کاهش عمر ناوگان اتوبوس‌رانی و رسیدن میانگین کارکرد اتوبوس‌ها به پنج سال باشیم.» ادامه سخنان نوروزی با بازسازی اتوبوس‌ها اوج گرفت: «اصفهان به‌عنوان پایلوت بازسازی اتوبوس‌ها شناخته‌شده و 700 اتوبوس را بازسازی کرده است. بازسازی اتوبوس‌ها به معنای انجام کارهای ظاهری نیست و به این معناست که یک اتوبوس به‌طور کامل بازسازی می‌شود.» او صحبت‌هایش را با سخنانی خطاب به حاضران پایان داد: «درصورتی‌که اطلاعات اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی کامل و جامع باشد،  هیچ فردی نمی‌تواند حقیقت را قربانی جهل کند و این اصحاب رسانه هستند که به افکار عمومی، پاسخ‌های دقیق می‌دهند و به کمک شهر می‌آیند.» در این بازدید علی شمسی، مدیر منطقه 14، و مسعود قاسمی، مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان، درباره پروژه‌های بزرگ مناطق خود صحبت کردند.

پروژه‌ها و کاهش  تصادف‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی

مدیر منطقه 14 اصفهان درباره پروژه پل آفتاب اظهار کرد: «این پروژه‌ها باعث کاهش ترافیک و آلودگی زیست‌محیطی شده است. در خیابان عاشق اصفهانی کامیون‌های بسیاری تردد داشت و هیچ امنیت جانی برای شهروندان وجود نداشت. با اجرای این پروژه‌ها علاوه بر امنیت جانی شهروندان، امنیت زیست‌محیطی برای شهروندان به‌وجود آمد. در خیابان عاشق اصفهانی کمتر از دو سال آزادسازی‌ها انجام و کمربندی احداث شد. برخی از این خیابان‌ها در طرح مصوبات شورا نبود که با دستور شهردار اصفهان مصوبات گرفته شد و اقدامات عمرانی آن در حال اجراست.» ادامه صحبت‌های علی شمسی درباره اقدامات خیابان بعثت بود: «برخی عملیات‌های‌ عمرانی خیابان بعثت انجام شده و برخی نیز در حال انجام است.»

اجرای پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف جهان

در ادامه، مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان درباره پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح نصف‌جهان اظهار کرد: «برآورد ریالی 97 میلیارد تومان و مدت‌زمان اجرا 18 ماه است.» مسعود قاسمی ادامه داد: «هزینه آزادسازی 20 میلیارد تومان و مساحت آزادسازی 150000 مترمربع است.» او اضافه کرد: «ابعاد پروژه  2 در 1.5 کیلومتر است و خاک‌برداری مسیرها ۱۸۰۰۰۰ مترمکعب، پی‌کنی پایه‌ها و دیوارها ۲۲۰۰۰ مترمکعب، خاک‌ریزی ۲۳۰۰۰۰ مترمکعب، اساس و زیراساس ۶۳۰۰۰ مترمکعب و آرماتوربندی ۷۵۰۰ تن است.»
مدیر منطقه 15 شهرداری اصفهان درباره عملیات‌های اجرای این پروژه عمرانی هم صحبت کرد: «بتن‌ریزی ۵۵۰۰۰ مترمکعب و کل آسفالت ۵۲۰۰۰ تن است.» قاسمی، طول کل پل‌سازی را ۱۲۰۰ متر، سطح کل راه‌سازی پروژه را ۱۷۵۰۰۰ مترمربع، سطح کل پل‌سازی را  17000 مترمربع و تعداد کل 447 حلقه شمع با حجم حفاری 13000 مترمکعب اعلام کرد. او درباره مختصات عرضی و طولی پل‌ها هم این‌گونه بیان کرد: «پل ۱ به طول ۴۹۳ متر و ارتفاع ۱۴ متر، پل ۲ به طول ۲۰۰ متر  و به ارتفاع ۷ متر، پل ۳ به طول ۱۷۷ متر و به ارتفاع ۷ متر، پل ۴ به طول ۱۰۷ متر و به ارتفاع ۷ متر و زیرگذر پل ۵ با ۱۲۵ متر پل‌سازی در عمق -۷ متری است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط