900دستگاه اتوبوس دیگر بازسازی می‌شود

روز گذشته، مجمع عمومی اتوبوس‌رانی در حاشیه صدوچهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، برگزار و اعضای جدید هیئت‌مدیره آن انتخاب شد. در این جلسه همچنین مقرر شد مطالبات دولتی سال 94 ( 21 اتوبوس خصوصی شهر) پرداخت ‌شود. در این جلسه گزارش بازرس رسمی اتوبوس‌رانی نیز قرائت شد که طبق آن، این شرکت 28 میلیارد تومان بدهی بالفعل دارد.

تاریخ انتشار: 08:23 - دوشنبه 1399/07/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

نوسازی 700 اتوبوس شهر

شهردار اصفهان به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت اتوبوس‌رانی اصفهان اظهار کرد: قرارداد توافق بازسازی 700 دستگاه اتوبوس با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منعقدشد. بر این اساس برای نوسازی هردستگاه باید 280 میلیون تومان پرداخت شود که بخشی از آن توسط دولت و مابقی توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود. نوروزی ادامه داد: به‌رغم افزایش قیمت‌ها اما سهم دولت در این خصوص تغییری نکرده و شهرداری باید مابقی آن را تأمین کند. او افزود: قراردادی هم برای بازسازی 189 دستگاه اتوبوس منعقد شده است. شهردار اصفهان ادامه داد: از یکصد اتوبوس خریداری‌شده، ۸۰ اتوبوس هم‌زمان با عید غدیر خم وارد ناوگان شد و در آینده نزدیک هم ۲۰ دستگاه دیگر اضافه خواهد شد. او از اعضای شورای شهر اصفهان درخواست کرد از روند بازسازی اتوبوس‌ها بازدید کنند.نوروزی بابیان اینکه تلاش مجمع اتوبوس‌رانی رفع چالش‌ها بوده و در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است، گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات کارکنان اتوبوس‌رانی نیز رفع شود؛ چراکه رضایت آن‌ها به جلب رضایت شهروندان منجر خواهد شد.او با اشاره به توجه مدیریت شهری به تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی، ادامه داد: نوسازی ایستگاه‌ها و توسعه بی. آر. تی  که اکنون در مسیر هشت‌بهشت در حال اجراست در سال‌های اخیر به‌خوبی دنبال شده و ادامه حمایت و تعاملات شورای شهر، به ارائه خدمات شایسته به مردم اصفهان منجر می شود .شهردار اصفهان درباره مطالبات بخش خصوصی اتوبوس‌رانی نیز گفت: در سال ۹۴ هزینه کامل 21 اتوبوس به همراه ارزش‌افزوده محاسبه و به بخش خصوصی فروخته و مبلغ آن به‌حساب شرکت اتوبوس‌رانی واریزشد. این در حالی است که شهرداری فقط 17.5 درصد از مبلغ آن را در زمان خرید پرداخت کرد و سهم دولتی این اتوبوس‌ها امکان فروش نداشت.او ادامه داد: این اسناد باید اصلاح و سهم دولت که به‌حساب اتوبوس‌رانی واریزشده، از آن خارج و صورت‌های مالی اصلاح شود.

28 میلیارد بدهی

در این جلسه، پورمحمد شریعتی‌نیا، بازرس قانونی شرکت اتوبوس‌رانی، به ارائه گزارش پرداخت و گفت: این شرکت 28 میلیارد تومان بدهی بالفعل دارد. او ادامه داد: شهرداری اگر می‌خواهد اتوبوس‌رانی فعال شود و رانندگان با انگیزه بالا کار کنند این بدهی معوقه را بپردازد. او تصریح کرد: مدیرعامل شرکت مشکلات مالی را از صندوقی که رانندگان برای تصادفات تشکیل داده و ارتباطی با شهرداری ندارد، پرداخت می‌کند. شریعتی‌نیا افزود: در حال حاضر دوسوم هزینه هر سفر توسط شهرداری پرداخت می‌شود و بدهی معوق هم می‌تواند به‌عنوان یارانه به اتوبوس‌رانی پرداخت شود. او ادامه داد: حدود 200 اتوبوس در پارکینگ قلعه‌شور قرار دارد که قابل‌بازسازی نیست و باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

تعبیر اشتباه از قانون

به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی، در دولت‌های نهم و دهم مصوب شد که شهرداری‌ها فقط 17.5 درصد مبلغ اتوبوس‌های خریداری‌شده را می‌پردازند و مابقی توسط دولت تأمین می‌شود. روحانی ادامه داد: طبق مصوبه هیئت‌وزیران وقت، در زمان واگذاری این اتوبوس‌ها به بخش خصوصی 82.5 درصد مبلغ پرداختی توسط دولت باید به‌عنوان کمک دولت به بخش خصوصی تلقی شده و شهرداری‌ها مجاز به دریافت این مبلغ از بخش خصوصی نیستند. او اظهار داشت: تا قبل از سال 94 همه اتوبوس‌های واگذارشده، طبق این مصوبه بوده و بعدازآن هم به همین شیوه عمل شده، ولی مبلغ 21 دستگاه اتوبوسی که در سال 94 واگذارشده به‌طور کامل از بخش خصوصی اخذشده که خلاف قانون بوده است.روحانی گفت: 481 اتوبوس در اصفهان به بخش خصوصی واگذارشده که فقط 21 دستگاه آن به این سرنوشت دچار شده‌اند. او تأکید کرد: این 21 اتوبوس توان پرداخت بهای کامل اتوبوس را ندارند.