توقف جاده « نطنز-‌کاشان» در ایستگاه بودجه

جاده نطنز-‌کاشان به طول70 کیلومتر از جمله جاده‌هایی است که اگر سابقه آن را بررسی کنید، متوجه تلفات زیاد تصادفات آن در طول سالیان متمادی خواهید شد. این جاده به لحاظ عبور از گردنه‌های کوهستانی و پرپیچ و خم که در نقاط مختلف آن دارای شیب است، با کمترین بی‌احتیاطی راننده می‌تواند منجر به حادثه شود. برف‌گیر و مه‌آلود‌بودن گردنه عباس‌آباد در مسیر جاده نیز از معضلات جدی در فصل زمستان است. فعالیت معادن سنگ در روستاهای اطراف مسیر هم موجب تردد تریلرهای حامل سنگ در این جاده شده است که در گردنه‌ها کاهش سرعت تریلر و وجود نقاط کور احتمال وقوع تصادف را افزایش می‌دهد.

تاریخ انتشار: 09:04 - سه شنبه 1399/07/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

سابقه حوادث در این جاده نشان می‌دهد که این جاده نیازمند استانداردسازی بیشتری است. حوادثی از قبیل تصادف اتوبوس‌ها، خودورهای سواری و ماشین‌های سنگین که منجر به فوت شهروندان شده است. تعداد قابل توجهی از شهروندان نطنزی در این جاده جان خود را از دست داده‌اند، از جمله یکی از پرسنل نخبه سایت هسته‌ای نطنز که اتفاقا از قاریان قرآن بود و هنوز چند ماه از سانحه تصادف و فوت رئیس جوان بنیاد شهید و ایثاران شهرستان نطنز نمی‌گذرد.  این جاده به لحاظ دسترسی مردم نطنز به کاشان، تهران و مناطق گردشگری (به ویژه روستای ابیانه)در مسیر و نیز تردد اهالی ۱۴ روستای دهستان برزرود به مرکز شهرستان حائز اهمیت است. همچنین روزانه پرسنل سایت هسته‌ای نطنز نیز در این مسیر ۳۰کیلومتری تردد می‌کنند و همه این شهروندان جزو سرمایه‌های کشور هستند.در سال‌های اخیر مرحوم صفاری نطنزی، نماینده فقید مجلس در زمان مسئولیت خود طرح دوبانده‌شدن بخشی از جاده نطنز-‌کاشان حدفاصل میدان بسیج تا سایت هسته‌ای را مطرح و پیگیری کرد که این پروژه 30 کیلومتری در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفت، اما تا امروزعملیاتی نشده است.علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان اصفهان در این خصوص می‌گوید: مطالعات طرح دوبانده‌شدن جاده نطنز-‌کاشان حدفاصل میدان بسیج تا سایت هسته‌ای انجام شده است. برای جانمایی و اجرای پروژه نیازمند بررسی و اخذ تأییدیه‌های لازم بود. لذا پس از برداشت وضع موجود و جانمایی به تأیید اولیه رسید و جهت تأیید نهایی به وزارت راه‌و‌شهرسازی ارسال شده است. او اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط مورد بحث، استانداردسازی سه‌راهی دسترسی به اوره و امامزاده سلطان گروه‌آباد بود و در ابتدا تصمیم بر آن شد که در این محل یک تقاطع غیر‌هم‌سطح در نظر گرفته شود، اما به دلیل هزینه‌بر بودن آن، در نهایت مقرر شد که در سه راهی مذکور یک میدان احداث شود. قاری‌قرآن یادآوری کرد: در حال حاضر منتظر تأیید نهایی طرح توسط وزارت راه هستیم و سپس پروژه برای اجرا نیازمند تأمین اعتبار خواهد بود و در صورتی‌که اعتبار لازم تخصیص پیدا کند، عملیات دوبانده‌کردن جاده مذکور انجام خواهد شد. در این باره علی پیراینده، شهردار نطنز نیز می‌گوید: تفاهم نامه ای بین شهرداری نطنز و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منعقد شده که طی آن دوبانده‌شدن بخشی از پروژه از میدان بسیج تا سه‌راهی اوره و اداره کل راهداری نیز روکش آسفالت آن را اجرا می‌کند. البته طبق توافق انجام‌شده شهرداری نطنز یک رفیوژ میانی در این قطعه احداث می‌کند و جاده به یک بلوار ایمن تبدیل خواهد شد. پیراینده می‌گوید: در این قطعه از پروژه تعریض پل‌های موجود با راهداری است که در حال انجام است و متولی احداث میدان و جدول‌گذاری آن هم شهرداری خواهد بود.