شاسی‌بلند چینی میلیاردی شد

یک میلیارد تومان عدد کوچکی نیست، سه سال قبل با یک  میلیارد تومان چهار خودروی سانتافه با دو تا پراید و یک موتورسیکلت می‌فروختند ولی امروز شاسی‌بلند‌های چینی یک میلیارد تومان قیمت خوردند. البته نه امروز بلکه از یک ماه قبل شاسی‌بلند‌های چینی با پرچم‌داری تیگو7 مرز یک میلیارد تومان را رد کردند. پشت سر این محصــول مونتاژی مدیران خودرو ‌هایما‌اس‌7 ایران‌خـودرو میلیاردی معامله شد و جک‌اس5 نیز به مرز یک میلیارد تومان رسید.

تاریخ انتشار: 08:34 - شنبه 1399/08/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

ایران‌خودرو دهم آبان‌ماه قیمت‌ جدید محصولاتش را اعلام کرد و بر این اساس‌هایما اس‌7 را هم از 309میلیون تومان به 405 میلیون تومان رساند؛ ولی مونتاژ این خودرو متوقف شده‌است و ایران‌خودرو ماه‌هاست آن را نمی‌فروشد؛ در بازار آزاد هم کمتر از یک میلیارد تومان فروشنده ندارد. جک‌اس5 هم کمتر به قیمت میلیاردی معامله شده‌است. اگر جک‌اس7 بیاید ، بالاتر از یک میلیارد تومان خواهد بود؛ البته پنج‌سال است هر‌ماه می‌گویند شش ماه دیگر فرایند پیش‌فروش آن آغاز خواهد شد و تیگو‌7 این محصول تازه‌وارد مدیران خودرو اواسط مهرماه یک میلیارد و 150 میلیون تومان هم معامله شد. البته در واقعیت ما هیچ‌ شاسی بلند چینی یک میلیاردی نداریم! ایران‌ خودرو که می‌گوید این خودرو 405میلیون است و مدیران خودرو قیمت جدید تیگو7 را 990 میلیون تومان اعلام کرده‌است. یعنی هنوز 10 میلیون تومان دیگر تا یک‌میلیارد تومان فاصله دارد. یـــک پـــله عـقـب‌تر از ایـــن شاسی‌بلند‌های معروف نسل قدیمی آن‌ها نیز از نیم میلیارد تومان عبور کردند و اگر نوسانات ارزی ادامه داشته‌باشد، شاید به زودی میلیاردی شوند. نمونه‌ بارز آن‌ها همین ایکس‌‌33 است. اگر ایکس‌33 مدیران خودرو را شاسی‌بلند حساب کنیم، از عمر آن در بازار ایران بیش از 10 سال می‌گذرد! در این‌ سال‌ها بار‌ها ظاهر آن بازبینی شد تا شاید زیباتر شود ولی باز‌هم مشتری‌پسند نبود.
ایکس‌33 را سه‌سال پیش کمتر از 100 میلیون تومان نمی‌خریدند و امروز قیمت آن در نمایندگی به 597میلیون تومان رسیده‌است. البته هنوز هم خودروی پرفروشی نیست، به خصوص در بازار دست‌دوم‌ها سخت معامله می‌شود. ایکس‌22 بازار دست‌دوم بهتری دارد، ولی حالا باید دید با قیمت 497 میلیون تومان کسی زیر بار آن می‌رود؟ درمقابل مدیران خودرو تیگو5 را با قیمت 750 میلیون تومان خوب می‌فروشد. این خودرو در بازار اصفهان 840میلیون تومان هم معامله می‌شــد و اگـــر رونــد صعودی قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، پاییز تمام نشده‌ میلیاردی خواهد شد. ولی در کارخانه ایران‌خودرو دلار هنوز به 15 هزار تومان نرسیده‌است؛ در آخرین لیست قیمتی آن‌ها هایما اس‌5 حدود 386‌میلیون تومان قیمت خورده‌است، البته فروش خوبی ندارد و کرمان‌موتور هم کلا با قیمت‌دادن میانه‌ای ندارد. فقط با مبلغی پیش‌فروش می‌کند و در هنگام تحویل مشخص می‌شود چه خوابی برای مشتری دیده‌ است. شــاسی‌بلـــند‌هـــای چـــینی دیـــگری هم هستند که فقط در بازار حضور دارند ولی معامله چندانی نمی‌شوند.
‌مانند لیفان ایکس‌60 قدیمی که اگر لوازم یدکی آن در بازار بود، خودروی پرفروشی می‌شد؛ ولی امروز با مصرف بنزین بالای 15لیتر در 100کیلومتر خیلی کم معامله می‌شود. هاوال‌ها هم در تعداد محدودی در بازار حضور دارند،‌هاوال‌اچ2 در بازار تا 850 میلیون تومان هم معامله شد و کمی‌پایین رفت. بی‌وای‌دی اس‌6 هم دیگر عضو بازار شاسی‌بلند‌های چینی با قیمت 700 تا 800 میلیون تومان است. این خودرو هم خواهان زیادی ندارد. شاسی‌بلند‌های چینی به غیر از اس‌5، محصولات مدیران‌خودرو و خانواده ‌هایما در بازار دست‌دوم‌ها کم‌فروغند؛ نه خدمات پس‌ از فروشی دارند و نه قطعات آن‌ها به راحتی پیدا می‌شود، با این وجود با سرعت بالایی در قیمت‌ها از یکدیگر سبقت می‌گیرند. فعالان بازار گاهی از قیمت‌ جدید شـــاسی‌بلنـــد‌هــای چـــینی انتــقاد می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت وقتی شاسی‌بلند‌های وارداتی مانند کره‌ای‌ها یا ژاپنی‌ها مرز دو میلیارد را رد کردند و تعدادی از آن‌ها بالاتر از سه یا چهار میلیارد تومان هستند، شاید تیگو7 هم یک میلیارد تومان بیارزد. البته سوال اینجاست که اگر دلار ریزش کرد و قیمت‌ وارداتی‌ها ریخت آیا شاسی‌بلند‌های چینی هم ارزان خواهد شد یا نه؟

برچسب‌های خبر