شرکت ایرانخودرو بارها اقدام به مونتاژ ال90های جدیدی درنسخه فیس لیفت با مدلهای دستی و اتوماتیک کرد، ولی درنهایت تولید این خودرو به دلیل نبود قطعه متوقف شد تا اینکه سایپا پروژه داخلیسازی این خودرو را در دست گرفت.
18 ماه تا ال90 ایرانی
خودرو ال90 در شمار محصولات پرطرفدار بازار قرار میگیرد که در سالهای گذشته تولید آن به دلیل تحریمها با مشکلاتی مواجه شد، زیرا طبق گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تا قبل از شروع تحریمهای جدید صنعتخودرو یعنی سال 97، حدود 45 درصد از قطعات ال90 وابسته به واردات از شرکت فرانسوی رنو بود. بنابراین تحریمها موجب شد تولید این خودرو متوقف شود و حواله پیشفروش ال90های قبل از سال 97 ، به خودروهای دیگر تغییر پیدا کرد. درحالی که امیدی به تولید دوباره ال90 در کشور نبود، سید جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اواسط آبان ماه وعده تولید ال90 ایرانی را داد و گفت: «گروه خودروسازی سایپا در راستای افزایش توان داخل، تنوعبخشی به محصولات خود و استفاده بهینه از خطوط تولید، تصمیم گرفت نسبت به داخلی سازی خودروی ال90 اقدام کند. از این رو با تلاش مهندسان داخلی تا 18 ماه آینده، ال90 جدید وارد بازار خواهد شد.» از این رو، ال 90 ایرانی سال 1401 قدم به خیابانهای کشور خواهد گذاشت.
تغییر از بِ بسم الله
گروه خودروسازی سایپا تغییرات عمدهای در ال90 ایرانی ایجاد کرده است و این تغییرات از نام جدید آن یعنی سایپا P90 شروع شد. این خودرو سدان با توسعه پلتفرم B0 گروه رنو-نیسان تولید خواهد شد و یک نسخه ارتقایافته از پلتفرم ال90 قدیمی محسوب میشود. باتوجه به تصاویر منتشر شده از سایپا P90، این خودرو از ظاهری جدید برخوردار است و شباهتی به ال 90 ندارد. سایپا P90 در قسمت جلو دارای چراغهای بزرگ و کشیده است و سپر، درب موتور و گلگیرها نیز از سبک نوینی درمقایسه با طراحی ال90 بهره میبرند. درمجموع نمای قسمت جلو P90 شباهت زیادی به دنا دارد. در قسمت عقب نیز سایپا برای این محصول خود چراغهای کشیده و باریکی درنظر گرفته است که در بین این چراغها آرم سایپا به چشم میخورد. نمای عقب سایپا P90 تاحدود زیادی برگرفته از تلیسمان محصول شرکت فرانسوی رنو است.مشخصات فنی سایپا P90 نیز با ال90 متفاوت خواهد بود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این موضوع که گیربکس، موتور و بخشی از قطعات ال90 در کشور تولید خواهند شد، توضیح داد: «در برخی از قطعات به دو دلیل، عدم توجیه اقتصادی و نبود مواد اولیه (نظیر مواد آلی برای تولید کاتالیست) امکان داخلی سازی وجود ندارد، از این رو، مجبور هستیم مانند سایر کشورها از طریق واردات روند تامین را پیگیری کنیم.» درنتیجه، بخش فنی P90 بهطور کامل در کشور تولید نخواهد شد و همچنان وابسته به واردات است. البته پیشنهادهایی مبنی بر استفاده از موتور خانواده تیبا برای ال90 ایرانی شده ولی هنوز نوع موتور استفادهشده در این خودرو مشخص نیست.
سایپا P90 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال90 دارد و ویژگیهای به روزتری مانند چراغهای روشنایی روز، لنز پرتاب نور، استانداردهای جهانی ECE ، استاندارد حفاظت از عابر پیاده و… دارد. همچنین به گفته مسئولان شرکت سایپا ال90 تنها با استانداردهای 55گانه منطبق بود ولی نمونه داخلی آن با استانداردهای 85گانه انطباق کامل دارد. جزئیات کامل سایپا P90 هنوز منتشر نشده است، ولی این خودروی ایرانی با قوای محرکه جدید در نسخههای مختلف و در رنج قیمتی متفاوت به بازار عرضه خواهد شد.
قیمت ال 90 در بازار
ال 90 با قیمت بالایی در بازار آزاد به فروش میرسد و نمونه تندر 90 E2 حدود 370 میلیون تومان قیمت دارد. آخرین مدل ال90 در سال 98 در بازار عرضه شد و در سال جاری تولید این خودرو متوقف شد. در حال حاضر، رنو پارس تندر صفرکیلومتر حدود 360 میلیون تومان، رنو تندر90 پلاس دندهای 410 میلیون تومان و رنو تندر90 پلاس اتوماتیک 520 میلیون تومان قیمت خورده است. با عرضه P90 در 18 ماه آینده، قیمت ال90 کاهش چشمگیری خواهد یافت. به گفته مدیرعامل سایپا، «با داخلی سازیهای انجامشده در مقایسه با قطعاتی که از خارج وارد میشود، کاهش قیمت خواهیم داشت.» ولی به نظر نمیرسد سایپا P90 کمتر از 150 میلیون تومان در کارخانه قیمت داشته باشد.