در این راستا، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان میگوید: «اعمال تحریمها علیه کشور، یکی از مشکلاتی است که در سازمان فاوا با آن مواجه هستیم و تحت تأثیر آن قرار داریم، این موضوع باعث شده خرید تجهیزات موردنیاز فاوا در شهرداری با مشکل مواجه شود و از طرفی به خاطر نوسانات نرخ ارز، بسیاری از خریدهای امسال این سازمان بلاتکلیف مانده است، چراکه قوانین بهراحتی اجازه تغییر قیمت در قراردادهای شهرداری را نمیدهد؛ به همین دلیل از متولیان و مسئولان امر درخواست میشود تا با اتخاذ تدابیری در برخی حوزهها با انجام خریدها بهصورت ارزی موافقت کنند، اقدامی که هماکنون از سوی دولت هم انجام میشود.» موضوع تحریمها میتواند مانعی شود برای اجرای برنامهها و طرحها در شهرداری، اما این مجموعه همچنان مقاومت میکند و از پای ننشسته است.
ضربه اجناس قاچاق تقلبی به سازمان فاوا
ورود اجناس قاچاق تقلبی به بازار موضوع دیگری است که سید حمیدرضا ابطحی به آن اشاره میکند: «از دیگر مشکلات ما در این حوزه این است که اجناس قاچاقی که به کشور وارد میشود، ممکن است تقلبی باشد و از کیفیت لازم برخوردار نباشد؛ همچنین بسیاری از جنسهای موردنیاز، مشابه داخلی ندارند.» در ادامه، سید حمیدرضا ابطحی اشارهای هم دارد به موضوع کرونا و شرایط ویژهای که برای ارائه خدمات در این مجموعه به منصه ظهور نشسته است: «برای تطابق شرایط و امکانات سازمان فاوا شهرداری اصفهان با شرایط کرونایی، موضوع ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی برای سازمان فاوا دور از ذهن و غیرقابلپیشبینی نبود که در همین راستا اواخر بهمن سال گذشته سامانه Lcity.ir راهاندازی و راه برای آموزش مجازی به شهروندان بازتر شد.»
استقرار میز خدمت
استقرار میز خدمت، موضوع دیگری است که در این مجموعه رنگ و لعاب خاصی گرفته است، چنانکه مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان هم به آن اذعان دارد: «سامانه میز خدمت شهرداری اصفهان به آدرس My.isfahan.ir نیز در مرحله تولید و اجرا بود که بروز بیماری کرونا سبب تسریع و تسهیل آن شد.» این مجموعه شهرداری به دلیل وجود ابرازهای هوشمندانه و بهروزی که در دسترس دارد، نتوانسته است باوجود کرونا زمینگیر شود و ارائه خدمات حضوری را مدنظر قرار داده است. در این زمینه هم ابطحی چنین میگوید: «ما در سازمان فاوا با بروز شرایط کرونا غافلگیر نشدیم و در این شرایط بحرانی مجبور شدیم به موضوع خدمات غیرحضوری، اولویت بیشتری بدهیم و امور مرتبط را سرعت ببخشیم؛ قبلا هم بانکها و بیمهها خدمات غیرحضوری داشتند، اما شهروندان تمایل داشتند، فعالیتهای خود را حضوری پیگیری کنند، ولی در شرایط کرونا جامعه مجبور به تغییر رویه شد و راه چندساله فرهنگسازی و مطالبهگری را چندماهه طی کرد. خدمات حضوری محدودیت ساعت و مکان دارد، اما با غیرحضوری شدن فعالیتها، عامل محدودکننده زمان و مکان در خدمات حذف میشود.» به گفته او، «با راهاندازی سامانه میز خدمت، 118 خدمت شهرداری اصفهان در این سامانه بارگذاری شده است. ازجمله خدماتی که شهروندان به ویژه در ایام محرم امسال به آن احتیاج داشتند، درخواست مجوزهای مختلف بود که در این راستا در طول دو ماه حدود 300 درخواست ثبت و پیگیری شد.»
راهاندازی سامانههای برگزاری جلسات غیرحضوری شهرداری
راهاندازی سامانههای برگزاری جلسات غیرحضوری شهرداری، خبر دیگر مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان است: «این خدمت در حال حاضر در اختیار معاونتها، سازمانها و مناطق شهرداری است و حتی جلسات شورای اسلامی شهر اصفهان بر بسترهای ایجاد شده برگزار میشود و امکان حضور مهمانان شورای شهر بهصورت غیرحضوری در این جلسات فراهم است.» «همکاری صاایران با شهرداری در حوزه کنترل ترافیک» موضوع دیگری است که به سخنان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان پیوند میخورد: «سازمان فاواشهرداری با مجموعههای داخلی برای تأمین تجهیزات و کمک در حوزه نرمافزاری همکاری میکند. مجموعه صاایران یکی از آنهاست که همکاریهای مختلفی با شهرداری از جمله قرارداد سامانه یکپارچه مدیریت ناوگان اتوبوسرانی (AFC- AVL) دارد.» صحبتهای دیگر ابطحی مربـــــوط میشود به عدم رقابت سازمان فاوا با بخش خصوصی: «در حال حاضر این سازمان در خارج از مجموعه شهرداری خدمتی ارائه نمیدهد و بر اساس قانون برای خدمت به شهرداری اصفهان هم نیازی به برگزاری مناقصه و مزایده ندارد، بلکه این سازمان در مقابل اعلام نیاز از سوی شهرداری اصفهان، توانمندیهای خود را بررسی و اگر به این نتیجه رسید که نمیتواند بهصورت داخلی کار انجام دهد، مناقصه برگزار میکند. سازمان فاوا رقابتی با بخش خصوصی ندارد؛ بلکه بیشتر نقش عامل چهارم یا مجری طرح را برای شهرداری ایفا میکند.» او درباره علت عدم حضور فاوا در پروژههای خارج از شهرداری اصفهان هم توضیح میدهد: «ما ظرفیت مازاد در این زمینه نداریم، چراکه تمرکز ما بیشتر بر ارائه خدمات به شهرداری اصفهان است، اما در اساسنامه سازمان در شرایطی، اجازه قانونی برای حضور در پروژههای سایر شهرداریها داده شده است.»
ارائه خدمت به شهروندان
خبر دیگر مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان، تغییر رویکرد سازمان فاوا از ارائه خدمت به شهرداری به سمت ارائه خدمت به شهروندان است: «در حال حاضر اگر بتوانیم خدمات شهرداری را به شهروندان ارائه دهیم، بیشتر در راستای مأموریت و رسالت ماست.» ابطحی میگوید: «سازمان فاوا بهخصوص در حوزه نرمافزاری، سامانههایی را تولید کرده که اگر بخواهیم به شهرداریهای غیر اصفهانی ارائه کنیم، برای آنها موفقیتآمیزتر است، چراکه با توجه به تولید سامانههای ما بهصورت اختصاصی برای شهرداری و وجود تجربه و بلوغ لازم در تولید این سامانهها، اگر سامانهای در شهرداری اصفهان قابلیت اجرا داشته باشد، در شهرداریهای دیگر هم آسانتر کار میکند که البته هنوز وارد این حوزه نشدهایم.» او به این موضوع هم اشاره میکند که سازمان فاوا کمک بودجهای از شهرداری دریافت نمیکند، بلکه باید در ازای فعالیت خود درآمد ایجاد کند. توقع مدیریت ارشد شهرداری از ما این است که سازمان فاوا مستقل شده و هزینههای خود را تأمین و جبران کند. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان، سخنانش را به مباحث آموزش شهروندی از سوی فاوا قوام میبخشد: «درصدد هستیم طی تعامل با شهرداری و با بسترسازی ارائه بسیاری از خدمات حضوری شهرداری به مردم بهصورت غیرحضوری، کسب درآمد کنیم، ضمن اینکه شهرداری با این اقدام در ازای کاهش هزینههای خود، هزینههای زیرساختی را که سازمان فاوا ایجاد کرده است، پرداخت میکند.»
ابطحی اشارهای هـــــم دارد به راهاندازی باشگاه و سامانه (اپ) شهروندی در حوزه خدمات شهروندی: «بهطورکلی با راهاندازی این امکانات، شرایطی فراهم میشود تا شهروندانی که براساس توسعه پایدار شهری زندگی میکنند، مزایایی را دریافت کنند که این حرکت میتواند شامل استفاده از حملونقل عمــــــومی تا پرداخت بهموقـــــع عوارض شود. همچنین عضویت شهروندان در پروفایل شهروندی اختیاری و بستری است که میز خدمت براساس آن شکل میگیرد. مزیت اصلی پروفایل شهروندی دریافت خدماتی مانند استفاده از کتابخانهها و فرهنگســـراهاسـت که سازمـــــان فرهنگی، اجتمــــاعی و ورزشی شهرداری ارائه میدهد و هماکنون بیش از 100هزار نفر پروفایل کامل شهروندی دارند. با اصفهانکارت، خدمات پروفایل شهروندی قابل دریافت است و ثبتنام آن از طریق سامانه profile.isfahan.ir انجام میشود.»














