سفید، برای دهمین سال متوالی محبوبترین رنگ خودرو در سراسر جهان معرفی شد؛ البته رنگ محبوب خودروهای لوکس همچنان مشکی است.
در 2020 حدود 38درصد خودروهای جهان سفید بودند، رنگ مشکی با 19درصد و خاکستری با 15درصد در رتبههای بعدی قرار میگیرند.
در انتهای جدول رنگهای محبوب خودرو زرد و طلایی با سهم 5درصدی در قعر جدول قرار میگیرند. رنگ آبی نیز با سهم 6درصدی از کمطرفدارهای بازار خودرو است.
این آمار از نظر منطقهای نشان میدهد در آسیا، اقیانوسیه، آفریقا و آمریکا رنگ سفید با اختلاف در صدر قرار میگیرد؛
برای مثال، در چین 57درصد خودروها سفید هستند؛ در مقابل اروپاییها علاقه کمتری به رنگ سفید دارند.
اگرچه در قاره سبز هم رنگ سفید درصد بالایی دارد، ولی گفته میشود 62درصد خودروهای لوکس اروپا مشکی یا خاکستری هستند و محبوبیت رنگ خاکستری در این قاره رو به افزایش است.
این آمار یا آماری شبیه به این در ایران وجود ندارد؛ ولی بیتردید رنگ سفید در ایران نیز پرطرفدار است.
در همین خیابانهای اصفهان از هر 10 خودروی سواری گاهی بیش ازپنج مورد سفید هستند.
شاید اگر نمونهبرداری در ایران و اصفهان انجام شود، از نظر تعداد خودروهای سفید از چین جلوتر باشیم.
خودروی سفید در بازار اصفهان یک استاندارد است و هنگام معاملهکردن سفید نبودن خودرو یک عیب محسوب میشود!
بیشتر اتومبیلها با رنگ سفید بهراحتی در بازار خرید و فروش میشوند؛ ولی رنگ مشکی خواهان کمتری دارد.
رنگ مشکی زودتر کثیف میشود و البته درصورت بروز حادثه، صافکاری آن دشوارتر است.
تولیدکنندگان هنگام ثبتنام، هزینه بیشتری برای رنگمشکی یا بهصورت کلی رنگهای غیر سفید دریافت میکنند؛ ولی هنگام فروش، قیمت خودروی مشکی رنگ کمتر است.
خاکستری سومین رنگ محبوب جهان نیز در اصفهان خواهان زیادی ندارد؛ نه خاکستری و نه نقرهای. این دو رنگ همراه با رنگ بژ در گذشته پرفروش بودند؛
ولی امروز کمتر کسی زیر بار آنها میرود. فاضلی، یکی از نمایشگاهداران اصفهانی، دراینباره میگوید:
«خاکستری، نقرهای و بژ؛ اگر خودروی صفر باشد برای آن مشتری داریم، ولی خودروی کارکرده در این رنگها سختپسند است.»
خاکستری، نقرهای و بژ؛ رنگهای پرطرفدار بازار خودروی جهان در بازار اصفهان تقاضای بالایی ندارند، چرا؟
بررسیها نشان میدهد این رنگها دوام پایینی دارند و زیر آفتاب به اصطلاح بازاریان«میپرند».
یکی از فعالان بازار خودرو دراینباره میگوید: «شما ماشین سفید مدل سال 80 بیار، اگر رنگش در طول زمان کوچکترین مشکلی پیدا کردهبود؛
ولی کنار خیابان بایست و ببین خودروهای نقرهای و خاکستری چند سال کارکرده چطور رنگپریده میشوند.»
گفتوگو با یک نقاش اتومبیل هم نشان میدهد رنگپریدگی مشکل جدی در خودروهای خاکستری، نقرهای و بژ است.
مردم دلیل اصلی رنگرفتگی خاکستری، نقرهای و بژ را کیفیت پایین رنگآمیزی خودروسازان داخلی میدانند.
زمانی، نقاش اتومبیل خیابان شاپور، در اینباره گفت: «شما یک تویوتا یا هیوندای مدل 15 سال قبل با رنگ خاکستری و نقرهای پیدا نمیکنید که رنگرفتگی داشته باشد؛
ولی پراید، پژو و انواع محصولات داخلی با این رنگها پس از پنج سال کارکردن دچار رنگرفتگی میشوند.»
به هر حال رنگرفتگی باعث شده تا خاکستری، نقرهای و بژ در بازار دستدومها خواهان چندانی نداشتهباشد؛ اگرچه در بازار اتومبیلهای صفرکیلومتر تقاضا برای این رنگها چندان کم نیست.
فعالان بازار خودروی اصفهان عقیده دارند دنا و دنا پلاس باعث آشتی مردم با رنگهای خاکستری و نقرهای شد.
با این تفاسیر اگر قرار باشد این خودرو هم دچار رنگرفتگی شود باید منتظر باشیم و ببینیم دناپلاس خاکستری و رنگرفته چه شکلی خواهد بود؟!
البته علاقه مردم به رنگ خاکستری و نقرهای دناپلاس یک نتیجهگیری مهم دارد: «در ایران هم مانند اروپا برای خودروهای لوکس رنگ خاکستری محبوبیت بالایی دارد.»
سایر رنگها مانند آبی کاربنی، قهوهای لیزری و زرد هم بازار خودروی خوبی ندارند.
آبیکاربنی و قهوهای لیزری در بازار داخلی کم تقاضا هستند. در زمان ثبتنام، این رنگها تقاضای پایینی دارند؛ فروش آنها حتی در بازار پر رونق چند ماه قبل نیز دشوار بود.
در انتها رنگ زرد که در جهان محبوبیت پایینی دارد در ایران تقریبا تولید نمیشود. رنگهای خاص مانند دلفینی یا نفتی نیز به تازگی در خودروهای تولید داخل استفاده میشوند؛
ولی همچنان بازار دستدوم خوبی ندارند. از همه بدتر علاقه جدید خودروسازان داخلی به تولید خودروی دو رنگ است.
سایپا، کوییک را به صورت دورنگ تولید کرد که مورد توجه بازار قرار نگرفت و حالا ایرانخودرو پژو 207 مشکی با سقف قرمز عرضه خواهد کرد.




