صحبت از طرحهایی مانند جهش تولید از سوی وزارت صمت یا گشایش دوباره واردات مطرح است. مدیران ارشد وزارت صمت افزایش ۵۰درصدی تولید را پیشبینی کردهاند که این سیاستها میتواند با افزایش عرضه خودرو در بازار یکی از عوامل تعیینکننده ریزش قیمت خودرو طی ماههای آینده باشد. از سوی دیگر اگر عرضه خودروهای وارداتی طی ماههای آینده از سر گرفته شود، تأثیر خود را بر بازار داخلیها نیز خواهد گذاشت و روند کاهش قیمت را در بازار تسهیل میکند. با این حال برخی کارشناسان خودرو میگویند تا انتخابات 1400 پیشبینی میشود که قیمت خودرو نه افزایش چندانی داشته باشد و نه کاهش چندانی را تجربه کند؛ بلکه روی حولوحوش همین قیمتها فعلی پیش رود.
جدیدترین قیمت خودروها
درخصوص تغییر و تحولات اخیر قیمت خودروها ایرنا به بررسی قیمتها در سایتهای خودرویی و فضای مجازی پرداخته و تأکید کرده که در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ مدل ۹۸ به ارزش ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانتپراید) ۹۹ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۱۶ میلیون تومان، ساینا ۱۲۳ میلیون تومان و کوییک دنده دستی ۱۳۲ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین در گروه صنعتی ایرانخودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۲۵۸ میلیون تومان، پژو پارس سال ۱۹۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جیالایکس ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اسالایکس ۱۲۹ میلیون تومان، سمند الایکس ۱۶۹ میلیون تومان، رانا ۱۸۵ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۳۸۰ میلیون تومان قیمت خورد. در دسته مونتاژیها نیز هر دستگاه جکاس۵ به ۶۲۰میلیون تومان، ساندرو مدل ۹۸ به ۴۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ به میزان ۷۲۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ مدل ۹۸ حدود ۶۹۰میلیون تومان قیمتگذاری شد.
کاهش 10 درصدی قیمتها
در ده روز اخیر دررابطه با تغییر و تحولات قیمت خودروها طی هفتههای اخیر یک کارشناس بازار خودرو به اصفهان زیبا میگوید: طی دهروز اخیر در برخی محصولات پرتیراژ شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت خودرو بودیم، ولی در مقایسه با اول دیماه قیمتخودروها هیچ تفاوتی نکردند؛ درواقع از آنجایی که در آبان ماه به لحاظ روانی و اقتصادی موج شکست قیمتها در بازار اتفاق افتاد در بازار خودرو نیز افت قیمتها در دی ماه متوقف شد. فربد زاوه تصریح میکند: در بازار خودرو همیشه عرضه و تقاضا تعادل دارد؛ در واقع یا قیمتها به اندازهای افزایش پیدا میکند که عرضه و تقاضا برابر شود یا اینکه قیمتها به اندازهای پایین میآید که دوباره این اتفاق میافتد و عرضه و تقاضا متعادل میشوند؛ ولی درخصوص عرضه و تقاضا در مبدأ کارخانه باید گفت که در زمینه برخی محصولات قیمت بازار به کارخانه نزدیک شده و حتی در برخی محصولات قیمت به نرخ زیر کارخانه هم رسیده است که این اتفاق ممکن است به طور مجدد بیفتد.
زاوه بیان میکند: خودروهای سال 99 بر مبنای همین قیمتهای امروزی عرضه شدهاند؛ از این پس خودروهایی که عرضه میشوند در مقایسه با قبل قیمت کمتری دارند؛ چون تقاضا زیاد نیست، تعداد کل تقاضا در بازار بین 500 تا 600هزار است؛ ولی در هر صورت سیاستگذاریهای پولی متورم است و این باعث میشود تقاضای سفتهگرانه ایجاد شود و قیمتها بالا رود و در اصل ماجرا تأثیری ندارد.
شرکتهای لیزینگی کی فعال میشوند؟
این کارشناس بازار خودرو اذعان میکند: برخی خودروها در بازار و با قیمت بازار به صورت قسطی به فروش میروند؛ ولی اینکه در مبدأ کارخانه شرکتهای لیزینگی به صورت رسمی فعال شوند مستلزم این است که قیمت بازار و کارخانه به هم نزدیک شوند یا اینکه حتی قیمتها به زیر قیمت کارخانه برسند و این زمانی اتفاق می افتد که با مازاد تولید روبهرو شویم؛ درواقع الان هم شرکتهای لیزینگی فعال هستند ولی برای کمک به بازار آزاد کار میکنند. زاوه عنوان میکند: معاملات در بازار خودرو کاهش پیدا کرده و علت کاهش قیمتها هم همین بوده است؛ چون مردم قدرت خرید ندارند که خودرو خریداری کنند و همین امر باعث کاهش قیمتها شده است.
این کارشناس بازار خودرو اذعان میکند: تا انتخابات ۱۴۰۰ قیمت خودروهای پرتیراژ نه سقوط آنچنانی دارد و نه افزایش آنچنانی را تجربه میکند؛ پیشبینی میشود خودروهای پرتیراژ حول و حوش همین محدوده قیمتی باشد و بسته به تغییر شرایط، نوسانات جزیی داشته باشند؛ ولی درخصوص خودروهای وارداتی شاهد روند کاهشی قیمتهاخواهیم بود.
پیش بینی ریزش قیمت درماههای آینده
وعده و وعید و پیشبینی ریزش قیمت خودروها در ماههای آینده هم از سوی متولیان دولتی، هم کارشناسان صنعت خودرو و هم فعالان بازار شنیده میشود. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در تازهترین اظهاراتش این را گفته است که ثبات قیمتها تا پایان فروردین ماه سال آینده ادامه پیدا کند و برای اینکه شوکی به بازار وارد نشود، تا پایان سال قیمت خودرو درب کارخانه افزایش پیدا نخواهد کرد. شیوا تصریح کرده است: با توجه به اینکه بانک مرکزی تورمبخشی را به شورای رقابت اعلام کرده است، ۱۰ درصد افزایش تورم در این بخش داریم؛ اما برای اینکه شوک روانی به بازار اعمال نشود، این افزایش قیمت را اعمال نخواهیم کرد. از سوی دیگر امیرحسین کاکایی، یکی از کارشناسان صنعت خودرو به رسانهها گفته است که «سال ۱۴۰۰ برای صنعت خودرو و بازار وضعیت بهتری پیشبینی میشود و کارشناسان امیدوارند دولتمردان قیمتها را آزاد کنند تا خودروسازان آماده جهش تولید شوند و از بیپولی نجات پیدا کنند؛ از سوی دیگر برنامهریزی برای تولیدات جدید هم در پیش است.»
پیشبینی ریزش قیمتها از سوی برخی فعالان بازار هم مطرح است. کاشانینسب، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو گفته است: قیمت خودرو طی روزهای گذشته کاهش محسوسی داشته و این روند نزولی باز هم ادامه خواهد داشت.