علت چه بود؟

رکود زعفران در هیاهوی گرانی کالاهای اساسی

زعفران در گروه معدود محصولاتی قرار می‌گیرد که از سال گذشته تاکنون با وجود افزایش قیمت شدید سایر مواد غذایی، بازار آرام و با ثباتی داشت.

تاریخ انتشار: ۰۳:۲۸ - شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رکود زعفران در هیاهوی گرانی کالاهای اساسی

زعفران در گروه معدود محصولاتی قرار می‌گیرد که از سال گذشته تاکنون با وجود افزایش قیمت شدید سایر مواد غذایی، بازار آرام و با ثباتی داشت.

قیمت زعفران در ماه‌های گذشته نه تنها افزایش نیافت، بلکه بعضی از تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت چند هزار تومان کمتر از قبل در بازار عرضه کردند.

باوجود قیمت مناسب زعفران، تعداد مشتریان آن در بازار داخلی کاهش یافته است

که علت اصلی این موضوع به ویروس کرونا و محدودیت و تعطیلی‌های ناشی از آن باز می‌گردد.

درمقابل، تقاضا برای طلای سرخ در بازارهای جهانی بالاست و شاهد افزایش صادرات این محصول هستیم؛

هرچند نرخ زعفران طی دو سال گذشته در بازارهای جهانی تغییری نکرده است.

سال 99، سال خوبی برای زعفران‌کاران نبود، زیرا زعفران در هیاهوی گرانی کالاهای اساسی، جای خود را در سبد خرید تعداد زیادی از خانوارها از دست داد

ازطرفی ثبات نرخ جهانی زعفران موجب نارضایتی تولیدکنندگان داخلی شده است.

کاهش مصرف ۳۰درصدی زعفران

بازار داخلی زعفران در طول دو سال گذشته در رکود به سر می‌برد و تقاضا برای خرید طلای سرخ در کشور رو به کاهش است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کرونا یکی از دلایل اصلی رکود بازار زعفران محسوب می‌شود و کم‌شدن مهمانی‌ها، کاهش استفاده از زعفران را به همراه دارد.

همچنین میزان زیادی زعفران هر ساله توسط تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها مصرف می‌شد که کرونا و تعطیلی ناشی از آن، بر کاهش تقاضا برای زعفران توسط این اصناف دامن می زند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در هفته پایانی اسفند 99 با اشاره بر رکود بازار داخلی زعفران،

ویروس کرونا را عاملی مؤثر بر کاهش مصرف زعفران عنوان کرد.

آنطور که نایب‌رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید، علاوه بر تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها، مصرف زعفران در قنادی‌ها نیز کمتر از قبل شده است،

زیرا هر سال بخشی از زعفران تولیدی در شب عید در شیرینی‌پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تقاضا برای خرید زعفران از سوی این صنف در آستانه سال 1400 پایین بود.

همچنین این مقام مسئول محدودیت‌ها و کم‌شدن تعداد زوار به مشهد را عاملی دیگر برای رکود بازار زعفران عنوان کرد.

درمجموع همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت و تعطیلی‌ها و گرانی‌های اخیر در بازارهای‌وابسته مانند شیرینی، بر میزان تقاضا برای زعفران در بازار داخلی اثرگذار است.

طبق توضیحات غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران، آمار دقیقی از میزان مصرف کل زعفران در کشور وجود ندارند،

ولی برآوردها حاکی از کاهش مصرف ۳۰درصدی زعفران در سال گذشته نسبت به سال قبل است.

زعفران چند؟

کاهش مصرف زعفران باعث شده این محصول به وفور و با قیمت مناسبی در بازار عرضه شود و حتی قیمت بعضی نمونه زعفران‌ها افت داشته است؛

برای نمونه زعفران یک مثقالی مصطفوی در اوایل زمستان 99 با قیمت 88 هزار تومان به فروش می‌رسید،

ولی اکنون با قیمت 79 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود یا زعفران یک مثقالی سحرخیز به جای 86هزار تومان با قیمت جدید 78 هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت انواع زعفران در جدول زیر مشخص شده است:

صادرات زعفران

بازار خارجی زعفران برخلاف بازار داخلی شرایط مساعدی دارد و ایران همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان شناخته می‌شود.

صادرات زعفران در اولین سال میلادی شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن شرایط چندان مساعدی نداشت و بسته‌شدن مرزها و اعمال محدودیت‌ها،

کاهش صادرات طلای سرخ را به همراه داشت.

درمقابل وضعیت صادرات زعفران در طول ماه‌های گذشته مصادف با دومین سال میلادی کرونایی بهبود یافت

و نایب رئیس شورای ملی زعفران در هفته آخر اسفند 99 از رشد صادرات طلای سرخ خبر داد.

بنابر آمار تا پایان آذر سال گذشته، صادرات زعفران ۳۵درصد رشد داشته است.

براساس گفته‌های این مقام مسئول، محدودیت‌های ناشی از کرونا همچنان بر کاهش صادرات زعفران تأثیرگذار است

و درصورت نبود محدودیت‌های واردات و صادرات، رشد صادرات به ۱۰۰درصد افزایش می‌یافت.

باوجود افزایش صادرات زعفران، قیمت این محصول در بازارهای جهانی مانند بازار داخلی پایین است.

نرخ زعفران طی دو سال اخیر تغییری نکرده است که این موضوع، نارضایتی تولیدکنندگان داخلی را به دنبال داشته است.

درنهایت مشخص نیست با تداوم وضعیت فعلی بازار داخلی و خارجی زعفران چه آینده‌ای در انتظار زعفران‌کاران است؟!