مصاف آلکلاسیکوی ایرانی با تساوی امتیازی دو تیم صدرنشین همراه بود و 90 دقیقه قانونی و وقتهای اضافه بازی بدون حاشیه خاصی پایان یافت و با توجه به اینکه اولویت دو تیم در این دیدار نباختن بود، تصور میشد کادر فنی و بازیکنان سپاهان و پرسپولیس نیز از نتیجه بهدستآمده رضایت داشته باشند؛ اما در پایان بازی و پیش از خروج تیم از زمین، حاشیههایی ایجاد شد که در تونل خروجی تیمها به رختکن نیز ادامه پیدا کرد.
انتشار فیلم و عکسهای درگیری پایان بازی، بازتاب نامناسبی در جامعه ورزش داشت و طبیعی بود محکومیتهایی برای عوامل درگیر درنظر گرفته شود؛ اما از آنجایی که دربی سرخابیهای تهران چند روزی پس از این دیدار بود، در اقدامی عجیب، کمیته انضباطی، تصمیمگیری در این خصوص را به هفته بعد موکول و در نهایت نیز روز پنجشنبه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال احکامش را صادر کرد.
بر اساس این حکم، سید جلال حسینی و عزتاله پورقاز به یک جلسه محرومیت قطعی از همراهی تیمهای خود در مسابقات رسمی و سعید آقایی و محمدرضا حسینی به یک جلسه محرومیت تعلیقی که مدت تعلیق تا پایان فصل جاری ادامه خواهد داشت. عزت الله پورقاز و محمدرضا حسینی جمعا ۱۵۰ میلیون و باشگاه سپاهان ۱۰۰ میلیون جریمه شدند که مجموع جرائم اصفهانیها رقم ۲۵۰ میلیون تومان شده و سیدجلال حسینی، سعید آقایی و محمدحسین کنعانی زادگان جمعا به مبلغ ۲۲۵ میلیون و باشگاه پرسپولیس ۱۰۰ میلیون تومان بابت بازی با سپاهان جریمه شدند. دو جریمه دیگر نیز برای همراهان درگیر در این حاشیه به مبلغ 30 میلیون تومان صادر شده تا از لحاظ مالی نیز حاشیهها برای دو تیم تبعاتی داشته باشد.
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در بخشی از حکم خود اعلام کرده که باتوجه به جنجالهای اخیر در بازی پرسپولیس و سپاهان، این دو تیم فصل آینده دیدار رودرروی همدیگر را باید در شهری دیگر برگزار کنند که این بخش عجیبترین قسمت حکم کمیته انضباطی محسوب میشود. کمیته انضباطی این رأی جالب توجه را «باتوجه به وقوع حوادث تلخ در چند بازی گذشته دو تیم پرسپولیس و سپاهان» صادر کرده و بر طبق آن نه تنها بازی در ورزشگاه آزادی و نقش جهان برگزار نمیشود، بلکه حتی تهران و اصفهان نیز امکان میزبانی از این دیدار حساس را نخواهند داشت.
البته فدراسیون فوتبال، این حق را برای پرسپولیس و سپاهان قائل شده که به حکم کمیته انضباطی اعتراض کنند و تا ۷ روز دیگر، دفاعیات خود را بفرستند؛ اما هنوز مشخص نیست که پرسپولیس و سپاهان به این بخش از حکم اعتراض داشته باشند یا خیر. این حکم از آن جهت حائز اهمیت است که احتمال میرود فصل آینده اجازه ورود تماشاگران به ورزشگاه صادر شود و به نوعی طرفداران دو تیم یک سال از تماشای بازی تیم محبوبشان محروم شوند. سال پیش کمیته انضباطی برای دیدار پرسپولیس و تراکتور هم از چنین حکمی استفاده کرده بود که حساسیت چندانی نداشت، اما به نظر میرسد اجرای حکم برای دیدارهای فصل آینده دو تیم سپاهان و پرسپولیس تبعاتی به همراه داشته باشد. با توجه اینکه بحث واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در جریان است، پیش بینی میشود فصل آینده لیگ برتر با حضور تماشاگران همراه باشد. البته اینکه این حضور تابع چه شرایطی است، بستگی به وضعیت شیوع این ویروس مرموز خواهد داشت؛ اما پیش بینی میشود تصمیماتی برای ورود تماشاگران با تعداد محدودتر و رعایت فاصله اجتماعی انجام گیرد.
از آنجایی که حاشیههای به دست آمده در دیدار اخیر دو تیم سپاهان و پرسپولیس و بدون حضور تماشاگران به وقوع پیوست، تقصیری در این خصوص متوجه تماشاگران نبوده و معلوم نیست این تصمیم بر چه مبنایی اتخاذ شده و هر دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس به این حکم اعتراض خواهند کرد.در صورتی که اعتراض انجامشده به این تصمیم مورد قبول واقع نشود، به ضرر تیم سپاهان خواهد بود، زیرا در دیداری که میزبانی با طلایی پوشان نصف جهان است، این تیم نمیتواند از نعمت حضور احتمالی هوادارانش بهرهمند شده و از امتیاز میزبانی استفاده کند؛ اما تیم پرسپولیس در هر دو بازی رفت و برگشت، شانس حضور هوادارانش را خواهد داشت و به جای یک بازی، دو بار میزبان خواهد بود که در کورس رقابت به سود این تیم و به ضرر نماینده اصفهان خواهد بود.
با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم پیگیری حقوقی باشگاه سپاهان چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و این محرومیت لغو میشود یا نه؟



