کشور به سمت تشکیل دولت اسلامی پیش می‌رود

حدود سه هفته مانده به تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی، همه اسامی و مهره‌های کلیدی او برای وزارتخانه‌ها و معاونت‌های اصلی ریاست‌جمهوری در حد گمانه و شایعه باقی مانده‌اند. شنیده‌ها حکایت از آن دارند که تشکیل کابینه قرار نیست چندان به درازا بینجامد و ابراهیم رئیسی نیز قصد دارد همانند برخی ادوار سابق ریاست‌جمهوری فهرست کابینه پیشنهادی خود را در همان مراسم روز تحلیف به مجلس ببرد. تاکنون جزئیات روشن‌تری از سوی رئیس‌جمهور منتخب درخصوص تعیین وزرای کابینه سیزدهم منتشر نشده است. یک هفته قبل سایت یاران رئیسی با هدف تشکیل هیئت دولت آینده با مشورت مردم و نخبگان آغاز به‌کار کرد و پس از یک هفته خاتمه کار آن اعلام شد.

تاریخ انتشار: 23:40 - دوشنبه 1400/04/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

 هنوز مشخص نیست مبنای تشکیل کابینه همین سایت خواهد بود یا همان روال رؤسای جمهور سابق در رایزنی‌های محفلی با مجاری پرقدرت و صاحب نفوذ، شخصیت و چهره تیم کاری او را تا مراسم روز تحلیف در ۱۴ مردادماه مشخص خواهد کرد. رئیسی برخلاف دیدار روز پنجشنبه‌خود با وزیر امور خارجه هند، بقیه دیدارهای اخیر خود را به‌صورت تک‌نفره و در مشورت‌های دوجانبه خود با وزرا و معاونان حسن روحانی برگزار کرده است. این سبک ملاقات‌ها تاکنون بیشترین پیشگیری را در جلوگیری از قضاوت‌ها نسبت به چهره و ترکیب دولت آتی او داشته‌اند. اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که رئیسی اتکای خود در مسیر انتخاب وزرا و معاونان را تشکیلات اصلی حامی انتخاباتی خود قرار نداده است. او در نخستین نشست خبری خود سه روز پس از انتخابات ۲۸ خرداد گفته بود: «من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی‌بودن، کارآمدبودن، فسادستیز بودن و مردم‌داربودن است.» حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» از احتمالات و آینده کابینه سیزدهم می‌گوید.

ارتباط رئیسی با جریان‌های سیاسی برای انتقال قدرت آرام است

به گفته این فعال سیاسی اصول‌گرا تعابیر فراجناحی بودن دولت سیزدهم به این معانی که اخیرا مطرح می‌شود، نیست. منظور آقای رئیسی از عنوان‌کردن این موضوع، دولتی کارآمد با روحیه جهادی و تخصص مورد نیاز برای عبور از چالش‌های کنونی کشور است. اینکه کابینه دولت آینده فراجناحی باشد یا نسبتش با جریان‌های سیاسی انقلابی و اصول‌گرا  چگونه است، بیشتر تعابیری است که دیگران به کار می‌برند. اما آنچه که رئیس‌جمهور منتخب در این باره مطرح کرده، این است که می‌خواهد دولتی با توانمندی لازم برای حل مشکلات مدیریتی کشور تشکیل دهد تا بتواند بسیاری از ناکارآمدی‌ها را که عامل بسیاری از گرفتاری‌های کنونی است برطرف کرده و زمینه را برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در دولت سازی اسلامی و جامعه سازی اسلامی فراهم کند.»
ترقی با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست‌ها و دیدارهای اخیر آقای رئیسی با افرادی از جناح اصلاح‌طلب، تنها استفاده از پیشنهادها و نظرات آن‌هاست، می‌افزاید: «اینطور نیست که آقای رئیسی تنها به اصلاح‌طلبان اعتقاد داشته باشد. به‌هرحال بدنه‌ای که هم‌اکنون با ایشان کار می‌کند، از نیروهای انقلابی و اصول‌گرا هستند. ارتباط رئیس‌جمهور منتخب با جریان‌های مقابل هم به منظور انتقال قدرت منطقی و آرام در کشور است و هم توجه به دیدگاه‌ها، نقطه نظرات و تجربیات رقبای انتخاباتی و رقبای سیاسی خود؛ تا اینکه تصور نشود ایشان اهمیتی برای نظرات و احیانا مطالب مفید و تخصصی آن‌ها قائل نیست. آقای رئیسی با استفاده از نظرات آن‌ها سعی می‌کند در تصمیم‌گیری برای مدیریت کشور پخته‌تر عمل کرده و متعصبانه عمل نکند.»
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد استفاده از یک کابینه جوان به آقای رئیسی در حل بحران‌های کنونی کشور به همان نسبت حضور مدیران کارکشته بازدهی خوبی دارد یا خیر، می‌گوید: «به گفته مقام معظم رهبری تلفیقی از نیروهای جوان و نیروهای باتجربه نتیجه‌بخش است. از طرف دیگر ما برای مقابله با چالش‌های کنونی کشور در عرصه‌های مختلف نمی‌توانیم ریسک کنیم و از افراد بدون تجربه لازم و کافی برای عبور از این چالش‌ها استفاده کنیم. حضور افراد آزمایشی نمی‌تواند ما را از بحران‌های کنونی کشور عبور دهد. درحال‌حاضر ما فرصت ریسک‌کردن، فرصت درس آموزی و کارآموزی برای دولتمردان آینده نداریم. بله درست است که دولتمردان ضمن مسئولیت‌پذیری می‌توانند جوان هم باشند یا اینکه روحیه جوانی داشته باشند و باید به نیروهای جوان برای پیشبرد اهداف اعتماد کرد. اما آن‌ها باید در عین حال باتجربه، کارآمد و توانمند بوده و آزمایش خود را در این زمینه‌ها پس داده باشند. اینطور نباشد که در هیچ دوره سابقه خدمت یا کارآموزی نداشته باشند و دولت را مکانی برای اثبات تخصص خود قرار دهند.»

کشور باید به دست افراد معتقد به آرمان‌های انقلاب سپرده شود

ترقی با اشاره به حضور احتمالی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کابینه دولت آینده می‌افزاید: «مردم برای شناخت نمایندگان منتخب خود وقت گذاشته و به امید حل مشکلاتشان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از سویی نظام جمهوری اسلامی نیز میلیاردها تومان برای انتخاب این نمایندگان هزینه کرده است تا آن‌ها برای یک دوره و نظارت بر دولت، ریل‌گذاری برای دولت و پیگیری مطالبات مردم از طریق قانون‌گذاری در پالمان حضور داشته باشند. طبیعتا اگر به قسم نماینده مجلس توجه کنیم، این قسم ایجاب نمی‌کند که آن‌ها مجلس را پلکانی برای دستیابی به مقامات دیگر در نظر گیرند. این موضوع بی‌توجهی خاص به مردم، اراده مردم و رأی مردم است. تنها در صورتی این مسئله ضرورت پیدا می‌کند که اولا دولت ناچار باشد و هیچ فرد دیگری غیر از نماینده مجلس را برای مسئولیتی تخصصی مناسب نبیند که در این شرایط باید این درخواست را از مجلس کرده و دو سوم مجلس نیز به این درخواست رأی دهند و انتقال آن نماینده به بدنه دولت تصویب شود. درواقع به‌راحتی سنگر نمایندگان مردم در مجلس خالی نمی‌شود. چراکه تا انتخابات بعدی نمی‌توان برای نمایندگان جایگزینی در نظر گرفت. بنابراین این مسئله باید با دقت و در صورت اضطرار صورت گیرد. چراکه وظایف نمایندگی کمتر از وظایف وزارت نیست و حتی ثواب و مسئولیت آن شاید بیشتر هم باشد.»
ترقی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا کشور به راحتی با یک جناح سیاسی اداره می‌شود یا خیر، می‌گوید: «ما در طول این سال‌ها تجربه وجود دولت تک‌جناحی و فراجناحی را داشته‌ایم. بیش از 32 سال از عمده 40 سال گذشته، دولت‌ها توسط یک جناح و یک جریان سیاسی اداره شده‌اند. شاید در برخی دوره‌ها یک یا دو شخص از جناح دیگر نیز در آن کابینه‌ها حضور داشته‌اند. اما عمدتا توسط یک جناح اداره می‌شدند. نتیجه‌اش چه شده؟ نتیجه یک جناح اداره‌کردن، آن هم یک جناح خاص که با آرمان‌های انقلاب فاصله داشت، چه شد؟ اگر آن دولت‌ها با آرمان‌های انقلاب فاصله نداشتند که ما شاهد این همه تأخیر در فرایند انقلاب نبودیم. حالا که یک نیروی انقلابی و اصول‌گرا مسئولیت دولت آینده را پذیرفته است و مردم نیز به استقبال او رفته و از او درخواست پذیرش این مسئولیت را کرده‌اند، این سؤال مطرح است که پیامدهای دولت تک‌جناحی و یا نظام تک‌جناحی چه می‌شود؟ در این فضا اصلا ما می‌توانیم بگوییم که کشور را نمی‌شود با یک جناح اداره کرد؟»
ترقی با بیان اینکه کشور تنها باید به دست افراد اصیل، معتقد به آرمان‌های انقلاب و دارای روحیه انقلابی، جهادی و مؤمن به آرمان‌ها سپرده شود، می‌گوید: «گرایش سیاسی افراد صالح اهمیتی ندارد. ممکن است در هر جناح اینگونه افراد وجود داشته باشند، اما اصل این است که آن‌ها به آرمان‌های انقلاب و اهداف انقلاب اسلامی معتقد باشند. آن‌هایی که دنبال غربی‌کردن، لیبرالیزه‌کردن و دموکراتیزه‌کردن ایران هستند، نمی‌تواند اهداف انقلاب را تحقق بخشند. این قشر باید به دنبال کار خود بروند. همه مشکلات کشور ناشی از حضور افرادی است که با آرمان‌های امام و رهبری زاویه دارند. از این به بعد کشور در جهت گام دوم انقلاب و به سمت جامعه‌سازی و دولت‌سازی اسلامی پیش می‌رود تا اینکه طعم شیرین عدالت، طعم شیرین شایسته‌سالاری و طعم شیرین تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و عدم اتکا به بیگانه در کشور را به مردم بچشاند.»

برچسب‌های خبر