ایجاد خطوط دوچرخه با کمک پلیس راهور
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در راستای افزایش نظارت بر ترافیک شهر اصفهان از ۱۶ دستگاه خودروی ۲۰۷، تعداد ۲۲ دستگاه موتورسیکلت و ۴۰ دستگاه دوچرخه پلیس با صرف هزینهای بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال رونمایی شد.
مسعود بنده خدا روز گذشته و در آیین هر یکشنبه یک افتتاح در صحن علنی شورای شهر، گفت: با اجرای ماده 108 قانون برنامه ششم توسعه، همه امور ترافیکی شهر در شورای حملونقل و ترافیک شهر که شامل شهردار، معاون حملونقل و ترافیک، رئیس سازمان ترافیکی، رئیس پلیس راهور استان و رئیس پلیس راهور شهرستان همچنین نماینده استانداری است، مصوب میشود. او با بیان اینکه ارتباط دوستانه بین شهرداری و فرماندهی انتظامی استان اصفهان تاکنون منجر به تحولات بسیار خوبی شده است، ادامه داد: شهرداری برنامهها را به پلیس راهور اعلام کرده و پلیس راهور مطابق با آن، نیازها و امکانات لازم برای اجراییکردن برنامهها را درخواست میکند که در این چارچوب اتفاقات خوبی افتاده است. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان از تجهیز ناوگان جدید خودرویی و موتوری پلیس راهنمایی و رانندگی کلانشهر اصفهان به همت شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: ۴۰ دستگاه دوچرخه به منظور بهرهگیری از ظرفیتهای حملونقل پاک در نظارتهای مدنی و فرایند اعمال قانون پلیس خریداری شده است.
او افزود: در اصفهان برای اولینبار پلیس دوچرخهسوار آغاز به کار کرد.بندهخدا از خرید پنج دستگاه خودروی ون جهت تجهیز و استفاده برای حملونقل معلولان خبر داد و گفت: پنج خودروی ون با صرف هزینهای بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال خریداری شده و به بالابر برقی مجهز میشود. معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان از آغاز عملیات اجرایی ساختمان جدید مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری در مجاورت پارک زمزم در منطقه ۱۳ شهر اصفهان خبر داد و گفت: برای احداث این ساختمان بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار درنظرگرفته شده است.
به گفته او، با تصویب ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه در کلانشهرهای کشور شهرداریها و نیروی انتظامی بهخصوص پلیس راهور موظف شدند در امور ترافیکی و رانندگی شهر با یکدیگر همکاری کنند.بندهخدا درباره خطوط دوچرخه نیز گفت: برای حمل و نقل پاک ایجاد 797 کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مصوب شد که حدود 127 کیلومتر آن با همراهی و رهنمودهای تخصصی پلیس راهور به انجام رسید.
رتبه برتر اصفهان
سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز در این برنامه گفت: اجرای ماده ۱۰۸ قانون برنامه توسعه با کیفیت در شهر اجرا میشود. این قانون چهار سال پیش ابلاغ شد، ولی از سال گذشته با حمایتهای اعضای شورا و شهردار اصفهان اجرایی شده است.
او ادامه داد: حدود ۵۵ درصد بودجه سال گذشته محقق شده که این موضوع تأمین زیرساختهای ترافیکی شهر را با مشکل مواجه میکند. به گفته او، سال گذشته طبق ارزیابیهای وزارت کشور، استان اصفهان برای اجرای ماده 108 قانون ششم توسعه رتبه برتر را گرفت. محمدی افزود: در حوزه عمرانی به دلیل مشکلات بودجهای، آن طور که انتظار داشتیم پیشرفت نکردیم ولی در سایر حوزهها شرایط خوبی داریم. محمدی درباره اعمال قانونهای مرتبط با شرایط کرونایی نیز گفت: پلیس راهور و نیروی انتظامی برای اعمال محدودیتها و اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا دچار مشکل شدهاند. او ادامه داد: مشکلات زیادی در اینباره هست که امیدواریم با تدبیر شورای ترافیک استان این مسائل حل شود. او ادامه داد: برای ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی به تجهیزات نیاز داریم. او افزود: به علت کمبود زیرساختها ما دوربینهای جادههای منتهی به اصفهان را روشن کردهایم که این موضوع باعث بروز محدودیت شده است. محمدی گفت: باوجوداین، بخشی از خودروها از کمربندیها و بدون اعمال جریمه وارد شهر میشوند. او تاکید کرد: با قرمزشدن وضعیت شهر باید تفرجگاهها و پارکها کامل بسته شود، ولی ما با پارک در حاشیه تفرجگاهها مواجه هستیم. او ادامه داد: هرچند ورودیهای صفه بسته شــــــده، ولی شهروندان با اسنپ، ماشین شخصی و موتور وارد این محدوده میشوند. او تصریح کرد: امکان دارد در محدوده بزرگراه اقاربپرست و صفه با تصادفات خانوادگی مواجه شویم. به گفته او، پلیس راهور اصفهان به 13خودروی مکانیزه مجهز است که از این نظر از پایتخت جلوتر است.
تخلفاتی که اعمال قانون نمیشود
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان نیزگفت: توقف مقابل پلها و پارکینگها، پیادهروها و ورودی خیابانهای اصلی و فرعی و موارد متعدد تخلفات این چنین وجود دارد، درحالیکه شاهد اعمال قانون در این خصوص نبودهایم.
فتح اله معین با اشاره به همکاری همیشگی شورای شهر و شهرداری با پلیس راهور اظهار کرد: از زمانی که بر اساس مصوبه قانونی، همکاری با معاونت راهنمایی و رانندگی کلانشهرها و پشتیبانی آن بر عهده شهرداریها گذاشته شد، این انتظار در بین مردم وجود داشت که بهبود محسوسی را در امر حمل و نقل و ترافیک مشاهده کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.
رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پشتیبانی همهجانبه نیازمند مشاهده تغییرات محسوس در امر راهنمایی و رانندگی در شهر اصفهان است، ادامه داد: من به عنوان یک شهروند، تغییر محسوسی را در این حوزه ندیدهام که ممکن است این امر به دلایل مختلف از جمله کافینبودن تعداد نیروی کادر وظیفه و تجهیزات و دوربینها بوده باشد.
معین ادامه داد: از آنجـــــا که هر سال بودجه شهرداری در صحن شورا مطرح و تصویب شده و تخصیصهای ماهیانه آن نیز در شورای شهر تدوین میشود، تخصیصهایی که در قالب ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم قید شده نیز به طور مستمر پیگیری میشود. او تصریح کرد: هنوز خیابانهای اصلی با توقفهای دوبله و غیرمجاز مواجه بوده و هنوز راه بسیاری از کوچهها بسته میشود. میتوانم بگویم هیچ ایستگاه اتوبوسی در شهر اصفهان نیست که در آن توقف غیرمجاز نباشد.
او افزود: توقف مقابل پلها و پارکینگها، پیادهروها و ورودی خیابانهای اصلی و فرعی و موارد متعدد تخلفات این چنین وجود دارد، در حالی که شاهد اعمال قانون در این خصوص نبودهایم.