در این جلسه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: عمر اتوبوسهای درونشهری در حال افزایش است و حدود 900 دستگاه اتوبوس در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی وجود دارد و به جز آن نیز 220 دستگاه اتوبوس در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.
مجموع عمر این ناوگان به 11 سال رسیده است و مدیریت شهری در این چهار سال تلاش زیادی کرده و اتوبوسهایی را خریداری کرده که اکنون عمر این ناوگان به 8.2 سال کاهش پیدا کرده است. مسعود بندهخدا تصریح کرد: اخیرا دو اوراق مشارکت داشتیم که از اوراق مشارکت قبلی ما حدود 20 دستگاه اتوبوس عقاب اسکانیا طلبکار بودیم که در هفته جاری با هماهنگیهایی که انجام شده، آنها را تحویل میگیریم.
اتوبوسهای جدیدی که تحویل خواهیم گرفت با مدل قبلی متفاوت است و اتوبوسهای قبلی یورو چهار بود؛ اما این اتوبوسهای جدید یورو پنج است و آلایندگی کمتری نسبت به مدل قبلی دارد.
او با بیان اینکه این اتوبوسها با قیمت مناسب زیر دومیلیارد خریداری شد و ما برای این 20 دستگاه حدود 40 میلیارد هزینه کردیم، افزود: قیمتهای جدید این اتوبوسها با مبلغ هزینهشده قابلمقایسه نیست و اکنون این اتوبوسها نزدیک ششمیلیارد تومان قیمت دارد. در هفته جاری این 20 دستگاه اتوبوس را تحویل خواهیم گرفت و آن را به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهیم کرد.
مــعاون حمــلونــقل و تــرافــیک شــهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امروز 25 دستگاه اتوبوس از شرکت ایرانخودرو دیزل به شهر اصفهان اضافه خواهد شد که این دستگاهها آتروس نام دارد و 12 متر طول دارد و یورو چهار است. این اتوبوسها با رقمی حدود 100میلیارد تومان خریداری شده که 22 دستگاه آن وارد اصفهان شده است و به زودی سه دستگاه دیگر آن نیز وارد اصفهان خواهد شد.
بندهخدا با بیان اینکه با افزودن این 45 دستگاه اتوبوس ما میتوانیم عمر ناوگان را از 11 به 8.2 سال کاهش دهیم، تصریح کرد: با توجه به تحریمهایی که در کشور حاکم است، این اتفاق بسیار میمون و مبارک است و این اتوبوسها در اختیار شهر و شهروندان قرار میگیرد.
تا پایان این هفته تمام این اتوبوسها را تحویل میگیریم و به خطوط اضافه میکنیم. او گفت: از زحمات شهردار اصفهان و معاون اداره مالی شهری قدردانی میکنم؛ زیرا مذاکرات خوبی برای تفاهمها انجام دادند؛ این 25 دستگاه اتوبوس ایرانخودرو دیزل مربوط به اوراق مشارکت 130 میلیاردی است که برای خط اتوبوس دارک تا شیخ صدوق استفاده میشود.
قطعات اتوبوسهای واردشده بومی است
همچنین مسئول بازسازی اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه در این برنامه گفت: 25دستگاه اتوبوسی که از شرکت ایران خودرو دیزل به شرکت واحد اتوبوسرانی اضافه خواهد شد، دارای موتور بنز یورو چهار مجهز به فیلتر جاذب ذرات و دوده است. 90 درصد از قطعات این اتوبوس توسط شرکتهای ایرانی ساخته شده و یک اتوبوس بومی است که هزینه نگهداری آن نیز اندک خواهد بود و سیستم سرمایشی خوبی روی این اتوبوسها نصب شده است.
رضازاده تصریح کرد: جایگاه افراد دارای معلولیت، رمپ معلولان، محل استقرار ویلچر معلولان و طراحی جدید داخل اتوبوس از دیگر امکانات رفاهی این ناوگان جدید است؛ همچنین سامانه جذب ذرات معلق این دستگاهها را به یک اتوبوس سبز تبدیل کرده است. همچنین 20دستگاه اتوبوس عقاب از شرکت عقابافشان با نام تجاری پارسین نیز به این تعداد اضافه خواهد شد که استاندارد این اتوبوسها از دستگاههای قدیمی بالاتر و یورو 5 و دارای سیستم کاهنده گازهای اکسید نیتروژن است. او ادامه داد: سامانه سرمایشی و گرمایشی این اتوبوسها تقویت شده و همچنین سالن آن طراحی بهتری دارد. تعداد صندلیها افزایش پیدا کرده و بسیار راحت است. این اتوبوسها برای افراد دارای معلولیت و کالسکه کودک مناسبسازی شده و بهجز سامانه انتقال قدرت این اتوبوسها تمامی قطعات ایرانی است که این موضوع از اهمیت ویژهای برخوردار است.




